Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First light C8

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First light C8

He he eindelijk is het dan een keer helder in dit kikkerlandje terwijl ik bij mijn ouders ben (daar staan mijn telescopen).

Ik zag na het afwassen dat het redelijk helder was, maar ik verwachtte slecht weer dus ik had niet echt zin om mijn telescoop naar buiten te sjouwen. Meer 20 kilo is niet echt grab-n-go.
    Dus ik besloot M57 maar even op te zoeken van achter het raam.

Sh*t... heb mijn Telrad nog niet bevestigd
    Damn en nu Nou toch maar eens proberen met een vergrotende zoeker. Maar nu op dezelfde manier proberen te zoeken zoals ik met een RDF finder doe. Het is een stuk lastiger, maar uiteindelijk lukte het wel.
    Ik had eindelijk de plek in beeld waar die moest staan. Kijk in mijn occulair (2" 30mm 80AFOV) en helemaal niets
    Huh... hoe kan dat nou weer dan Vergeten de zoeker af te stellen op de telescoop. Dus gauw vega gezocht om op uit te lijnen.
    Daarna opnieuw gezocht en daar was die dan eindelijk.... viel dat ff tegen zeg om M57 door het raam te bekijken.

Maar goed het bleef maar helder dus uiteindelijk toch maar de C8 van de montering gehaald en eerst de montering naar buiten gesjouwd.
    Toen de 5" refractor mee naar buiten. Had nog een Rini 2" 4x barlow liggen die ik uit wou proberen op die telescoop. Had m liever op een planeet uitgeprobeerd, want daarvoor heb ik m gekocht.
    Uiteindelijk dus de barlow in de telescoop samen met eerdergenoemd 30mm occulair. Dat viel redelijk tegen, het is heel moeilijk om goed achter het occulair te komen. En het beeld vond ik ook niet echt je dat.
    Ben sowieso niet zo'n fan van barlows eigenlijk, maar ik zal m zeker nog een keer opnieuw testen op een planeet.

Het bleef maar helder dus toch maar de 5" refractor vervangen door de C8. Hij was uiteraard niet bepaald op temperatuur, maar goed.
    Collimatie was waarschijnlijk ook niet in orde, heb ook geen flauw idee hoe dat moet, maar dat zoek ik nog wel een keer uit.

Eerst M57 weer opgezocht, hij was nu wel wat duidelijker maar nog niet echt heel geschikt, dit kwam waarschijnlijk ook weer doordat ie nog warm van binnen kwam.

Toen ben ik het dubbelcluster gaan opzoeken, het blijft een prachtig gezicht al die sterren in je beeldveld. Het dubbelcluster past maar net in mijn 30mm 80graden AFOV. Het viel mij wel op dat de sterren niet echt puntjes zijn, meer iets zachtere bolletjes, ik weet niet of dat door de centrale obstructie komt, door de warmte of door de collimatie? Iemand?

Toen door naar M31, wow..... die was wel ff wat groter dan in mijn refractor!!! In het 30mm occulair kon ik M31 (andromeda) en M32 en een hint van M110 in mijn beeldveld krijgen. Very nice!!

Toen weer terug naar het westen, door naar M27, objecten die ik eenmaal een keer gevonden heb vind ik gelukkig zeer snel weer terug zonder kaarten ed. M27 was toch wel ff een heel stuk duidelijker dan in mijn 5" refractor. Prachtig... kan niet wachten op een echt super heldere avond.

Een aantal weken geleden was het echt kraak en kraak helder hier. Ik kwam toen vanuit mijn zwaar lichtvervuilde kamer buiten en de melkweq sprong direct in mijn oog. Dat was vanavond helaas niet zo.
    M42, M31 en het dubbelcluster waren wel met het blote oog te zien.

Anyway Van M27 door naar M29. Het stelt niet zoveel voor, maar wel grappig dat ik m toch maar weer weet te vinden hoewel het al een paar maand geleden is dat ik m voor het laatst heb gezien.

Toen door naar M81/82 maar die kon ik helaas niet vinden, mijn referentie sterren zaten achter het dak. Ik heb het nog wel een beetje op de gok geprobeerd, maar het beeldveld in een C8 is niet echt groot, dus het was zoeken naar een naald in een hooiberg zonder hulpmiddelen

Uiteindelijk wist ik zo gauw niets meer te vinden, dus ben ik maar naar binnen gegaan om mijn aan het donker gewende ogen te verpesten aan de mooie gloeilampen in huis. In een boek heb ik opgezocht waar de sluiernevel en de noordamerika nevel zaten. Helaas kon ik ze niet vinden.
    Waarschijnlijk heb ik dan toch een UHC en/of een OIII filter nodig.
    Vraag me af hoe ze dat vroeger deden

Om half tien zat ik alweer binnen voor de tv (nog een verslaving)
    Tot dat ik er om 2 uur achterkwam dat de Orion naast het huis kwam!!
    Eindelijk!! Voor het eerst de orion nevel aanschouwen door een telescoop.
    Hier zat ik al een half jaar op te wachten bijna. Toch maar weer achter het glas plaats genomen. Rode lampje aan gezet.... blacklight aan
    Oke nu weer serieus (ik zat wel achter het raam). Ik zet de montering en telescoop klaar, richt grofweg die kant op, zet de assen vast. Kijk in mijn zoeker, verhip, is dat al niet al M42 midden in het kruisdraad
    Ik kijk in mijn occulair, ja hoor, daar staat al net iets van het midden af
    Dat is nog eens inschatten 8)
    M42 zag er echt schitterend uit, het trapezium was te zien in mijn 30mm occulair. Ik weet niet zeker of ik nou ook M43 zag.
    Omdat ik M42 ook nog niet had gezien in mijn 5" refractor, ben ik even gauw gaan wisselen van telescoop. M42 stond nog zo goed als in het midden, toch wel handig zo'n equatoriale montering met volgmotoren
    Wauw dat ziet er toch zeker net zo mooi uit. Wel ietsie minder groot, maar de sterren zijn een stuk scherper en meer kleine speldepuntjes ipv speldekopjes.
    Dat maakt me toch echt doen wensen naar deze:
    http://tinyurl.com/yymep9
    Korte link werkte niet

Al met al een geslaagde avond, ik ben alleen nog even wat hulp nodig voor de C8
    Nu moet ik nodig naar bed, het is ondertussen al 4 uur geweest
    En ik heb een rsi arm gekregen van het hele verhaal

**Edit WOW wat een lang verhaal
    Nieuw record voor mij
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Prachig verhaal.
    Ik vind het knap dat je zo goed kan waarnemen vanachter glas...
    Dat ga ik ook es proberen..
    114mm refl. en 70mm refr.
    200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Leuk om nog een praktijkervaring over een C8 te horen.

Ik heb hem zelf ook nog maar 2x gebruikt.

Laat ik je 1 ding alvast zeggen, onderschat het afkoelen van de C8 niet!
      Dat deed ik de 1e keer ook en had er van ellende zowat een bosje bloemen ingezet (na verwijdering van de correctorplaat natuurlijk).

Het is echt een wereld van verschil als hij goed afgekoeld is.
      Ik weet ook niet of die van mij 100% is qua collimatie en zit eraan te denken de knopjes van Bob te bestellen, die schijnen handig te zijn.
      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch Šlles de schuld van het onstaan van het universum.
      Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Patje
        Prachig verhaal.
        Ik vind het knap dat je zo goed kan waarnemen vanachter glas...
        Dat ga ik ook es proberen..
        Ja vind ik ook verbazingwekkend. Je moet uiteraard geen verwarming aan hebben, want dan kun je zwemmen in je telescoop.

Wel heb je soms last van hinderlijke reflecties.
        Maar voor vele objecten kan het prima.
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
          Leuk om nog een praktijkervaring over een C8 te horen.

Ik heb hem zelf ook nog maar 2x gebruikt.

Laat ik je 1 ding alvast zeggen, onderschat het afkoelen van de C8 niet!
          Dat deed ik de 1e keer ook en had er van ellende zowat een bosje bloemen ingezet (na verwijdering van de correctorplaat natuurlijk).

Het is echt een wereld van verschil als hij goed afgekoeld is.
          Ik weet ook niet of die van mij 100% is qua collimatie en zit eraan te denken de knopjes van Bob te bestellen, die schijnen handig te zijn.
          Hoe zit het bij jou met de sterren, zijn dan kleine prikjes of meer punten??

Commentaar

Ik kijk regelmatig vanachter het glas.. Het kan best, maar inderdaad soms
            wat hinderlijke reflecties. Ik vind het zelf elke keer wel luxe om lekker
            warm te kunnen waarnemen, terwijl het buiten onder de tien graden is..

Toch maar eens die terrasverwarming aanschaffen.

Groetjes,

Bandit
            Achromatologisch

Commentaar

leuk verhaal hoor.. als ik dit zo lees heb ik nog een hoop te leren..

gisteren was de eerste keer in mijn prille 19jarig leventje dat ik door een telescoop keek..mijn meade etx 70at.. niet echt super,weet ik maar het was zeker leuk..
              omdat ik met het blote oog de andromeda kon zien in het lichtbevuilde eindhoven heb ik me daar eerst op gericht.. geweldig.. bij mij waren het inderdaad ook "speldepuntjes"..

Verder lukte het niet echt omdat ik wat problemen had met het instellen van de positie.. kan er nog boos over worden....computers .. haha.. maaaar ik heb goede raad gekregen op dit forum en heb m vanmiddag goed ingesteld..

Hopend op weer een heldere n8.. alleen dan niet weer tot half 3 blijven kijken.. haha

Groetjes en tot spreeks
              Nieuwe Bresser Galaxia
              F=900
              D=114

leuk voor een beginneling...toch ? :D

Commentaar

Proficiat met je first light. Waar heb je de C8 gehaald? Puntjes als sterren is normaal. Het is wel wat wennen in het begin als je refractors gewend bent geweest. Hebben jullie geen last van streepjes ipv sterren als je van binnen kijkt?
                Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                  Proficiat met je first light. Waar heb je de C8 gehaald? Puntjes als sterren is normaal. Het is wel wat wennen in het begin als je refractors gewend bent geweest. Hebben jullie geen last van streepjes ipv sterren als je van binnen kijkt?
                  Streepjes zie ik soms wel jah
                  Maar vooral in de buitenste rand van het occulair, daar waar je nooit kijkt zeg maar

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                    Maar vooral in de buitenste rand van het occulair, daar waar je nooit kijkt zeg maar
                    Nee, ik bedoel als ik van binnen kijk (door glas) zijn de sterren net streepjes ipv puntjes. Zelfs in het midden van het beeld.
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Proficiat met je first light. Waar heb je de C8 gehaald?
                      Om nog even terug te komen op je vraag
                      De telescoop komt uit AustraliŽ

Nee, ik bedoel als ik van binnen kijk (door glas) zijn de sterren net streepjes ipv puntjes. Zelfs in het midden van het beeld.
                      Nee dat heb ik nog niet gehad gelukkig.
                      Misschien ligt het aan het glas? Misschien ook wel aan het type telescoop?

Commentaar

Van wat ik me zo kan herinneren neigde het meer naar punten, wel viel het me op dat het in mijn ETX meer kleine prikjes zijn.
                        Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                        ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch Šlles de schuld van het onstaan van het universum.
                        Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
                          Van wat ik me zo kan herinneren neigde het meer naar punten, wel viel het me op dat het in mijn ETX meer kleine prikjes zijn.
                          Dan zal dat idd wel het verschil zijn in een telescoop met of zonder obstructie.
                          Oftewel refractors rule!!

Commentaar

Gefeliciteerd met je (late ) first light!
                            Haha, niet te snel ossi. Heb je gecollimeerd? Een niet gecollimeerde C8 is een bak ellende! Bobs knobs is fijn collimeren.
                            Ik neem het toch een beetje op voor de C8. Refractors geven absoluut meer zuivere puntjes dan de C8.
                            Maar als het gaat om een compromis afmeting/gewicht/scheidend vermogen dan is de C8 onbetwist kampioen!
                            De C8 vind ik vaak onverslaanbaar op planetaire nevels, halters en ringetjes. Ik heb laatst mijn ED80 verkocht, omdat ik met de C8 fantastisch (allround) uit de voeten kan. Maar als het gaat om open sterrenhopen en het 'ooooooooohh' effect: refractors!
                            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                              Gefeliciteerd met je (late ) first light!
                              Haha, niet te snel ossi. Heb je gecollimeerd? Een niet gecollimeerde C8 is een bak ellende! Bobs knobs is fijn collimeren.
                              Ik neem het toch een beetje op voor de C8. Refractors geven absoluut meer zuivere puntjes dan de C8.
                              Maar als het gaat om een compromis afmeting/gewicht/scheidend vermogen dan is de C8 onbetwist kampioen!
                              De C8 vind ik vaak onverslaanbaar op planetaire nevels, halters en ringetjes. Ik heb laatst mijn ED80 verkocht, omdat ik met de C8 fantastisch (allround) uit de voeten kan. Maar als het gaat om open sterrenhopen en het 'ooooooooohh' effect: refractors!
                              Dank je Nop

Ik ben het wel met je eens hoor Nop, een C8 is veel meer een allround telescoop dan een 5" refractor!!
                              De 5" staat nu nog te koop, maar de kans is groot dat ze allebij een keer de deur uit gaat. Mijn voorlopige droomtelescoop is toch een 10/12" newton op een EQ-6.

Maar eerst hier maar eens mee zien te redden.

Zoals in mijn hele lange verhaal stond heb ik mijn C8 niet gecollimeerd, dit omdat ik eigenlijk geen flauw idee heb hoe dat moet. Ik heb er nog wel wat mee zitten rotzooien, maar het werd alleen maar erger
                              Heb jij nog wat tips daarover?
                              Bobsknobs staan op de to-buy lijst. Of zijn er nog alternatieven (lees: goedkoper)?

Commentaar

Werken...
                              X