Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemingen 16-11 Evergorn

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemingen 16-11 Evergorn

Gisteravond kwam ik om ongeveer 10 uur thuis van mijn werk. Het was wel helder, maar ik vond het nog niet de echt de moeite waard om mijn kijker buiten te zetten. Om half twaalf keek ik nog een keer en de hemel was een stuk helderder. Ik heb mijn telescoop toch maar buiten gezet. Aangezien Nop de planetaire nevel NGC 1514 als next target had bestempeld wilde ik dit ook maar proberen. Ik heb nog niet gevonden, ik zat helemaal verkeerd. Maar ik weet nu dat ik in mijn woonplaats zo wie zo sterren tot 12.3 magnitude kan zien. Daarna M1 (Krabnevel) opgezocht. Een zeer duidelijke vlek te zien met naar buiten toe afnemende helderheid.
    Aangezien Perseus en Andromeda hoog aan de hemel stonden, wilde ik proberen om het sterrenstelsel NGC 891 te vinden. Na ongeveer half uurtje zoeken vond ik hem. Het was wel effe geduld hebben voordat ik hem als een langgerekte vlek zag. Hij is namelijk redelijk lichtzwak. Daarna maar meteen NGC 1023 (ook een sterrenstelsel) opgezocht. Deze staat vlak in de buurt van NGC 891. Deze is een stuk helderder, maar wel iets korter. M34 (open sterrenhoop) staat ook vlak in de buurt. Ook een mooi object om te bekijken.
    Daarna heb ik de kijker op de open sterrenhopen in Voerman gericht. Zeer mooie objecten met veel sterren in beeld. De volgende keer ga ik proberen om de zwakste zichtbare ster te identificeren.
    Orion kwam ook steeds hoger aan de hemel te staan. Dus de Orionnevel maar bekeken. Wat een detail heb ik kunnen zien Ik had dit niet verwacht. De Paardekopnevel heb ik jammer genoeg niet kunnen zien. Tweelingen herbergt ook een mooie planetaire nevel namelijk de Eskimonevel. Deze is ook makkelijk te vinden. Duidelijk als een heldere vlek te zien. Om ongeveer kwart voor 2 keek in de richting van het oosten en ik zag een duidelijke oranje “ster”. Dit moest Saturnus zijn en ja hoor dit was hem. Hij stond nog wel erg laag aan de hemel maar ik moest hem zien. De ringen waren duidelijk zichtbaar tevens enkele manen gezien.
    Aangezien ik niet echt te tevreden ben over het 10 mm oculair heb ik de objecten alleen maar met mijn 25 mm oculair (behalve Saturnus) bekeken. Al met al een geslaagde waarnemingsnacht gehad. Over de Skywatcher Dobson kan alleen maar zeggen: Kopen.
    Verrekijker 10x50
    Dobson 8"

Jij hebt behoorlijk wat gezien! Ik wilde gisteren ook nog naar de
    sterrenhopen in voerman zoeken, maar kon het sterrenbeeld niet
    identificeren.. Daarna heb ik ook de Dob naar binnen gehaald en naar
    bed gegaan.

Prachtig aparaat hé, die Skywatcher!? 8)

Groetjes,

Bandit
    Achromatologisch

Commentaar

Goed werk Evergorn: NGC 891 is een lastige rakker onder Nederlandse hemels. Zelfs in mijn 12 duimer is hij vaak moeilijk te zien.
      Wel een erg mooi stelsel.

Wat betreft de paardekopnevel: geen schande dat je hem niet zag: dit zal je alleen lukken onder zeer goede donkere luchten en dan nog is een speciaal filter (O III ??) hard nodig.

Ik heb bij deze NGC 1023 op mijn verlanglijstje gezet. Dank voor de tip.
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
        Goed werk Evergorn: NGC 891 is een lastige rakker onder Nederlandse hemels. Zelfs in mijn 12 duimer is hij vaak moeilijk te zien.

Wat betreft de paardekopnevel: geen schande dat je hem niet zag: dit zal je alleen lukken onder zeer goede donkere luchten en dan nog is een speciaal filter (O III ??) hard nodig.

Goed bezig geweest Evergorn!!

Voor de paardekopnevel heb je geloof ik een H-Beta filter nodig.
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Voor de Paardenhoofd nevel heb je een H-beta nodig

Ngc 891 heb ik goed in duitseland gezien. met duidelijke stofband super .. wanneer gaan we weer?

Commentaar

en dan nog is een speciaal filter (O III ??) hard nodig.
            De achterliggende nevel straalt alleen in H-alpha en H-beta. H-alpha zie je niet met je nachtzicht, dus heb je een H-beta filter nodig.

Een OIII wist de nevel gewoon volledig, want die straalt amper in OIII.

Als je geen H-alpha filter hebt, dan maar een UHC, maar dan heb je erg donkere hemels nodig. Lukt zelfs niet met een 16" in Mag 5.5 hemels.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hee leuk!

Ik ben gisteren ook op sterrenhopen-jacht geweest in Voerman, best nog wel wat te zien daar.

Het was gisteren in iedergeval mooi helder, vandaag totaal niet...
              Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
              ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
              Auteur:Ik

Commentaar

Bedankt voor de leuke reacties. Ik waardeer dit. Ivm de mindere kwaliteit van het 10 mm oculair heb ik twee nieuwe oculairen aangeschaft nm een 32 mm en een 15 mm. Daarnaast heb ik ook nog een 2x barlow gekocht. Ik hoop deze binnenkort te kunnen testen.
                Ik heb gisteren nog iets gezien wat nog niet heb kunnen achterhalen wat het is. Om ongeveer half twee keek ik naar de Orionnevel door mijn 25 mm oculair en ik zag een kleine ster bewegen. Deze veranderde ook van helderheid. Ik weet dat het satelliet moet zijn geweest. Maar ik heb nog niet kunnen achterhalen welke. Starry Night geeft niets aan. Ik woon in Lochem en het tijdstip was ongeveer half twee. Weet iemand welke satelliet dit geweest moet zijn of waar ik dit op kan zoeken? Alvast bedankt.
                Verrekijker 10x50
                Dobson 8"

Commentaar

Werken...
                X