Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemingen Westerlee 9-11-'06

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemingen Westerlee 9-11-'06

Net terug vanuit de polder hier bij Westerlee en met de modder nog onder de schoenen , hier een klein verslagje.

Tegen 21:00 uur net als Nop begonnen met M31, alleen doordat de maan op was, heb ik denk ik niet echt veel kunnen zien. Ik kon niet meer zien, dan een vage kern met daar nog iets vaags omheen. Terwijl ik op Vlieland echt veel meer kon zien (op Vlieland ook gekeken zonder maan).

Ik ben sinds vorige week dinsdag ook de trotse eigenaar van een laptop, en snel Stellarium geinstalleerd, en vandaag voor het eerst gebruikt. Ik wou het toch proberen om Uranus te vinden en hopelijk te zien. Ik heb hem gevonden alleen ik kon er niet meer van maken dan een groen, blauwe ster , had ook niet veel verwacht maar toch leuk om Uranus even live gezien te hebben.

Ondanks dat de maan toch stoorde toch maar even een bezoekje gebracht aan M42.
    De nevel structuren waren moeilijk te zien, wat wel goed te zien was waren 3/4 trapezium sterren. Het structuur van de nevel dat ik wel kon zien was mooi om te zien. Ik zag een grijs/groene nevel wat leek op een halve hoekige cirkel wat begon vanuit de linkerhoek van de trapezium.

Als laatste nog even de maan bewondert. Het is toch ongeloofelijk mooi om de schaduwen in de kraters te zien, en steeds meer kratertjes te ontdekken in andere kraters. Wat me opgevallen is, is dat er een witte plek op de maan is bijgekomen. Vanuit de occulair gezien aan de rechterkant van de maan ergens in het midden. Dit is me nog niet eerder opgevallen. Kon er wel een kleine kraterje uithalen.

Al met al een leuke avond gehad. Op mijn verlanglijst komt nu wel een 90 graden zoeker te staan en een planeten oculair.
    zo ga nu mijn nek met tijgerbalsem insmeren, kopje thee nemen en het bedje in.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Hallo Arie,

Altijd leuk om andermans observatie-ervaringen te lezen.
    Gefeliciteerd met je eerste blik op Uranus. Je hebt voor Uranus zeker wel een sterke vergroting nodig: minimaal 150x.

Jij had duidelijk last van het maanlicht, want de nevelstructuren van M42 zijn zelfs in een kleine kijker al indrukwekkend (onder donkere hemel).
    Wat voor kijker gebruikte je ook al weer?
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik gebruik een 150mm /1200 newton.

Klopt voor Uranus, heb ik toch even behoorlijk moeten vergroten, om hem te kunnen zien. Ik kon zien dat zoals vermeld, blauw/ groen was en dat hij uit het beeldveld trok.

Commentaar

Wat me trouwens opviel bij Saturnus, is dat de ring wel te zien was, maar een kleiner opervlakte dan verleden jaar. Klopt dit ??

Commentaar

Is een 15cm niet veel te klein op kleur te zien in de Orionnevel? Zeker als het al niet echt donker is met de maan.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Wat ik zag was echt toch echt een beetje grijs/ groen achtig (niet veel maar toch te zien)

Commentaar

Mijn 200 geeft een waanzinnig gaaf beeld op de Orionnevel! Ik kan zelfs
              onder slechte omstandigheden nog heel duidelijk de groene nevel zien..

Zoals gisteren heb ik hem nog niet eerder gezien trouwens: ik kon de
              nevel een heel stuk naar boven nog volgen! Hij paste niet eens volledig in
              mijn 25mm super plossl!

Met de ETX-70 kan ik trouwens ook nog duidelijk de Orionnevel zien hoor
              en toevallig gisteren voor de gein mijn plastic kijkertje er ook eens op
              gericht met het 25mm SP oculair van mijn Skywatcher erin en zelfs toen
              kon ik nog (heel) vaag iets van een nevel eruit opmaken! Dat is een
              60/700 bij de weg..

Als dat met een 150 slecht lukt zou ik zeggen dat de seeing slecht was of
              er bergen lichtvervuiling roet in het eten heeft gegooid ...

Groetjes,

Bandit (die M42 momenteel als favoriet heeft, naast Saturnus)
              Achromatologisch

Commentaar

Ik heb wel wat lichtvervuiling, en de seeing was nou ook niet echt optimaal, was wel kraak helder, maar de maan was toch wel van storende factor.
                Ik heb M31 ook veel beter gezien, maar dan wel zonder maan. Nu met de maan is het echt niet te vergelijken, ik kan met de maan veel minder van M31 zien. Dacht zelfs eerst dat ik NGC205 in de oculair had staan inplv M31.

Commentaar

Hallo Arie,

Waar heb je de meeste lichtvervuiling van op Vlieland, afgezien van die bliksemse vuurtorens? Is dat toch het vasteland?
                  Heb je daar ook wel eens grensmagnitudes bepaald op goede nachten?
                  Volgend jaar wil ik er eens gaan waarnemen. Lijkt me echt perfect daar. Als je toch eens een mooi beschut duinpannetje kan vinden daar... ;-)

gr,

Commentaar

Ik heb even een lijstje gemaakt van de beste locatie's op Vlieland waar je kan waarnemen.

1: Vliehors: Dit is het allerbeste plek om te waarnemen. Vrij zicht in alle windrichtingen totaal geen lichtvervuiling af en toe een keer een vaag flitsje van de vuurtoren van Vlieland en Texel, maar dit is echt minimaal.
                    Nadeel. Alleen in de weekeinden vrij toegankelijk, het is namelijk militair oefenterijn. In de avond met overleg. We willen natuurlijk niet de kogels en granaten ons om de oren gaan vliegen. Maar als je toestemming hebt, waan je echt even in Zuid - Frankrijk aardsdonker

2: Camping Stortemelk: is een goede 2e plek. In overleg kan ik het voorzeizoen de lichten van het terein na een bepaalde tijd worden gedooft dus minimale lichtvervuiling. Maar dan moet het ook echt in het rustige voorzeizoen zijn. Nadeel geen vrije zicht op de windrichtingen. De duinen en bossen blokeren toch aardig wat.

3: Strand bij de jachthaven. Totaal geen last van de vuurtoren, de lichtvervuiling komt van de boeien maar daar heb je vrij weinig last van aangezien de kleuren rood en groen zijn. Nadeel alleen vrij zicht op het zuiden, westen en zuidoost.

Ik merk dat er toch aardig wat belangstelling is voor een starparty op Vlieland. Dit kan worden geregeld alleen gaat hier aardig wat tijd in zitten. Als er een starparty moet worden georganiseerd is de Vliehors het allerbeste, maar die moet op tijd geregeld worden bij de kazerne en defensie. Doeksen regelt de overtocht, en bij groepen krijg je korting. Verder kan ik op de camping nog wel wat regelen om goedkoop te overnachten voor een nachtje. Let wel de eilanders zijn bijna allemaal dol op de sterrenkunde, dus pak je het een beetje slim aan kan Astrostart ook aardig wat publicteit krijgen in het magazine van Vlieland, en andere waddeneilanden.

Commentaar

Bedankt Arie! Zeer nuttige informatie!
                      Misschien is het voor een starparty wel een nadeel dat er geen auto's op het eiland mogen. Maar met kleine kijkers is het wel uitvoerbaar lijkt me.
                      Ik begreep dat er halverwege het eiland nog een natuurcamping zit. Zag er ook best aardig uit. en weinig of geen verlichting..
                      Afijn , ik verheug me er nu al op. ;-)

groeten michiel

Commentaar

Arie: is het goed als ik de info even in de wiki opneem? Dat lijstje van jou is zeker wat waard!!
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nou Arie, dat klinkt echt goed allemaal. Ik zie graag dat we daar in de eerste maanden van 2007 een starparty hebben. Leuk verslag ook.
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Is goed Nop

Commentaar

Klopt dat is camping de Lange Paal is ook een goede alternatiev. Op Vlieland mogen idd geen auto's alleen de eilanders mogen een auto.

Er is wel taxi op het eiland die je met een 4x4 of legertruck op het strand of Vliehors afdropt. Verder is er nog bagage vervoer, en die gaat ook naar de lange Paal, en Stortemelk. Dus de grotere kannonen kunnen ook mee.

Commentaar

Werken...
                              X