Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslagje 9 november

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslagje 9 november

Er lagen al zoveel spulletjes om te testen op een heldere avond te wachten, en eindelijk kon het door de wolken heen: waarnemen!
    Even ingewerkt op M31, M72.
    Vandaag was Perseus (en een beetje stier) aan de beurt.
    Ik begon met m34, 48x vergroot: een makkelijk te vinden open sterrenhoop in Perseus. Leuk, lijkt op m35!
    Vervolgens heb ik nog geprobeerd om met 48x de californienevel in de linkerpoot van perseus te krijgen. Niet gelukt. Ik denk dat de oppervlaktehelderheid minimaal is en je echt een stikdonkere nacht nodig hebt, en misschien wel OIII ipv uhc.
    Next Target: NGC 1514, een kleine planetaire. Inderdaad. Op lage vergroting niet te zien, pas bij sterkere vergroting (100x of meer) en een filter als onderscheidend 'sterretje+nogwat' te zien.
    Op naar M33! De Pinwheel Galaxy. Helaas niet gevonden. Staat hoog op de lijst!
    Ik ben enorm blij met de right angle zoeker. Samen met de deep map van orion en de pocket sky atlas ben je helemaal de winterpeen!
    Half elf begon de maan toch echt te storen. Dus uit met de pret en hop naar bed.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Mooi verslag nop! En zo'n right angle zoeker mis ik nu toch ook wel

Commentaar

Ik heb gisteravond ook uitgebreid de tijd gehad om de sterrenhemel te bekijken: ter plaatse van de afrit Almere Haven kreeg mijn auto een enorme klapband.
      Liep goed af en haalde veilig de vluchtstrook: pal naast een ANWB praatpaal. (mazzel, want ik had geen mobieltje bij me)

Foto's volgen.

groet!
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ja gisteren begon mooi. Kraakhelder. Rond een uurtje of 8 m'n spullen opgebouwd. Toch zeker een uur mee bezig geweest met afstellen. Een uurtje lopen kijken, toen gewacht tot de maan boven het huis van mijn buren uit kwam aangezien ik die wilde vast leggen.

Kom ik na een uur of zo weer buiten regent het dat het giet

Het water stroomde gewoon uit de buis van mijn newton Alles was zeiknat. Gelukkig was mijn EQ6 nog steeds netjes bezig met het volgen van de inmiddels onzichtbare maan...

Was wel even schrikken zeg maar.
        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Werken...
        X