Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste echte first light GSO 8"

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste echte first light GSO 8"

Bij de vorige first light first light van mn 8" hing er een dikke waas van sluierbewolking. Dus ik denk, ik doe gewoon alsof dat niet is gebeurt en noem dit mn echte first light .

Rond half 7 de kijker buitengezet om hem af te laten koelen. Na ongeveer een kwartier - half uurtje was het dan eindelijk zover! Heb de kijker meteen op m13 gericht en toen...WOW! *raapt zn kaak van de grond* ..... M13 was compleet tot aan het midden toe gevuld met sterretjes! Echt prachtig om te zien! Heb gewoon een half uur strak van de adrenaline (of was het de kou?) achter het occulair gestaan.

Hierna de dubbelcluster. Door de zoeker was hij al mooi maar toen ik door het occulair keek kon ik een 2e pleister gaan halen voor op mn kin. Je verdronk letterlijk in de sterren! Hierna m31 eens bekeken, ik kon geen stofbanden zien (de maan kwam al op) maar m32 en m110 waren duidelijk te zien.

Hierna volgde de pleiaden (m45). Kon niet alle sterren in het beeldveld proppen (occulair heeft maar 50 graden beeldveld) maar toch was het mooi om te zien! Ook veel zwakke sterretjes in de sterrenhoop waren te zien. De sterren hadden een mooie blauwe gloed om zich die in de ed80 (die ik voor de vergelijking eens erbij had gehaald) niet te zien was. Nevel?

Al met al is dit echt de first light geworden waar ik op hoopte! Verbazing na verbazing! En ik weet zeker dat dat nog een hele tijd zo door zal gaan .

Hey leuk! Blijf posten dit soort verhalen. Second light mag ook. PS blauwe nevel? Heb ik nog nooit gezien! Was het geen bewolking?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
    X