Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nacht van 25 oktober

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nacht van 25 oktober

Het was een uur of 1 en een maat van me ging net weg.
    Toen kwam ik er achter dat het echt kraakhelder was!!

EINDELIJK was ik thuis terwijl het kraakhelder was!

Direct de telescoop naar buiten werken. Toch wel een voordeel van een refractor.

Daar stond ik dan in de achtertuin, melkweg super om te zien.
    Dubbelcluster sprong in het oog. Andromeda ook na een paar minuten.

Eerste target is de ringnevel. Hij stond wel al vrij laag aan de horizon, maar ik dacht met deze donkere nacht wordt ie toch wel wat mooier.
    Helaas vergroot deze refractor toch net wat te weinig om echt details te zien

Toen door naar M81/82, maar die zat net achter de nok van het huis.

Dus toen door naar andromeda!! WAUW!! De begeleider was ook voor het eerst zichtbaar!

Toen door naar het dubbelcluster. WAUW WAUW WAUW!!!!
    Fantastisch zoals die er uitziet.
    Super donkere achtergrond met enorm veel sterren. Wat een gezicht.
    Om verliefd op te worden!

De pleiaden kwamen net boven het huis uit!! ************!! De bewolking komt eraan
    Snel snel snel naar de pleiaden, wow super!!
    En toen kwam de bewolking aanzetten en ben ik gauw naar binnen gevlucht.

Met het dubbelcluster nog op mijn netvlies ga ik lekker naar bed.
    Wat een avond!
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

hee Ossi.
    wat een enthousiasme. Goed dat jij gebruik hebt gemaakt van de heldere lucht.
    Ikzelf stond in dubio toen ik's avonds de heldere lucht zag. Weliswaar flink lichtvervuild. Daarom overwoog ik om met de auto wat donkerder oorden op te zoeken.
    Echter: ik had mijzelf stellig voorgenomen om eindelijk met de epoxyspiegels aan de slag te gaan.
    dus ik heb de heldere lucht niet benut.
    Hopelijk worden mijn inspanningen volgend jaar beloond met een enorme dobson met carbon-spiegel.

sorry ik dwaal af. jij hebt waargenomen met je 150mm refractor toch?
    Onder een donkere lucht is zoiets echt een topinstrument he?!

Neem het er van zolang de maan nog afwezig is. Met die rare regenbuien krijg je tussen de wolken door vaak de prachtigste transparante luchten!

Groet!
    Harro
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
      hee Ossi.
      wat een enthousiasme. Goed dat jij gebruik hebt gemaakt van de heldere lucht.
      Ikzelf stond in dubio toen ik's avonds de heldere lucht zag. Weliswaar flink lichtvervuild. Daarom overwoog ik om met de auto wat donkerder oorden op te zoeken.
      Echter: ik had mijzelf stellig voorgenomen om eindelijk met de epoxyspiegels aan de slag te gaan.
      dus ik heb de heldere lucht niet benut.
      Hopelijk worden mijn inspanningen volgend jaar beloond met een enorme dobson met carbon-spiegel.

sorry ik dwaal af. jij hebt waargenomen met je 150mm refractor toch?
      Onder een donkere lucht is zoiets echt een topinstrument he?!

Neem het er van zolang de maan nog afwezig is. Met die rare regenbuien krijg je tussen de wolken door vaak de prachtigste transparante luchten!

Groet!
      Harro
      Was het maar een 150mm refractor
      Het was "slechts" en 127mm.

Je hebt echt wat gemist gisteren!! Zo mooi had ik het lang niet meer gezien buiten. Jammer dat ik mijn C8 nog niet kon mounten, vandaag net de dovetail binnen gekregen, hopelijk kan ik die gauw een keer uitproberen.
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
      X