Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Helder 21/22 oktober??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Helder 21/22 oktober??

het is hier al vanaf 2100 uur helder. seeing is redelijk goed. de melkweg is goed te zien.

01.00 uur ik geef de seeing nu een 8. kan zefs andromeda met het blote oog zien en nog steeds onbewolkt

04.00 uur Het was weer mooi geweest. veel mooie dingen kunnen zien. heb speciaal nog even gewacht tot de opkomst van Saturnus maar ooh wat was ie klein. (ligt dat aan de telescoop of aan de stand van saturnus?)

Zo zie je maar weer de metreologen zitten er ook wel eens naast. Ik heb hier in zeeland vanaf een uur of 21.00 tot 04.00 uur naar een nagenoeg strakke hemel kunnen kijken. en nu welterusten.

Hoe waren de omstandigheden in de rest van het land dan?

"Seeing" is de afwezigheid van turbulentie -- wat je in je post bedoelde was transparantie. Twee verschillende zaken, want de seeing is vaak het best bij mistig of hei´g weer...

Trouwens, als je een dag op voorhand gelokaliseerde weerberichten wilt zien, zie http://www.urania.be/weer/ - je kunt b.v. "Middelburg" kiezen.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ja gisteren was het heel helder weer! Ik heb gisteren ns met mijn verrekijker en telescoop gekeken.
      Maia nevel was goed te zien.

Man wat zag ik veel sterren met die verrekijker! Waarschijnlijk omdat ie zo'n groot beeldveld heeft.

m.v.g.
      Bresser Galaxia
      ------------------
      Fujifilm Finepix S5600 Zoom

[url]http://www.bugwars.net/[/url]

Commentaar

Hier was het niet helder. We hadden redelijk wat bewolking. Af en toe tussen de wolken door kon je wat sterren zien. Maar het was niet echt de goede avond om de telescoop buiten te zetten.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
          "Seeing" is de afwezigheid van turbulentie -- wat je in je post bedoelde was transparantie. Twee verschillende zaken, want de seeing is vaak het best bij mistig of hei´g weer...

Trouwens, als je een dag op voorhand gelokaliseerde weerberichten wilt zien, zie http://www.urania.be/weer/ - je kunt b.v. "Middelburg" kiezen.
          Ik dacht dat de seeing de helderheid van de hemel was. vandaar.

En die weersite van urania zit er vak naast. dan doe ik het zelf nog beter met de sat beelden.
          wie 't laatst lacht,is traag van begrip....

Commentaar

Ik had m'n Dob wel buiten staan, maar tegen de tijd dat ik wat in de
            zoeker had staan en door het oculair wilde kijken, zat er alweer een wolk voor.

Ik heb om 3 uur de Dob weer naar binnen gehaald; Wederom weer geen
            fatsoenlijke Firstlight

Groetjes,

Bandit (die hem vanavond gewoon weer buiten zet)
            Achromatologisch

Commentaar

Ik heb ook even vanuit de achtertuin even snel tussen de wolken door gekeken met een van m'n 10X50 verrekijkers.
              Dat blijft gewoon prachtig.

Vooral als je daarmee richting sterrenbeeld Zwaan kijkt, of Perseus.

Heb ook wel 'n 20X80 maar daar heb je toch echt een statief voor nodig, dus die pak je niet zo snel.

Is het als de seeing goed is, dat de sterren dan minder fonkelen, zoals Cappella of Sirius bijvoorbeeld?
              Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
              ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch ßlles de schuld van het onstaan van het universum.
              Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Maikel
                En die weersite van urania zit er vak naast. dan doe ik het zelf nog beter met de sat beelden.
                Hangt ervan af hoeveel op voorhand je hem raadpleegt.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
                  Is het als de seeing goed is, dat de sterren dan minder fonkelen, zoals Cappella of Sirius bijvoorbeeld?
                  Jup.

Commentaar

Werken...
                  X