Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemen 14-10-2006

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemen 14-10-2006

In de afgelopen dagen heb ik mijn elfje op een aantal punten verbeterd:

- Vetten vervangen in montering en focuser
    - Primaire en secundaire spiegel schoongemaakt
    - Binnenkant buis schoongemaakt
    - Zand in de statiefpoten

En ten slotte.. Gecollimeerd. De sterren waren namelijk afgelopen zomer streepjes i.p.v. puntjes.
    Vanaf 19.00 was het hier helder en om 19.15 uur zette ik de kijker buiten om de spiegel te laten wennen aan de buitentemperatuur. Net voordat ik wilde beginnen met waarnemen kwam ik er achter dat het batterijtje van mijn Red Dot Finder leeg was

Zonder de zoeker heb ik toch nog M13, M31, M57, NGC 457, M103 en Albireo kunnen zien. Ik was van plan om M92 en M15 nog te bekijken, maar die heb ik niet meer gevonden helaas.

Zo te zien wordt het vanavond ook helder en hoop ik binnen die tijd een batterijtje voor m'n zoeker te hebben! :P

Hier nog twee schetjes die ik heb gemaakt:

Heel leuk dat je M57 gevonden hebt met je elfje. Ik slaag er met mijn ED100 niet in om hem te vinden. Met mijn 15cm mak heb ik hem direct. Misschien moet ik eens naar een donkere plek gaan om te kijken.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Wauw Freek, dat je M13 met een elfje zo kunt oplossen. Mij lukt het hier niet hoor.
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
        Wauw Freek, dat je M13 met een elfje zo kunt oplossen. Mij lukt het hier niet hoor.
        Zo zag ik 'm met een 25mm op een 2x barlow.

De seeing was trouwens erg goed, hopelijk vanavond weer!

Commentaar

Zeer mooie tekening van M13, Freek! Hij geeft heel goed weer hoe je het echt kan zien door je telescoop, en daar draait het om. Meer van dat
          Groetjes uit de westhoek,
          Karel.

Commentaar

Werken...
          X