Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ed80 first light!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ed80 first light!

Gisteren de nieuwe kijker opgehaald bij Nop en 's avonds meteen uit kunnen proberen. Die vloekverdelger heeft gewerkt.......( )

De maan was wel erg storend en licht dus de wazige vlekjes werdt niets, maar de maan is ook leuk om naar te kijken. Dus ik de kijker opgebouwd en op de pool uitgelijnd (geen idee of hij wel goed stond maar hij volgde in ieder geval wel...). Ook de kijker gebalanceerd. Dat ging niet helemaal lekker. De kijker en het tegengewicht waren wel in balans alleen de kijker zelf niet. Deze neigde constant naar de kant van de focusser te 'vallen'...... iemand enig idee hoe je dit oplost? Lijkt alsof hij aan de kant van de focusser te zwaar is.

Maar in ieder geval... toen alles opgebouwd en uitgelijnd was heb ik de telescoop eens op de maan gericht. In een woord prachtig! Mooi scherp beeld en absoluut geen kleurfout te bekennen. Jammergenoeg was de maan wel erg helder maar een zonnebril hielp . De focusser loopt erg soepel.

Hierna heb ik m31 een opgezocht. Doordat de maan zo fel is was er bijna niets van te zien, jammer. Hierna heb ik dus ook geen andere Dso's meer bekenen. Wel nog even naar wat sterren staan tuuren. Allemaal mooie puntjes, dus niet zozeer 'schijfjes' die spiegeltelescopen laten zien. Heel mooi en weer zonder kleurfouten .

Al met al ben ik dus echt erg tevreden met deze kijker. Hij is niet te groot en niet zwaar en geeft prachtige beelden! De montering loopt trouwens ook erg lekker en ik ben toch blij dat ik geen eq6 heb gehaald...veel te zwaar. Ik denk dat ik de c8 ook nog even laat wachten tot het einde van het jaar. Eerst nog eens wat spulletjes voor deze halen. Een 2" diagonaal en nog wat occulairs en filters.

Re: Ed 80 first light!

Gefeliciteerd, Skyguy!

Origineel geplaatst door SkyGuy
    De kijker en het tegengewicht waren wel in balans alleen de kijker zelf niet. Deze neigde constant naar de kant van de focusser te 'vallen'...... iemand enig idee hoe je dit oplost? Lijkt alsof hij aan de kant van de focusser te zwaar is.
    De buisringen losdraaien en de kijker wat naar voren veplaatsen, lijkt mij...
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Staat al zover mogenlijk naar voren. Maar kan het kwaad om dan de locks op de montering te zetten als hij uit balans is?

Commentaar

Nee, kan ie zeker hebben. Is geen ramp ook.
        Eventueel zou je aan een langere dovetail moeten.
        De zoeker is vrij zwaar he.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
        X