Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gebrekkige First Light Celestron C8....

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gebrekkige First Light Celestron C8....

Hier even een inlijdend (met lange IJ ) verslag(je):

Gisterenavond fietste ik naar huis van een bezoekje..
    Het viel me op dat er hier en daar wat gaten in het wolkendek zaten.
    Ik moet nog steeds m'n ETX een keer goed afstellen de “drives trainen” en dat wilde ik op de poolster doen.

Máár... daar stond ook nog steeds de C8 die ik vanaf afgelopen Donderdag (1 week geleden)
    bezit en waar ik nog geen 1x door heb kunnen kijken wegens bewolking of late optredens.

Ik kwam thuis en twijfelde nog... de ETX pak je zo onder je arm en zet je buiten..
    Toch wilde ik nu erg graag eens door de C8 kijken, maar ja ik had hier gelezen dat die
    eerst moest afkoelen.., maar zo'n vaart zal dat toch niet lopen dacht ik nog.
    Dus toch maar de C8 buiten gezet en onderhand de afwas even gedaan.

De afwas was (te) snel gedaan dus stond ik een kwartier later snel achter de C8.
    De omstandigheden waren verre van perfect, er hing af en toe sluier bewolking en aan de
    ander kant van de nok van het dak zag je dat de maan aardig zijn best deed om te schijnen.
    Ook stond de C8 eigenlijk vlak bij m'n voordeur en had ik behoorlijk wat last van lichtvervuiling
    buitendeurlampjes, lantarenpalen enz.
    Maargoed , ik móést zo nodig.. even snel.

Wat zullen we als 1e pakken? Alcor en Mizar dan maar, lekker vertrouwd..
    Hmmm, toch eerst maar even de zoeker afstellen want hier klopte weinig van.
    Okee, zoeker in orde en nog 'n keer proberen.
    (Een andere dan standaard zoeker is volgens mij wel aan te raden want ik was hier niet stuk van.)
    Ja hoor, dat leek wel een beetje op Alcor en Mizar, maar die heb ik in mijn eenvoudig ETX-je beter gezien.

Okee er zat ook wel weer zo'n vervelende sluier wolk in de buurt, dat zal het zijn.
    Dan maar even snel naar M31 die bijna in het Zenit zat, maar ook bijna verdween achter de dakrand.
    Nou, dat zag er eigenlijk ook totaal niet spectaculair uit...

Tot mijn verbazing gaf het standaard Celestron 25mm oculair (wide angle) nog een beter beeld dan b.v. Mijn Meade 26mm Super plössl?
    Hmm vreemd, de 1e keer dat ik eens niet iets impulsief heb gekocht en vóór de aanschaf heel veel gelezen heb op internet en toch viel het mij behoorlijk tegen.

Het leek allemaal ook niet zo scherp, naar Cappella gegaan en een zwaar overdreven beschrijving daarvan zou zijn, dat het bijna op een komeetje leek.

Even ging er een of ander liedje door m'n hoofd .......

voor de poëten onder ons hij ging ongeveer zo: “We komen niks te kort we hebben alles.”
    “ 'N C8, een focal reducer en elkaar...” “Maar weet je lieve schat wat het geval is..? “
    “Ik zoek een mooi object, ik weet alleen niet wáár..! “

Kortom... Is dit alles..? ( Free vertield naar Doe Maar.. ;-))

Nu ben ik niet echt veel gewend, een paar oude Tasco's van vroeger, een 114mm Newton en een
    ETX.. (psst niet verder vertellen ook nog 'n Marquant van de Praxis..)
    Maar dit viel toch allemaal wel een beetje tegen.

Ik dacht nog, die corrector plaat zal toch niet al beslagen zijn?
    Ja, er werd wel ge-adviseerd door de Astroforummers dat je een (dan wel niet) electrische dauwkap moest aanschaffen, maar dacht nog bij mezelf dat het zo'n vaart niet zou lopen.
    Nou, ik geloof jullie in het vervolg op je woord , want zo'n vaart liep het dus wel!

Wat nu, ik stond nét een half uur te koekeloeren en kon ik dan nú al de boel afbreken?
    Daar zou ik een zware kater aan overhouden..
    Wacht, ik had gelezen dat er mensen met een föhn in de weer gingen om dauw te verwijderen.
    Hmm, waar ligt dat ding eigenlijk, die heb ik sinds de pruikentijd niet meer gezien.
    Affijn 15 minuten later stond ik met de föhn en een schone onderbroek eroverheen (tegen de stof) in de aanslag.
    (Ik heb alleen van die pluizende washandjes vandaar die onderbroek)

Stekker in de kabeldoos, föhn aan... Flits Knal Boem.. pfrrrt.....!
    Dát was de föhn... tja dat ding was écht in geen jaren meer gebruikt en er zal wel het een en ander in verteerd zijn.
    Gelukkig dat ik 'm niet meteen op de telescoop gericht had.

Ergens moest er nog een liggen in hetzelfde kastje... Yes!! deze deed het!
    Nu een beetje blazen en ja hoor daar ging alle dauw...
    Goed, konden we weer verder met waarnemen...
    Capella zag er weer zo vreemd uit... Alcor en Mizar zaten achter de wolken...
    De maan begon nu toch ook wel erg lastig te worden door het indirecte licht.
    Toen ben ik nog eens gaan kijken met de focal reducer e.d. .. mja wat moest ik ervan zeggen.
    Is dit nu de telescoop waar iedereen zo lyrisch over is?

Weer even naar binnen wat te eten pakken en de onvrede weg eten..
    Een half brood verder besloot ik maar om het voor gezien te houden.
    Ik liep weer naar de telescoop en hee, daar zag ik zowaar boven de huizen een van mijn lievelings objecten opkomen, (M45) zij het wel wat in de nevel.
    Ach laten we daar dan nog maar even naar kijken hij is er nu tóch...

Zoeker was goed afgesteld dus hup een blik door het 25mm Celestron oculair..
    Oef!! wat is er nu gebeurd alsof ik een klap in mijn gezicht kreeg.
    Het was alsof ik midden in de Pleiaden stond... dit zag er even wat beter uit zeg!
    De sterren leken nu ook wat meer op puntjes dan op mini komeetjes.

Toen de focal reducer erachter en mijn Meade 40mm Super Plössl.. nou dit zag er dus niet verkeerd uit...
    Toen begon tot mij door te dringen dat ik dat afkoelen van de kijker wel serieus moest gaan nemen, net als een dauwkap dus...

Nog even staan genieten, maar toen begon de bewolking echt de overhand te nemen en het was onderhand bijna half 1...

Dus spulletjes opgeruimd en naar bed, over 6 uur ging de wekker weer.

Ik kan niet wachten tot ik de C8 (afgekoeld) eens naar een goede donkere locatie kan mee nemen!
    Nu nog even internet afstruinen om te kijken hoe je het best zo'n C8 kan collimeren want ik wil niets meer aan het toeval overlaten.

Hoor ik vanochtend op het nieuws weer dat er een nieuwe planeet is ontdekt...
    Niet door mij..voor alle duidelijkheid ;-)
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

Haha, leuk verhaal De volgende keer gewoon wat beter voorbereiden, maar ik snap wel dat je zó benieuwd was.

Commentaar

Haha! Prachtig verhaal. Een C8 moet goed gecollimeerd en afgekoeld zijn. Wat met trouwens opvalt is dat sterretjes vaak wat 'dikker' zijn en het beeld wat 'vlakker' dan bijv ED telescopen of newtons. Zeker met dubbelsterren is een C8 geen winnaar!
      Je zoekt trouwens wel giga-grote objecten uit die niet in je beeldveld van de C8 passen. M31 en M45. Probeer M13 eens! Dan weet je wat je gekocht hebt Of even wachten op de orionnevel.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Planetaire nevels zoals M57 en M27 zullen ook goed uitkomen in je C8
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Misschien kan je de C8 in een schuur onderbrengen.
          Ik heb mijn telescoop (Schmidt-Newton) in een tuinhuisje ondergebracht (helaas geen afschuifbaar dak want ik mocht 'm van mijn vrouw enkel in een hoek van de tuin, tegen twee muren, plaatsen met zicht op het noorden).
          Het voordeel wat ik wel heb is dat de telescoop altijd op temperatuur is.
          Ik hoef 'm er enkel uit te rijden. Verder gebruik ik de Dew-remover van Kendrick om mijn corrector plate dauwvrij te houden.
          Full WMN-member.
          GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Krijg je dan geen problemen met vocht, e.d.? Ik ben atijd een beetje huiverig om mijn telescoop in de schuur te stallen i.v.m. roestende schroefjes, temperatuursinvloeden op de spiegel enz. Laat je hem ook in het tuinhuisje staan als het 10 graden vriest?
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Je kan ook een hoes kopen en daar een 5 watt verwarmingselement in doen.
              Op die manier hou je de temperatuur laag, maar niet laag genoeg voor vocht en dergelijk.
              Niet op de tocht zetten dan uiteraard
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Het tuinhuisje is voorzien van isolatie en ventilatierooster. Een electrische ventilatorkachel zorgt er in de winter voor dat het niet onder de tien graden Celsius komt. Verder is de telescoop voorzien van een hoes.
                Full WMN-member.
                GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Dank voor alle reactie's!

Met het tuinhuisje van Paul is overigens helemaal niets mis!

Er ontbreekt eigenlijk nog 'n bar en dan zou ik er nooit meer uitkomen.
                  Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                  ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                  Auteur:Ik

Commentaar

Tja, maar met al die alcohol wordt het wel moeilijk scherpstellen
                    Full WMN-member.

Commentaar

Alcohol helpt wel om Sirius als dubbelster te kunnen zien!
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                      X