Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Messier marathon

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Messier marathon

Hallo allemaal,

Heeft iemand van jullie wel eens een 'Messier marathon' gehouden?

Daarbij probeer je om alle Messier objecten in 1 nacht te zien. Het schijnt dat maart daar de beste maand voor is. Je hebt dan ongeveer 5 minuten per object... :mrgreen:

Het lijkt mij wel leuk dat eens te proberen.

CS, John
    ...and the stars look very different today...

Dit is wel een aardige site over de Messier marathon.

In 1 nacht red je het denk ik niet als je 5 min per object bezig bent,dat is 9 uur kijken en zoeken zonder pauze.

Commentaar

een handig programma om te berekenen wanneer je dit kan doen is skytools 2.

Dit is een programma waar je uw waarneming kan mee voorbereiden maar ook logs bijhouden.

Commentaar

9 uren???
        5 min. per object is meer dan genoeg!
        9 uren = 540 min.
        540 min. : 5 min. = eeehhh heel veel

Tip: ik heb via de koepel een goed boek gekocht : The Messier Objects
        geschreven door O'Meara een echte aanrader!

verder heb ik zelf een groene laserpointer die ik paralel monteerde aan mn 30 cm Dobson
        richt de laser op het object of waar het zou moeten zijn volgens het boek of kaart en je bent er
        per object neem ik pak em beet 5 tot 15 sec. om m goed te richten en neem een minimale vergroting dan mis je het object ook niet zo snel.

Coin
        Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
        Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Nou, het is natuurlijk zo dat er nogal wat Messier objekten vlak bij elkaar staan, met een klein beetje beweging vind je ze bij bosjes tegelijk, zoals 95/96/105 en 65/66 in Leeuw of 58, 59, 87, 89, 90, 91, 88 of 84/86 in Maagd. Dan blijft er nog wel wat tijd over voor een broodje en een warreme chocola...

Maar zoals gezegd, ik denk dat wij ze op deze breedtegraad net niet allemaal kunnen zien omdat er nog wel een paar vlakbij of net achter de horizon vallen...

De meeste Messierobjekten zijn wel zo helder dat je ze hier met een verrekijker al kan zien. Messier himself had overigens ook niet meer dan een kijkertje met een lensje van zeseneenhalve centimeter.

Maar toen stonder er wel ook nog geen skybeamers opgesteld, en werden de tomaatjes niet in een kas gekweekt die 's avonds een grote gele lichtzuil de hemel in kwakt.

Ik denk trouwens dat de nachten nu al te kort geworden zijn, dus volgend jaar maar weer.

Commentaar

Origineel geplaatst door Coin
            9 uren???
            5 min. per object is meer dan genoeg!
            9 uren = 540 min.
            540 min. : 5 min. = eeehhh heel veel
            540 : 5 = 108
            Er zijn meer messier objecten.

Commentaar

nou die een of twee extra...
              tijd zat als je een go to hebt of aardig bent bedreven in starhoppen nou jij weer

Commentaar

nou die een of twee extra...
                tijd zat als je een go to hebt of aardig bent bedreven in starhoppen nou jij weer
                Jij zette je vraagtekens bij 9 uur, als je dus zelf een beetje verder gerekend had,
                Heb je kunnen zien dat je die tijd echt nodig hebt als je 5 min per object bezig bent.

En om ff Kinderachtig mee te doen, Ik heb een Goto

Commentaar

Nightsky mag best meedoen, hoor. Vind ik helemaal niet kinderachtig.
                  Kijk, nou ben ik dus reuze benieuwd hoe snel een Goto telescoop beweegt, en hoe lang het duurt voordat ie laten we zeggen, 30 graden van richting is veranderd.

En of je zo'n goto systeem ook kan programmeren.

Of moet je elk Messier objekt opnieuw selecteren en op OK drukken voordat die koffiemolen er naartoe zoemt? En als de kijker je steeds maar een objekt laat zien dan heb je niet in de gaten dat een of meer naburige objekten er vlak naast, maar dan net buiten je beeldveld staan.

En ga je opnieuw in het donker selecteren, en tot je stomme verbazing verschuift de kijker nauwelijks zichtbaar naar de volgende? Of je denkt: ik begin bij 1 en eindig bij 110 terwijl objekten van niet opeenvolgende nummers vlak bij elkaar staan, zoals M31 en M110. Dan krijg je zo'n reisje van Amsterdam naar Utrecht via Londen en Parijs.

Nou ja, een wedstrijdje tegen een Goto systeem zou op zich wel eens leuk zijn. Maar het aardige van zelf opzoeken is voor mij nu eenmaal dat je dat dan met de scope zelf doet en niet met een lijstje, een display en een afstandsbediening. Daar heb ik dan weer een pc en een internetverbindig voor.

Commentaar

Ik heb zelf ook een go-to hoor en die bevalt meer dan prima
                    Ik zou zelfs willen dat mn dob dat ook had :S
                    Ik vind t alleen jammer dat je niet alle objecten kunt zien het hele jaar door,maar dat wordt weer goed gemaakt door andere, bijv. Caldwell objecten

Maar het opzoeken van de objecten kan inderdaad wel lang duren en dan kun je dus wel in tijdnood komen.
                    Heeft die van jou ook de optie dat je de mooiste objecten voor die nacht /tijd kunt bekijken via een soort rondleiding?
                    Bij de Meade kijker die ik heb:Tonight's best
                    correct me if im wrong....

Coin

P.S.
                    Zijn hier mensen uit het noorden die wel es in groepsverband het veld in gaan?

Commentaar

Ja, Ik woon zelf in zuid west drenthe. Ik ga soms naar assen toe om met nog een paar mensen in het veld te kijken. En het is me daar toch donker

Commentaar

het is een hele sjouw met een dob maar ik zal er es over nadenken mn spullen mee te nemen naar de wal. misschien zijn er wel meer mensen uit het noorden?
                        Coin

Commentaar

Origineel geplaatst door Major Tom
                          Nightsky mag best meedoen, hoor. Vind ik helemaal niet kinderachtig.
                          Kijk, nou ben ik dus reuze benieuwd hoe snel een Goto telescoop beweegt, en hoe lang het duurt voordat ie laten we zeggen, 30 graden van richting is veranderd.

En of je zo'n goto systeem ook kan programmeren.

Of moet je elk Messier objekt opnieuw selecteren en op OK drukken voordat die koffiemolen er naartoe zoemt? En als de kijker je steeds maar een objekt laat zien dan heb je niet in de gaten dat een of meer naburige objekten er vlak naast, maar dan net buiten je beeldveld staan.

En ga je opnieuw in het donker selecteren, en tot je stomme verbazing verschuift de kijker nauwelijks zichtbaar naar de volgende? Of je denkt: ik begin bij 1 en eindig bij 110 terwijl objekten van niet opeenvolgende nummers vlak bij elkaar staan, zoals M31 en M110. Dan krijg je zo'n reisje van Amsterdam naar Utrecht via Londen en Parijs.

Nou ja, een wedstrijdje tegen een Goto systeem zou op zich wel eens leuk zijn. Maar het aardige van zelf opzoeken is voor mij nu eenmaal dat je dat dan met de scope zelf doet en niet met een lijstje, een display en een afstandsbediening. Daar heb ik dan weer een pc en een internetverbindig voor.

De Goto kan 4 graden per sec, die 30 graden gaan wel redelijk snel, de dure Goto's gaan wel 8 tot 10 gr per sec in full speed.

De Goto kan ik niet zo programeren dat ik alleen de messier's bij elkaar pak en dan naar het volgende setje.Of dat bij andere systemen kan weet ik niet ?
                          ik voer het nummer in en druk op enter. wel kan je via de pc klikken op het gewenste messier object, de telescoop doet het dan ook. maar daar heb je weer een laptop i.i.d voor nodig.
                          Ook met een Goto heb je nog steeds goede sterrenkaarten nodig als je wat wil leren van de hemel.

Een keer samen waarnemen en een klein wedstrijdje lijkt me leuk, Moeten we snel doen voordat het niet meer astronomische donker is

Ik kan me er ook wel in vinden dat het zoeken ook een hobby is, zelf heb ik ook 2,5 jaar zonder goto gedaan. maar nu zie ik veel meer objecten als toen ik geen had, voornamelijk om dat het zoeken in een lichtvervuilde omgeving niet makkelijk gaat, nu hoef je niet te zoeken en zie je na 5 tot 10minuten kijken wel ineens die nevel.

Commentaar

Heeft die van jou ook de optie dat je de mooiste objecten voor die nacht /tijd kunt bekijken via een soort rondleiding?
                            Bij de Meade kijker die ik heb:Tonight's best
                            correct me if im wrong....

Coin

P.S.
                            Zijn hier mensen uit het noorden die wel es in groepsverband het veld in gaan?
                            Ja de Celestron montering heeft iets soortgelijks, bij deze krijg je er ook wat info bij in welk sterrenbeeld en hoever van de aarde dat soort dingen .Over het algemeen hebben de meeste goto's wel het zelfde.

Waarnemen met zn alle is leuk, Als het niet te noordelijk wordt( bovenin groningen) heb ik er ook wel oren na.

Commentaar

Kunnen we wel een keer doen , als de nachten weer wat langer zijn in het najaar of zo

Commentaar

Werken...
                              X