Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Second Light?!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Second Light?!

Afgelopen avond gezocht naar een aantal nevels, welke goed waar voor beginners. De locaties voorbereid m.b.v "Welke ster is dat?" en het programma "Cartes du Chiel".
    Begonnen bij M31 Andromedanevel, locatie zo gevonden maar geen idee of ik de nevel heb gezien (voor mij waren het allemaal sterren).
    Ik heb een N-130 en met een 10mm oculair nog geen 'duidelijke' nevel. De Barlow lens gaf geen zicht (waarschijnlijk te weinig licht o.i.d.?)
    M57 Ringnevel locatie in 'Lier' zo gevonden, maar ook hier geen duidelijkheid of ik een nevel had gevonden (10mm oculair werd ook al erg donker)
    Bij het zoeken naar M13 kwam de bewolking helaas opzetten.
    Wel daarna de maan bekeken wat erg indrukwekkend was. Ik wist niet dat je met zo'n eenvoudige kijker zoveel details kon zien.

Hoi dubbelster.
    M31 is een LAP van een nevel. Die zie je alleen als je laag vergroot. Een 10mm oculair en een barlow zoomen zo vreselijk in dat je alleen maar wat sterretjes of niks ziet. Dus laat je daar niet door ontmoedigen.
    10mm oculair voor de ringnevel is prima. Heb je een oculair van meer dan 10mm? Voor het zoeken en vinden is een 32mm of een 20mm een stuk prettiger.
    Kortom: houd moed komt goed! Als je de locatie van de ringnevel al kunt vinden ben je over de helft.
    (Ik heb m even verplaatst naar waarnemen)
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Bedankt voor het verplaatsen.
      Ik heb inderdaad de locatie gezocht met een 25mm. Daarnaast heb ik een 15mm en een 10mm.
      Wat zie je nu precies bij een nevel, lijkt dit (voor beginners dan) op een ster?

Commentaar

DAT hangt een beetje van je omgeving af. Zit je in de buurt van een lichtvervuild gebied? Dan zie je vaak niet meer dan een melkachtig vlekje.
        Een tekeneing is realistischer dan een foto. Dat komt het dichtst bij een visuele waarneming. Hieronder 2 tekeningen (van het net geplukt) van ringnevel en andromedanevel.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Een site die ik je van harte kan aanraden is http://www.skyrover.net/ds/library.php
          Allemaal tekenwerk. Als je in het vervolg een object zoekt, ga eens langs op die site dan kun je zien wat je ongeveer kunt verwachten!
          Astrofoto´s zijn vaak heel anders dan eigen waarnemingen. Onze ogen kunnen niet zo lang belichten en zijn niet zo gevoelig als camera´s.

Commentaar

Bedankt de volgende keer als ik naar buiten ga, zoek ik eerst de schetsen op.

Commentaar

Heel interessante site. Had ik nog niet, bedankt
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Kijken

Hoi dubbelster,

goed dat je de plekken al snel weet te vinden, dan kun je echt gaan kijken. En dat vergt ook nog wel een beetje oefening. Op het net kun je allerlei tips vinden over "net naast je onderwerp kijken", "doek over je hoofd", "de tijd die het kost voordat je ogen een beetje aan het donker zijn gewend", "schets je onderwerp om jezelf te dwingen beter te kjken", enz.
                Maar het belangrijkste is simpelweg om je te realiseren dat het even duurt (geen minuten, maar eerder maanden en tientallen keren proberen) voordat je details gaat zien in die vage flutvlekjes. Neem de tijd, kijk uitgebreid, kijk nog een keer en nog een keer, zoek een ander onderwerp en kom na een halfuurtje nog eens terug, en opeens zie je dingen die je nog niet eerder had gezien.

Succes
                Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ik begrijp dat ik weer veel te ongeduldig bent (aard van het beestje).
                  Gelukkig is het wel normaal dat ik het nog niet goed zie en maak daarin waarschijnlijk dus geen fouten.

Commentaar

Ik heb er altijd heel erg veel aan om nog zonder door het oculair te kijken de telescoop zo goed mogelijk te richten. En dan bedoel ik niet grof bijdraaien en half gokken, maar zowel vanaf de bovenkant als de zijkant een rechte lijn trekken naar waar het object ongeveer moet zijn. Dit duurt misschien 20 tot 30 seconde, maar zo had ik eergister M31, de dubbelcluster in Perseus en de dubbelster Mizar binnen de minuut in het vizier.

Door het op deze manier te doen heb je een heel goed overzicht van waar de telescoop precies heen staart, en voel ik me zekerder omdat ik best op mijn gevoel voor richting durf te vertrouwen. Tevens leer ik zo met een boekje erbij heel goed waar de objecten zich bevinden in het totale plaatje, en blijft het voor de volgende keer makkelijker terug vinden.
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                    X