Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemens 21 september

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemens 21 september

Nou! Ik zou Martin alleen even helpen met de LX200 van de sterrenwacht. Maar wat een verrassing! Kraakhelder! Eric Barnard was ook van de partij en we hebben een prima avondje waargenomen. Eric had zijn 'Portable Dob' mee (grijp & ga - telescoop) en ik mijn C8. We hebben de sluiernevel gezien (beide delen) en natuurlijk nog even afscheid genomen van M11. Het is me uiteindelijk nog gelukt de Blauwe Sneeuwbalnevel te vinden met behulp van de Orion Deepmap 600. Waanzinnig kaartje is dat! Wat een geinig object ook. En het was ook nog eens lekker weer. Super gewoon!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ja het was helder he?
    Ik was zelf p bezoek bij Sanne, die heel genereus had aangeboden om een lichtdoek voor mijn Dobson te maken.
    En dat is prachtig gelukt: een zeer sterke diepzwarte doek, mooi strak om het framewerk gespannen, compleet met dubbele ritssluiting (waardoor de zoektelescoop, die op een van de trusbuizen is geklemd, nog steeds in hoogte verstelbaar is)
    Goed werk Sanne.
    Het werd nachtwerk; met kleine oogjes achter de naaimachine.
    Sanne was onvermoeibaar. Zelfs om 1 uur 's nachts wilde ze nog naar Copernicus om te gaan waarnemen....

Sanne: harstikke bedankt voor de inzet.

Groetjes
    Harro

ps: autosleutels nog gevonden ?
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

heel graag gedaan hoor harro! Ik vond het gezellig, was alleen jammer dat jan zo liep te schreeuwen aan het eind, maar goed

Ik zit nu in de trein richting limburg op naar het eerstejaarsweekend. ik hoop op een redelijk heldere nacht aangezien ik over 2 uur ergens in de middle of nowhere ben (wellerlooi?). Maar dat zal wel niet.
      I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Ik vrees ervoor Sanne. Het is helemaal dichtgetrokken hier.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

het zit hier inmiddels ook potdicht! er komt regen vanuit zeeland/belgie.. en dat is duidelijk te zien

Commentaar

Origineel geplaatst door Maantje Miranda
            er komt regen vanuit zeeland/belgie.. en dat is duidelijk te zien
            Zie je wel, het is de schuld van de zuiderlingen
            SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
            Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Utrecht helemaal helder. en dat blijft het ook!
              114mm refl. en 70mm refr.
              200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Origineel geplaatst door Maantje Miranda
                het zit hier inmiddels ook potdicht! er komt regen vanuit zeeland/belgie.. en dat is duidelijk te zien
                Ahem?! Het regent hier niet. Het is hier ook bewolkt, maar het regent niet! :P

Commentaar

De beruchte Rockanje-Driehoek.
                  Copernicus is open vanavond. Voor het lezen van een fijn boek of een indoor-presentatie.
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nop ik zou graag komen als ik een rijbewijs had, maar om dat 'ff' met de trein te doen zie ik niet zitten. Volgende week (payday) moet ik er echt eens aan beginnen.
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Het was super goed gister avond. Lang geleden dat ik het zo transparant heb gezien.
                      Vanuit de tuin Sluiernevel zonder filter! sterren binnen in de halternevel, en wat stelsels bekeken in draco. vooral ngc 6503 is me bij gebleven. leuke edge on stelsel !...

Correctie hij is niet edge on ( van de zijkant) maar zo visueel leek t wel zo

Commentaar

haha.. marijn ik zij ook niet dat het regende, maar dat er regen komt wanneer dat valt weet ik niet.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                          vooral ngc 6503 is me bij gebleven. leuke edge on stelsel !...

Kon je nog wat details zien, of was het een egale vlek?

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
                            Origineel geplaatst door Nightsky
                            vooral ngc 6503 is me bij gebleven. leuke edge on stelsel !...

Kon je nog wat details zien, of was het een egale vlek?
                            Er was wel wat detail in de band te herkennen, viel me niets tegen voor dit kleine stelsel.

Commentaar

Het is hier nu halfbewolkt, dus met de schuld aan de zuiderlingen valt het best mee! :P

Commentaar

Werken...
                              X