Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Weekendje duister Drenthe

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Roel
    antwoordde :
    Jee.. Dat ziet er verschrikkelijk uit. Wat verschrikkelijk zonde van zo'n locatie... De wet dat kassen 's nachts afgeschermd moeten worden moet maar eens gauw ingaan.

Bah.

Laat een reactie achter ::

• Jeffrey
    antwoordde :
    Ik vrees het ergste. Kijk maar eens op:

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/afbe ... uiling.gif

Zwartemeer ligt bijna midden in die rode vlek...

• Roel
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
    Huh? Zwartemeer enorm donker?

Dan ben je zeker flink voor middernacht bezig geweest?
    Zwartemeer ligt namelijk vlak naast Klazienaveen, bekend om zijn enorme kassencomplex. Om 24:00 gaan ze pas aan, maar daarna bevind je je echt in de astronomie-hel, vermoed ik...
    Dat kassencomplex zie ik al liggen als ik vlak onder Assen ga waarnemen.
    Dat zou een domper zijn! Die heb ik inderdaad niet gezien. Om half twaalf zijn we weer naar binnen gegaan, je zou dus best eens gelijk kunnen hebben...

• Jeffrey
    antwoordde :
    Huh? Zwartemeer enorm donker?

Dan ben je zeker flink voor middernacht bezig geweest?
    Zwartemeer ligt namelijk vlak naast Klazienaveen, bekend om zijn enorme kassencomplex. Om 24:00 gaan ze pas aan, maar daarna bevind je je echt in de astronomie-hel, vermoed ik...
    Dat kassencomplex zie ik al liggen als ik vlak onder Assen ga waarnemen.

• Ossi
    antwoordde :
    Klinkt goed Roel!

• Roel
    antwoordde :
    Hierbij enige informatie over de Oude Pastorie in Zwartemeer.

De pastorie bevat 3 etages met op elke etage een huiskamer, een keuken, een badkamer en een toilet. Afhankelijk van het aantal benodigde slaapplaatsen kunnen één of twee etages of het hele huis gehuurd worden voor een weekend, midweek of week.

De begane grond bestaat uit een zeer royale woonkamer (4.30 x 11.75 m) met aangebouwde ruime serre (4.20 x 4 m), voorzien van piano, gitaar, geluidsinstallatie en televisie. In de woonkeuken zijn een afwasmachine, combimagnetron, koffiezetapparaat en waterkoker. Er zijn twee kleine eenpersoonsslaapkamers en een kleine kamer met twee slaapfauteuils (uitklapbaar tot bedden), die zonodig elders in huis geplaatst kunnen worden.

De eerste en tweede etage bevatten elk twee tweepersoonsslaapkamers met alle eenpersoonsbedden behalve één tweepersoonsbed op de tweede etage (dus 4 slaapplaatsen per etage). Op de eerste etage is in de ruime woonkamer dan nog een tweepersoonsbedbank.
    Totaal zijn er in het hele huis 14 slaapplaatsen voor volwassenen. Alle bedden zijn voorzien van dekbed, kussen, en moltondeken.
    Huurders brengen eigen linnengoed (lakens, dekbedovertrekken, hand- en theedoeken) mee.
    Er is een kinderbedje (met matras, maar zonder beddengoed), een box, en een kinderstoel.

In de bijkeuken (begane grond) en op de tweede etage zijn wasmachines.
    Er is een diepe achtertuin.
    De pastorie ligt aan de rand van een groot natuurgebied: het Bargerveen. Hierin zijn diverse wandel- en fietspaden uitgezet door Staatsbosbeheer.
    De huurprijzen zijn in euro’s:

Weekend Midweek Week
    Begane grond 215 235 405
    Etage 1 170 205 335
    Etage 2 150 170 290
    Gehele pand 475 575 955

De schoonmaakkosten zijn € 25,00 per etage, en € 50,00 voor het hele huis.
    Borgsom: € 70,00.
    Toeristenbelasting: € 0,65 per persoon per nacht.

• Steem
    antwoordde :
    Misschien een leuk idee voor Januari? Komend weekend is er al wat gepland, oktober hebben we Deutschland, December is met feestdagen e.d. wat lastig gok ik, dus dan komen we op midden / eind Januari?

• Roel
    started a topic Weekendje duister Drenthe

Weekendje duister Drenthe

Wow! Net terug van weekend in Drenthe. Met de familie hebben we de oude pastorie in het piepkleine dorpje Zwartemeer (zuid-oost Drenthe, tegen de grens) gehuurd. Een enorm pand, tegen de kerk aan gebouwd, een enorme tuin en nog mooier: enorm donker!

Ongeveer 100 meter ten zuiden van de pastorie begint het Bargerveen en tevens niemandsland. Vrij uitzicht rondom en doodstil... Wat een sterrenhemel daar. Zo donker heb ik het in Nederland nog nergens gezien. De Melkweg daar deed me weer een beetje terugdenken aan Frankrijk! Ik overdrijf niet, de Noord-Amerikanevel was te zien in mijn 7x50 Lidl-kijker, M31 zeer duidelijk met blote oog. Reken maar dat ik baalde dat mijn telescoop nog thuis stond...

In het noordwesten was iets te zien van de lichtvervuiling van Emmen (op 30 km afstand) maar van oost tot zuidwest was de horizon pikkedonker. Wat een locatie.

De pastorie is per verdieping te huur, dus wellicht een idee om daar eens een weekendje te gaan zitten bij voldoende animo. De begane grond is groot genoeg om met zeker 10 man te overnachten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwartemeer
Werken...
X