Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zuidelijke sterrenhemel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zuidelijke sterrenhemel

Ik kon niet zo snel een onderwerp vinden over de zuidelijke sterrenhemel op dit forum, maar wil toch graag mijn ervaringen delen:

Ik heb tot tweemaal toe de kans gehad om de zuidelijke sterrenhemel te zien, en laat ik ook mijn reistelescoop (een kleine 70mm kijker) meegenomen hebben.

Ik was in december 2004/januari 2005 in Zuid Afrika, en gelukkig is daar van lichtvervuiling geen sprake! De eerste twee weken was de Maan een beetje de boosdoener, maar zelfs vanuit Kaapstad was het prima waarnemen!
    Orion op zijn kop, de Grote Hond aan het zenit, en in het zuiden de bekende sterrenbeelden als de Zuiderkruis, Centaurus en Zeilen.
    Ik zag Omega Centaurus door mijn kijker, een enorme bolhoop, het juwelenkistje in de Zuiderkruis (NGC4755) en de Carinanevel (NGC3372)

Nog meer waarneemplezier had ik in het gebied van Wilderness, aan de zuidkust van Z-A. Mijn mond viel open bij een enorm heldere hemel, sterren van magn. 6.0 waren makkelijk te zien! De kolenzak in de zuiderkruis viel ineens enorm op, ook het prachtige melkweggebied in de sterrenbeelden Kiel en Zeilen, en de Grote en Kleine Magelhaense wolken! Prachtig! Het leken net echte wolken aan de sterrenhemel. De telescoop gericht op beide objecten leverden e n o r m veel sterren op, alsmede NGC104 (bolhoop in de kleine) en NGC2070 (Tarantulanevel in de grote)
    Ook komeet Macholz in de Stier was makkelijk met hety blote oog te zien.

In juni dit jaar reisde ik af naar Brazilie, en helaas viel het sterrenkijken enorm in het water! Overdag prachtig weer, maar s'avonds alleen maar bewolking, bewolking, op twee nachten na.
    Boogschutter en Schorpioen in het Zenit, wat een prachtige sterrenbeelden! en het krioelt van de objecten. En daar stond de Zuiderkruis en Centaurus ook weer in het zuiden, helaas zonken ze letterlijk in de lichtvervuiling.

En hopelijk volgend jaar weer terug naar Zuid Afrika!
    "Dat is geen bewolking! Dat zijn de Magelheanse wolken.."

Geniaal, dat je de zuidelijke sterrenhemel hebt kunnen bestuderen vanuit Zuid-Afrika! Ik ben daar ook geweest, maar dat was nog voordat ik een beetje de weg kende in de sterrenhemel. Ik heb dan ook niet speciaal kunnen letten op bijzondere objecten of sterrenbeelden, helaas... maar ik zou het graag nog eens doen!

[edit]: Welkom op het forum, trouwens
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik ga er in oktober heen, ben zeer benieuwd. Ik denk dat de 20x80 wel in de koffer gaat!

,xtG
      .tsooJ
      Ich bin ein Kollaser.
      http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
      X