Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Italiaanse nachten zijn lang

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Italiaanse nachten zijn lang

Zo, net terug uit Italië. We zijn Frankrijk voorbijgereden omdat het weer erg tegen zat en er in de periode toch een volle maan was.
    Tegen nieuwe maan hebben we een mooi plekje gevonden. Grofweg tussen Rome en het midden-zuiden van Italie in. Het is een nationaal park en redelijk donker. Pak de lichtkaart eens van Italie en zie dat het land aardig lichtvervuild is. Er zijn overal dorpjes en kleine kernen van lichtvervuiling.

Sardinië en een deel van Toscane komen er redelijk vanaf, evenals het zuiden. Enfin, we hebben het bij het groen gehouden. Voldoende voor een goede melkweg. Een camping in het natuurgebied was geweldig voor de zuidelijke hemel. Links van de kijker een dorpje en rechts fijne campinglampen. (Niet op de foto)

Overigens hulde aan mijn Vixen Porta Montering. Die draagt met gemak een C8 en is voor visueel gebruik net zo simpel als een dobson. Ik kon alleen niet echt sterk uitvergroten. Maximaal 100x maar. Maar dat was prima. Voornamelijk gewerkt met de Vixen 42mm en de Pentax 32mm, en een 2” uhc filter voor wat nevels. Een Red Dot Finder en een Sky en Telescope pocketatlasje.
    Het dorpje gaf een redelijke lichtkegel naar het westen MAARRR! Het zuid(oosten) was geheel vrij en gaf een magistraal beeld van de felle melkweg bij schorpioen en boogschutter. 2 Nachten lang heb ik kunnen genieten van de zuidelijke Europese hemel. Helaas heb ik de schorpioen (op m6 m7 na) niet kunnen observeren wegens bergtop (zie foto).
    Wat me opviel was dat je geen atlas nodig hebt voor boogschutter. Een zoeker is overbodig. Gewoon richten op de theepot en kijken kijken kijken. Voor degenen die van lijstjes houden heb ik nog wat afgevinkt, maar het is gewoon veel leuker om lekker te kijken met lage vergroting. Meestal keek ik naar een gebiedje met de 42mm en als ik een objectje vond dan vergrootte ik wat uit. Toppers waren natuurlijk de lagune nevel, de triffid nevel en inderdaad Roel: de omeganevel was een topper. Vooral met UHC is het een prachtig geval uit de categorie ‘übervlekje’.
    Aangenaam verrast was ik door M55, het leek wel een kopietje van M22 alleen dan met een dikke contrastverlaging, een soort grijzige sluiervariant van M22. Heel maf om te zien! Aanrader voor je volgende vakantie.
    Wat heb ik geleerd? Visueel waarnemen is een pretje, vooral met een ongecompliceerde opstelling, een dobson met 2 oculairs en een filter of een light versie van de C8 op alt/az montering is in no time opgezet en snel te gebruiken. Doe er een simpele verrekijker bij (zoals het KruidvatKanon van 0.99 euro)
    Foto’s heb ik niet gemaakt na 1 mislukte foto waren alle batterijen op en had ik het helemaal gehad.. Ik had 1 denkfout gemaakt. Je moet kunnen richten en volgen en ik had alleen een lichte statiefkop en die kon alleen mn telelens dragen en niet de C8. Bovendien was focussen weer lastig.

Dus volgende vakantie zonder laptop, usb kabels en de hele reutemeteut. Tenzij het een echte sterrenkijkvakantie is.
    O ja voor ik het vergeet (verveel ik jullie al?) . Het andere deel van de cirrusnevel (ngc 992) is spectaculair! Eigenlijk onder donkere hemel spectaculairder dan het deel met het sterretje erin. (52 cygni)
    Noord Amerika nevel heb ik niet gevonden trouwens, daarvoor zal mijn vergoting wel te hoog zijn geweest of ik heb m niet kunnen herkennen in al het melkweg-geweld. Maakt niet uit. Verder nog alle bolhoopjes met een messier nummer in de boogschutter gezien. Leuk al die variatie, al zaten er erg saaie tussen. In de loop van de reis zijn we naar Sicilie gegaan en daar zag ik Boogschutter belachelijk hoog staan. Dat sterrenbeeld (en Schorpioen) zijn echt de moeite waard om je reisplannen op af te stemmen.
    Voor de rest: koffie, Pizza, natuur, oude gebouwen, veel water en vulkanen..
    Voor de freaks hier de messiers die ik gezien heb op vakantie, ik ben nog geen hardcore waarnemer, dus alleen messiers, excuses.

23-8-2006
    M 6 M7 Mooier in verrekijker (10x50) dan in telescoop. Echt bijzonder fraai en groot!
    M8 Lagunenevel, prachtige nevel en open sterrenhoop in 1
    M20 Trifid nevel, zien er uit als 2 wieltjes, 1 grote en 1 kleine.
    M26 (onder de wilde eend), leuk bolhoopje
    M18 mooie hoop
    M19 niet gevonden
    M17 Fenomenaal in UHC! Omeganevel
    M 23 Mooie, open hoop
    M21 Erg saai bolhoopje
    M20 Bijzonder fraai, 2 componenten
    M75 Superklein ding
    M28 rothoop
    M22 Erg mooi, lijkt op Hercules cluster
    M69 Bolhoopje, niet erg interessant
    M70 Idem
    M54 Tja, een onduidelijke ‘hoop’. In deze regio had Messier nog wel 100 nummers kunnen aanmaken.
    M55 zwakkere variant van M22 Erg leuk!

Zo. Dat was het. Ik hoop dat je niet ingeslapen bent.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Welkom terug in vochtig, oranjegloederig Nederland!
    Leuk verslag, waarschijnlijk heb je nog meer neveltjes in Schutter gezien dan ik, omdat je nog een heel stuk zuidelijker zat. Eigenlijk had ik ze ook moeten noteren, ik weet nu al niet meer welke ik precies bekeken heb...

Mooie M31 trouwens, hoe heb je die nou gemaakt? Ik begreep dat je niet kon volgen?

"Dus volgende vakantie zonder laptop, usb kabels en de hele reutemeteut."
    Kijk, dat is nou echt een verstandige uitspraak.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik had mijn parrallactische statiefkop mee + telezoomlens. Geen contragewichten oid.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Re: Italiaanse nachten zijn lang

Origineel geplaatst door Nop
        Zo, net terug uit Italië.
        Hee, daar is Nopje weer. Tijd niets van je gehoord. Begonnen ons zorgen te maken.

Wat me opviel was dat je geen atlas nodig hebt voor boogschutter. Een zoeker is overbodig. Gewoon richten op de theepot en kijken kijken kijken.
        Tja, ik merkte hetzelfde tijdens mijn Binocle-nachtje in de graancirkel bij Frankfurt. Ik raakte de kluts gewoon een beetje kwijt, zoveel objecten.

Aangenaam verrast was ik door M55, het leek wel een kopietje van M22 alleen dan met een dikke contrastverlaging, een soort grijzige sluiervariant van M22. Heel maf om te zien! Aanrader voor je volgende vakantie.
        Ik ben erg benieuwd. Leuk dat je zoveel verschillen hebt waargenomen bij al die bolhopen.

Wat heb ik geleerd? Visueel waarnemen is een pretje, vooral met een ongecompliceerde opstelling, een dobson met 2 oculairs en een filter of een light versie van de C8 op alt/az montering is in no time opgezet en snel te gebruiken.
        Uiteraard helemaal mee eens.

O ja voor ik het vergeet (verveel ik jullie al?) . Het andere deel van de cirrusnevel (ngc 992) is spectaculair! Eigenlijk onder donkere hemel spectaculairder dan het deel met het sterretje erin. (52 cygni)
        Zo is dat: het rechterdeel is weliswaar makkelijker te vinden dmv 52Cygni, maar het "linkerdeel" is breder, helderder en heeft meer structuren.

Noord Amerika nevel heb ik niet gevonden trouwens,
        Die is ook te groot voor in je C8. Is meer een object voor de Kruidvat-binoculair.

Voor de rest: koffie, Pizza, .....
        Ja italia is mooi

Voor de freaks hier de messiers die ik gezien heb op vakantie, ik ben nog geen hardcore waarnemer, dus alleen messiers, excuses.
        Een troost: elk Messier nummer heeft ook een NGC-nummer gekkregen. Dus volgende keer alleen maar de NGC's vermelden: lijkt het opeens veel bijzonderder!
        Maar ik vindt het ook nu al een mooi lijstje. Je hebt de objecten ook echt bestudeerd en niet alleen maar aangevinkt.

groet
        Harro:

PS: morgenavond ga ik de maanimpact bekijken vanaf het garagedak (ik pas op de kinderen dus kom niet naar Copernicus). Als je wilt ben je welkom in heerlijk Hoofddorp.
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Leuk verslag joh! Mooie omgeving ook zo te zien!
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik hoop dat je niet ingeslapen bent.
            Integendeel! Niet zo bescheiden, Norbert!
            Leuk dat je zoveel lage objecten hebt kunnen zien. Dat willen de leden van de andere waarneemlijst waar je lid van bent vast ook wel lezen!
            M7 is cool he? Een object dat in NL zo laag staat, terwijl je hem in zuid europa gewoon met het blote oog kan zien staan...
            Maar waarom heb je je ED'tje niet ook meegenomen? Dan was de Noord Amerika nevel vast een eitje geweest (vooral met UHC of OIII filter)
            30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
              Ik hoop dat je niet ingeslapen bent.
              Integendeel! Niet zo bescheiden, Norbert!
              Leuk dat je zoveel lage objecten hebt kunnen zien. Dat willen de leden van de andere waarneemlijst waar je lid van bent vast ook wel lezen!
              M7 is cool he? Een object dat in NL zo laag staat, terwijl je hem in zuid europa gewoon met het blote oog kan zien staan...
              Maar waarom heb je je ED'tje niet ook meegenomen? Dan was de Noord Amerika nevel vast een eitje geweest (vooral met UHC of OIII filter)
              Sterker nog: volgende keer neem ik alléén mijn ED-tje mee. Voor de zomermelkweg lijkt me een 8cm refractor een prima (afdoende) instrument om veel te zien. En nog transportabeler.

Commentaar

Werken...
              X