Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eindelijk M31 en M57 !!!!!!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eindelijk M31 en M57 !!!!!!

Het is me eindelijk gelukt om M31 en M57 te zien !!

Gisteravond weer begonnen met waarnemen met als doel om M31 te vinden en al zou het me de hele nacht duren ik wou hem zien.

Na de scoop afgesteld te hebben op de polaris, de scoop gezet rondt Cassopia en vanaf daar gaan zoeken. Nou ik kon zoeken tot ik een ons woog maar niet gevonden. Ik ging even zitten om een peukie te roken en keek naar boven en opeens zag ik hem met het blote oog. Scoop erop gezet door zoeker kijken en hij zat precies in het kruisdraad.
    Met zenuwen door de kijker heen en JAWEL !!! daar was hij EINDELIJK !!!.

Prachtig om te zien, en het verbaasde me hoe groot hij in beeld is met een 25 mm occulair. Ik kon heel goed de het heldere middenzien van het stelsel en dat er een grijze massa om heen zat ik kon er geen banden in zien. Maar naar wat ik begrepen heb kan dit ook alleen bij grote openingen of belichtingen. Niet uit te leggen wat voor gevoel van opwinding en opluchting er door je heen gaat, als je na zolang werken en zoeken hem eindelijk hebt gevonden.
    Heb er dik anderhalf uur naar gekeken en kon hem perfect in het middenhouden doordat de montering op de polaris stond afgesteld, jemig erg makelijk zoiets.

Toen mijn volgende object M57.
    Heb in de zoeker het sterrenbeeld Lira gezet, en eigenlijk per toeval de ringnevel precies in het midden van mijn kruisdraad. Had verwacht dat ik weer niets zo zien, maar zag een bijna perfect rondje, super om te zien. Wat een oplucting om 2 messier objecten te vinden waar je al lang naar opzoek was.

Tot slot nog M45 bekeken.
    Was een mooi gezicht al de heldere sterren in het beeldveld.
    Wat ik ook nog gezien heb, en heb het als UFO op geschreven. Ik laag aan zuidoostelijke hemel een rode ster. Het leek alsof hij stilstond maar als je goed keek zag je dat hij bewoog. Ik dacht eerst aan een sataliet, maar die kleuren naar mijn weten niet rood op. Later dacht ik aan een Iridium Flare maar deze rode (ster) bleef lang zichtbaar en ging met een contstante snelheid door de hemel (richting oosten). En wat me ook opviel was dat het licht soms dim en helder werd. Dit schouwspel duurde ongeveer 5 minuten.

Heb echt een super avond gehad, en morgen als het weer het toelaat ga ik voor M13 !!. (o ja en ik ga een red dot finder kopen, ik heb een nek pijn arggg!!!)

Aparathuur
    Newton 150mm/ 1400 mm
    Oculairen 25mm en 12 mm plossel
    2 x Barlow
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Hallo Arie,

Geweldig zeg, ik heb zelf m31 ook nog nooit kunnen zien helaas. Ik zie dat je een 150/1400 newton hebt. Aparte combi, wat voor een merk is dat?
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Hai, Patrick

Sorry verkeerde info...moet een 150mm / 750 mm zijn op Astro 3, was even met de gedachte ergens anders.

Ik heb een kaartje gekregen van nop moet je even kijken in mijn topic waarnemen op Vlieland daar staat er wel ergens een kaartje met alle Messier objecten.

Greetzz Arie

Commentaar

Gefeliciteerd met deze mijlpaal Arie.
        Ik ben blij dat het gelukt is.
        het is nooit makkelijk om je eerste deepsky object te vinden.

Ik zie dat je een 150mm - 750 mm kijker hebt: is het een skywatcher? die heb ik sinds kort ook. Ik noem hem Bully.
        Daar zit standaard een zoeker op 8x50 met omgekeerd beeld.
        Nu ben ik toch redelijk ervaren, maar ook ik heb problemen met het vinden van objecten met deze zoeker.

sinds een paar dagen heb ik er een reddotfinder op en dat gaat veeeeel vlotter en beter. Zelfs Bij sterkere vergrotingen ( 10mm oculair) kon ik diverse objecten bijna blindelings midden in beeld krijgen. Dus hele verstandige keuze.

groet en succes met M13.
        Onder een donkere Vlielandse lucht kun je in M13 bij sterke vergroting vele losse sterretjes onderscheiden. Probeer het met en zonder Barlow
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

leuk verslagje Arie,

Toevallig heb ik gister ook m31 en m45 bekeken, m57 zal me voorlopig niet lukken . Ik vond m45 gewoonweg heel mooi, heb er lang naar gekeken.

groeten.
          Roses are red, violets are blue

I'm schyzofrenic, and so am I

Commentaar

Iemand toevallig nog een idee wat ik heb gezien (dat rode sterretje wat bewoog ).

Commentaar

Ik ging even zitten om een peukie te roken en keek naar boven en opeens zag ik hem met het blote oog.
              Roken is wat dat betreft een uitstekend hulpmiddel voor astronomen.

Ik heb een tijdje terug toen ik midden op de Zwarte Zee zat, voor het eerst M31 met het blote oog kunnen zien. Prachtige ervaring was dat.

Toen ik een tijdje daarvoor in Zeeland was, heb ik 'm met m'n 20x80 kijker opgezocht. maar om 'm met het blote oog te zien vond ik toch een mooiere gewaarwording, ondanks dat je er door een kijker veel meer van ziet.

Op de Zwarte Zee trouwens ook even gemeend M13 met het blote oog te hebben gezien, maar over die waarneming heb ik zo m'n twijfels. Zou goed kunnen dat ik 'm meende te zien omdat ik weet waar-ie zou moeten staan, en dan zie je al gauw een wazig vlekje op de juiste plek.

,xtG
              .tsooJ
              Ich bin ein Kollaser.
              http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Zo uitzonderlijk is het toch niet om M31 met het blote oog te zien? Ik kan hem vanuit mijn tuin eigenlijk altijd wel zien als ie hoog genoeg staat... En ik woon vlak naast Deventer, dus niet eens op een donkere locatie.
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Nu voor mij ook niet meer, nu ik weet waar hij staat maar goed, ik ben net terug van een nieuwe waarneem poging voor M13.

En het is me gelukt eindelijk M13 gevonden en bewondert, voordat de bewolking introk.
                  Het was erg duidelijk te zien als een bol, met een paar sterretjes er om heen een paar boven de grote bol en een paar er onder.

Alleen is er net iets vervelends gebeurt, toen ik de dijk op ging ben ik gevallen door een mis stap, en niet alleen ik maar ook de scoop . Naar wat nu blijkt geen beschadingingen aan de secundaire en hoofdspiegel maar de collimatie is way off.

Ik heb nog net even snel Jupiter kunnen vinden, maar het enigste wat ik er van kon maken was een helder vlekje met uitstreksel naar links en rechts (een soort streepje ).
                  Heel raar maar als je eenmaal weet waar het object staat kun je hem meestal zo weer vinden. Heb M13 weer terug gevonden en het enigste wat is zag was een wazige vlek en that's it.
                  Ik heb dus nu naast een dikke blauwe plek ook een geweldige collomatie probleem.
                  Sterren kan ik ook haast niet meer zien, ik heb alcor en mizar bekeken maar ik zag alleen twee soort van streepjes of ovale stipjes.

Nu ga ik morgen tog weer naar de wal of in ieder geval volgend weekende, is er iemand die teid heeft en in het Noorden van het land woont, waar ik langs kan komen, om met te helpen om te collimeren.
                  Ik heb het al eens zelf gedaan, maar nu is hij echt way off.

Nou een ervaring, een messier object, blauwe plek, en collomatie probleem rijker, maar ik weet nu dat ik een top weekend heb gehad. En ik ben erachter dat ik toch meer astronerd ben dan dat ik dacht (althans volgens mijn collega's haha)

Gebruikte aparathuur
                  Newton 150/750 mm
                  en 25 mm occulair

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
                    Ik ging even zitten om een peukie te roken en keek naar boven en opeens zag ik hem met het blote oog.
                    Roken is wat dat betreft een uitstekend hulpmiddel voor astronomen.
                    Roken is wel slecht voor donkerte-adaptatie. Het duurt dan langer en gaat minder ver.

Commentaar

Origineel geplaatst door Awap
                      m57 zal me voorlopig niet lukken
                      Beste Awap,
                      Heb je moeitemet het vinden van M57? of zijn er andere redenen dat het je niet gaat lukken?

In elk geval is M57 een van de makkelijkst te vinden objecten aan de hemel, omdat het neveltje precies tussen twee heldere sterren is geplaatst.
                      Wel is het zo dat M57 erg klein is en daardoor niet snel opvalt bij lage vergroting van bijv 25x. Ook zijn er dan vele sterren in het beeldveld, die het wat verwarrender maken.
                      Maar als je de nevel eenmaal hebt gevonden, zul je er veel plezier aan kunnen beleven, omdat je hem best sterk kunt uitvergroten.

DUs: zet em op. Dit is het goede seizoen om de ringnevel te zoeken.

succes.
                      Als je vragen hebt: stuur maar een persoonlijk bericht.
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
                        [Op de Zwarte Zee trouwens ook even gemeend M13 met het blote oog te hebben gezien, maar over die waarneming heb ik zo m'n twijfels. Zou goed kunnen dat ik 'm meende te zien omdat ik weet waar-ie zou moeten staan, en dan zie je al gauw een wazig vlekje op de juiste plek.

,xtG
                        .tsooJ
                        Beste Alien,
                        M13 is onder donkere lucht zeker wel met blote oog te zien. Er worden verschillende magnitudes genoemd in de boeken: tussen de 5,8 en 7,0. In elk geval binnen de marge van de grensmagnitude met het blote oog.
                        Tevens wordt M13 ingesloten door twee sterren van magnitude 7: Ook die dragen wat bij aan de zichtbaarheid. Het is dus geen gezichtsbedrog geweest wat je hebt gezien.

Wist je trouwens dat er mensen zijn die M81 in de Grote Beer onder donkere hemel hebben gezien? (magnitude 7,0).
                        In het algemeen wordt de Andromedanevel beschouwt als verst weg gelegen object met blote oog, maar M81 ligt ruim 5x verder van ons vandaan op 12 miljoen lichtjaar.
                        Ik heb het wel eens geprobeerd, maar dat is mij nog nooit gelukt hoor.

groet!
                        Harro

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
                          Alleen is er net iets vervelends gebeurt, toen ik de dijk op ging ben ik gevallen door een mis stap, en niet alleen ik maar ook de scoop
                          Ai, da's rottig: de donkere Vlielandse lucht is dan weliswaar prachtig: het heeft dus ook z'n nadelen

Naar wat nu blijkt geen beschadingingen aan de secundaire en hoofdspiegel maar de collimatie is way off.
                          Arie, je zou allereerst kunnen proberen om de spiegel grofweg weer terug te collimeren zodat het beeld weer wat overeen komt met de zoeker.
                          (Er vanuit gaand dat de zoeker tenminste ook niet ontregeld is geraakt, heb je de globale collimatie weer terug.)

Check vervolgens of de de vangspiegel nog goed naar het midden van de hoofdspiegel staat gericht en stel de vangspiegel zonodig af.

Daarna de hoofdspiegel collimeren: Kijk zonder oculair door het oculairgat en stel de hoofdspiegel zodanig af dat alle cirkels weer zo centrisch mogelijk worden afgesteld

Nauwkeurig afstellen kun je doen op drie manieren;
                          1 - met een laser (redelijk nauwkeurig)
                          2 - Met een chesshire-kijkbuis (zeer nauwkeurig, maar dan moet de hoofdspiegel wel een (optisch) centrale stip hebben)
                          3 - Ster-test (zeer nauwkeurig, maar tijdrovend: bovendien moet je veel ervaring en een scherpe blik hebben en liefst een zeer sterke vergroting)

Jan van Gastel heeft hierover een zeer goede website :
                          http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel/As ... imatie.htm

Succes
                          Harro

Commentaar

He Harro

Met een chesshire-kijkbuis gaat het me niet lukken, omdat ik geen stip op de hoofdspiegel heb.
                            En met een lasercollimator lukt denk ik ook niet, omdat dat alleen schijnt te lukken met een spiegel van tenminste 20 cm en mijn spiegel is 15 cm.
                            En voor de stertest ben ik nog niet voldoende ervaren, ik zou het wel op de polaris kunnen proberen zodra, de zoeker en hoofdspiegel goed staan.

Wordt dus weer een rotklusje maar goed ik moet het er maar voor over hebben.

Gr Arie

Commentaar

En met een lasercollimator lukt denk ik ook niet, omdat dat alleen schijnt te lukken met een spiegel van tenminste 20 cm en mijn spiegel is 15 cm.
                              Waar heb je dat gehoord? Dat maakt niks uit hoor, misschien dat de afstelling wat nauwkeuriger is bij een 20cm spiegel, maar bij jouw spiegel moet het prima gaan, volgens mij.
                              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                              X