Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

klein kijkavondje in Heeten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

klein kijkavondje in Heeten

Dag lezers,
    We zijn met het gezin op een korte vakantie in een huisje op het platteland onder Heeten, 20 km boven Deventer.
    Gisteravond werd het eindelijk helder en zocht ik een plekje op in een nabijgelegen weiland met de 150mm refractor.
    De hemel was mooi donker en de melkweg was erg duidelijk te zien. Wel was er veel vocht in de lucht en op het gras.Ook was er lichtvervuiling van Deventer in het zuiden. Hierdoor was de melkweg niet meer zichtbaar beneden de 25 graden.

Eerste blik was de Andromedanevel met begeleiders met het QX 26mm oculair.
    Ik heb nog geen 2inch zenitprisma, dus moest het oculair recht in de focusser doen en moest ik met mijn knieen in het natte gras hurken.
    Maar een schitterend beeld was de beloning. Beeldvullend, compleet met de noordelijke stofband.Ook de zwakke begeleider ngc205 was zo duidelijk , dat ik eerst dacht dat het de veel helderder m32 was.

Hierna de sluiernevel in de zwaan. Al zonder UHC-filter was duidelijk de vlekkerige structuur zichtbaar. Met filter was het nog veel duidelijker. Prachtig!

Toen een vergelijking tussen M13 en M92. Beide bolhopen waren nagenoeg helemaal opgelost in sterren. Ik herinnerde me dat ergens vlakbij M13 een klein zwak sterrenstelsel stond. Ik zag meermalen een vlekje. Ik moet nog uitzoeken of dit hem ook werkelijk was.

Zwakke bolhoop M56: geen sterretjes zichtbaar, wel vlokkerig.

En eindelijk , na 22 jaar van goede voornemens, zocht ik Barnard's Star op:
    De ster met de grootste eigenbeweging. Ik had door de vochtige omstandigheden eigenlijk geen zin om de sterposities te tekenen, maar omdat ik dit object al zoveel jaren heb uitgesteld ,ben ik toch maar begonnen.
    Over een paar jaar doe ik het opnieuw, en ben dan benieuwd hoeveel de verplaatsing zal zijn.

Toen drie dwaalsterren in Capricorn, laag in het zuiden: Neptunus , Ceres en Hebe. Alledrie magnitude 8.
    Neptunus was zelfs bij 150x maar moeilijk te onderscheiden van een ster. Wel was de blauwe tint goed te zien.
    Daarna planetoide Ceres, op slechts 7 graden boven de horizon. Ondanks de lage stand, grondmist en lichtkoepel van Deventer was Ceres goed te zien.
    Planetoide Hebe was nog eenvoudiger.
    Ik heb alledrie ingetekend en ga eerdaags een vervolg waarneming doen.

Toen zocht ik NGC891 op: een zwak zijkantstelsel in Andromeda. In mijn 32cm newton al een uitdaging. Maar het is gelukt in de 15cm. Dankzij de transparante lucht was de nevel zichtbaar als een erg zwak, langwerpig vlekje .

Als afsluiter bekeek ik M33: deze diffuse galaxy was enorm groot, bijna beeldvullend: en er waren zelfs flarden van de spiraalstructuur te zien!

Toen inpakken en tukken maar.
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Super, Harro!

De volgende keer dat je vijftien kilometer bij Roels huisje vandaan gaat waarnemen, bel je wel eerst even op, hoor!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

een mooi staaltje toeval:

we gingen gisteren op kraamvisite in Deventer en kwamen terecht in... de Worp. Dit deed mij al een belletje rinkelen.

Op de terugweg stonden we met de auto voor het stoplicht te wachten en zagen 30 meter voor ons een taxibus uit een zijstraat komen en invoegen. Achter het stuur een jonge snuiter met grote bakkebaarden: Roel, brulde ik.
      Ik rende naar hem toe om gedag te zeggen: Het was inderdaad Roel. met een hoogst verbaasde blik.

we hadden maar een paar seconden, net genoeg om een telefoon nummer uit te wisselen.
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Mooi verslag Harro!

Je maakt ook tekeningen van je waarnemingen?

Dit is nog een ander Barnard object, een echte uitdaging:

NGC 6822 IC 4895
        Sterrenbeeld: Sagittarius
        Afmeting: 15.4'x 14.2'
        Magnitude: 8.80
        Oppervlakte helderheid: 14.50
        Beschrijving: vF,L,E,Dif
        Barnard's Galaxy;IC 1308 =HII region in NGC 6822

Een sterrenstelsel in Boogschutter! Wel bijzonder lastig door de lage oppervlakte helderheid en lage positie. Zelf nog niet gezien overigens.

groeten michiel

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
          een mooi staaltje toeval:

we gingen gisteren op kraamvisite in Deventer en kwamen terecht in... de Worp. Dit deed mij al een belletje rinkelen.

Op de terugweg stonden we met de auto voor het stoplicht te wachten en zagen 30 meter voor ons een taxibus uit een zijstraat komen en invoegen. Achter het stuur een jonge snuiter met grote bakkebaarden: Roel, brulde ik.
          Ik rende naar hem toe om gedag te zeggen: Het was inderdaad Roel. met een hoogst verbaasde blik.

we hadden maar een paar seconden, net genoeg om een telefoon nummer uit te wisselen.
          Inderdaad, erg toevallig! Jammer dat het die avond zulk slecht weer was, anders hadden nog mooi even een waarneemsessie kunnen doen in het Heetense land. Wel lastig telefoneren overigens, wanneer beide telefoons te kampen hebben met slecht bereik:

"Harro! leuk.... stoplicht....wolken......wordt niks, dat waarn....vana.....
          .... hallo?....slecht berei...3 september Copernicu.....inslag maan..... ok.... hallo..?....We zien mekaar daar w... daaag!..." Klik.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Een paar uur na mijn toevallige ontmoeting met Roel was het een mooie grotendeels onbewolkte hemel. De zon was juist ondergegaan, dus ik belde Roel en sprak zijn voicemail in.

Een half uur later belde Roel terug, maar toen was de bewolking al weer toegenomen en werd de hemel bedekt door een grijze halfdoorzichtige smurrie. Het zag er niet naar uit dat het nog zou verbeteren dus dat werd geen gezamenlijke kijkavond. We spraken wel alvast af voor de kijkavond van 3 september op Copernicus (maan-impact). Daarna ruimde ik de kijkerapparatuur op.

Maar drie kwartier later ontdekte ik dat de hemel alsnog was opgeklaard. Ik was benieuwd hoe Neptunus , Ceres en Hebe zich hadden verplaatst sinds twee dagen daarvoor.
            Met enige tegenzin laadde ik de spullen weer uit en bouwde de kijker op.

Al zoekende naar Ceres stuitte ik op de zwakke bolhoop M30: magnitude 8,5.Moeilijk zichtbaar zo laag boven de horizon (10 graden). Nog lager aan de hemel verslechterde het zicht nog verder: beneden de 8 graden waren geen steren meer zichtbaar door de overgedreven wolkenlaag. Zodoende bleef ook Ceres verscholen.
            Hebe was vrij gauw gevonden en had zich al aanzienlijk verplaatst. Ca 30 Boogminuten. Neptunus was ook van positie veranderd, maar in veel mindere mate.

Daarna probeerde ik nog NGC 6207 te vinden: de zwakke galaxy naast m13. Maar ditmaal zag ik geen vlekje. Ik weet nog steeds niet precies waar dat ding staat. Dat hoop ik vanavond op internet te ontdekken.
            Dan ga ik het proberen met de 32cm vanuit lichtvervuild Hoofddorp (Inmiddels zijn we namelijk weer thuis).

Groet
            Harro

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
              Mooi verslag Harro!
              Dit is nog een ander Barnard object, een echte uitdaging:

NGC 6822 IC 4895
              Sterrenbeeld: Sagittarius
              Oei,
              Dat moet wel een lastige S.O.B. zijn: ik heb vaak al moeite met M33.
              Die is erg helder, maar ook zo uitgestrekt dat het in iets mindere weersomstandigdeden al een probleemobject is.
              NGC 6822 is een extremere variant.
              Het is nu nbewolkt dus ik ga mijn spulletjes naar buiten zeulen.
              Ik zal eens kijken of het wil lukken met 6207 en ook een poging wagen op 6822.
              Bedankt voor de tip Michiel.

groet
              HArro

Commentaar

De results:
                NGC 6207 nabij M13 was wel aardig te zien door de Dob.
                Maar ik heb maar geen poging gewaagd op Barnards Galaxy NGC6822: stond laag aan de hemel en te veel strooilicht van kassen.

Commentaar

Geinig...
                  ik lees zojuist op de astrostart-nieuwssite dat Ceres per 24 augustus ook is verheven tot Dwergplaneet.
                  Heb ik haar in de nacht van de 23e nog net op tijd als ouderwetse planetoide waargenomen !

Commentaar

Werken...
                  X