Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemen 22 augustus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemen 22 augustus

Gister was het bij mij vanaf 8 uur redelijk helder. Voor het eerst in 4 weken Ik ben rond 10 45 met mijn Dob naar een voetbalveldje gegaan om te waarnemen. De telescoop kan een half uur koelen en mijn ogen kunnen aan donker wennen, want om 11:15 wordt het hier donker.
    Het eerste wat me opviel was dat de lucht erg vochtig was. Er waren hier en daar ook wat hoge wolken die het zicht verslechterden. Maar ja ik was er en ik was vastbesloten om wat te bekijken.

Het eerste object was M13. Door mijn 25mm oculair was die PRACHTIG!! Hij was helemaal opgelost in sterren, schitterrend object om te bekijken. Ik heb toen mijn 10mm oculair opgezet, maar de kwaliteit verslechterde. Dat komt voornamelijk door de vochtigheid en de slechte seeing. Maar door de 25mm zijn er honderden sterren te zien.

Mijn volgende object was het dubbelhoop in Perseus. Ze passen precies in het beldveld van mijn 25mm. Dit zijn prachtige objecten om te bekijken vind ik. Bij 120 x vergroting zie ik patronen in de sterrenhopen. Prachtig, ik snap niet dat Messier ze over het hoofd heeft gezien.

Next, de Andromedanevel. Die valt mij wat tegen. Maar dat komt voornamelijk door dat mijn grootste oculair een 25mm is. De helft van de sterrenstelsel past erin. Ik zie een hele heldere kern en wat nevelachtigs eromheen. M32 was erboven ook te zien, dit is een sattelietstelsel van M31. Maar M110 heb ik niet kunnen ontdekken.

Daarna ben ik naar M56 gegaan. Dat is een bolvormigsterrenhoop in de Lier. Als je een rechte lijn tussen Albireo en Sulaphat trekt, dan zit M56 precies ertussenin. Hij was te zien als een vaag vlekje, niet in sterren opgelost. Meer dan 48x kon ik ook niet vergroten want de omstandigheden lieten dat niet toe. Maar het is leuk een leuk object om te vinden en bekijken.

Als laatst M81 & 82. Deze 2 sterrenstelsels in de Grote beer vind ik personelijk het mooiste dubbelobject om te bekijken. De kern van M81 is heel duidelijk te zien. Als je je dan voorstelt dat het meeste deel van de 250 miljard sterren in de stelsel zich in de kern bevindt, dan gaat er wat door je door. Eromheen is er wat nevelachtiviteit te zien. M82 eronder ziet er op het eerste gezicht uit als een nevel. Hij is duidelijker in het beeld dan M81. Kortom: prachtig.

Ik heb al genoeg geschreven dus ik hou ermee op :P Veel waarneemplezier !!

Groetjes

Eradj
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

leuk om te lezen! :lol:
    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
    The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

goed werk Eradj,
      gelijkertijd heb ik ook gebruik gemaakt van de eerste heldere avond sinds tijden:
      een verslag vindt je op http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3165

Grappig : wij hebben allebei gekeken naar de zwakke en onbekende bolhoop M56.

Ik hoop dat we volgende week een keer af kunnen spreken op Langevelderslag (inderdaad de donkerste plek van de randstad volgens de lichtkaart)

groet!
      Harro
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

M56 wordt inderdaad vaak over het hoofd gezien. Als het weer toelaat gaan we zeker op Langeverlderslag waarnemen.

Mooi verslag trouwens
        - Bresser 10x50

Commentaar

Gister was het hier ook helder. Telescoop naar buiten en tal objecten bekeken.

M13
          m31
          m32
          dubbelhoop
          m27
          m57
          m81,82
          m45
          En nog veel meer.

Maar M33 kon ik echt niet vinden!! Ik heb een half uur met atlas zitten zoeken. Hij was nergens te bekennen. Iemand tips?

Op terschelling heb ik hem een maand geleden met verrekijker gezien. Maar hier is die met 8'' niet te zien
          - Bresser 10x50

Commentaar

Werken...
          X