Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneming 20 juli locatie Vlieland

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneming 20 juli locatie Vlieland

Hier even een verslag van mijn waarnemingen op Vlieland
    Locatie de dijk
    tijd 22:45
    Apparathuur 15cm newton
    Occulairen en barlow 25, 12.5, 6, en Barlow 2 en 3x.

Waarneming van 20 juli.

Mijn eerste object van de avond was Jupiter plus zijn manen.
    Met de 25 mm occulair, (al moest ik wel goed kijken) vage structuren van Jupiter ontdekken. Tevens waren de maantjes (3 stuks) goed te zien. Met de 6 mm occulair waren de structuren al veel duidelijker te zien, maar helaas wordt mijn waarneming erg verslechterd door een dubbelbeeld (zie telescopen en verrekijkers). Tevens had ik erg veel last van damp boven het zee water.

Nadat ik met meerdere occulairen en barlows jupiter heb bekeken ben ik overgegaan naar het zoeken van deepsky objecten mijn doelstelling was om minimaal M31, en M13 te vinden het zou meegenomen zijn als ik M57 ook kon vinden.
    Maar helaas ik kon geen van bijde vinden. Dankzij de hulp van Nop, die me kaartjes heeft gegeven via een andere topic zal het me gaan lukken om ze te vinden.

Trouwens ik weet niet hoe julie het vinden, maar dat zal vast wel net zoals mij zijn. Als ik op de dijk sta dan heb je heel veel eilanders en touristen die even langs de zee een wandeling maken. Ik begin het steeds leuker te vinden om ze dingen te laten zien en ze te vertellen over het zonnestelsel en de sterrenbeelden en vooral de oo's en aa's zijn gewoon gaaf.

Ben nu druk doende om de deepsky objecten te vinden en het zal me gaan lukken !!!!!.

Greetz vanuit het mooie Vlieland
    Arie
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"
Werken...
X