Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vastleggen waarnemingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vastleggen waarnemingen

hoi allemaal,

ben momenteel bezig met het maken van een database voor het bijhouden van al mijn waarnemingen. er moeten dus zowel sterren, deep-sky als zonnestelsel objecten in kunnen, en eventueel maan en zon.
    het gaat best redelijk, alleen stuit ik nog wel op een aantal problemen.

dus ik vroeg me af of er anderen zijn die een soort van (digitaal) logboek bijhouden? en zo ja, op welke wijze... zou er graag iets meer over willen weten....
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Nou je kan het zo doen. Je maakt drie kolommen in een tabel. Er moeten dan wel veel rijen onder elkaar voor de vele objecten. Je gebruikt 1 kolom voor welk object het is. Daarnaast maak je kolom met gezien? en daarnaast weer een kolom met opmerking. Bijvoorbeeld grote wazige bal of veel sterren afzonderlijk te zien.

Ik doe het op deze manier. Het bevalt me wel.

Commentaar

Je kunt natuurlijk een MySQL database nemen en daar alles inzetten, of gewoon alles op papier zetten. Wat dacht je trouwens van een weblog over je waarnemingen?

Ikzelf neem zeer weinig waar en heb daarom dus geen logboek of iets dergelijks.
      But I, being poor, I've ownly my dreams. I split my dreams under your feet. Tread softly, because you tread on my dreams. I assume you dream...

Commentaar

Ik hou het niet bij, ik maak foto's of filmpjes..

Heb nog steeds niet mijn filtmpje van de Venusovergang gekregen .. Ik had een camera van mijn meester geleend en die zou het nog omzetten naar cd. En nou is hij ziek.. Gaat dit nog lang duren, wil zo graag nog eens terugkijken op de Venusovergang.

Commentaar

Misschien zit hier wat tussen . http://www.stargazing.net/AstroTips/...h/logging.html

Commentaar

Ik hou mijn waarnemingen bij op papier. Is vele leuker om na enkele jaren waarnemen een overvolle kaft te kunnen nemen en te laten zien aan andere mensen wat er allemaal insteekt.

Commentaar

Ik zet alles in kladblok neer........is niet echt overzichtelijk maar ik weet wat ik zoal op een bepaalde datum heb gezien en wat ik allemaal zoal heb gezien.

Ik ga het later wel meer profesioneler gaan aanpakken en dat zal dan gebeuren door middel van excel....is makelijk om gelijke kolomen te maken etc...is handig als je het wat kent

Commentaar

ja, ik hield het tot nu toe niet bij, maar daar wil ik dus verandering in aanbrengen. ben nu dus bezig met een acces-database, werkt beter dan excel.
                hetgeen ik nu maak heeft een beetje iets weg van Astrobyte logging (zie link van nightsky), maar ik wil graag zelf iets maken, zodat ik hem naar eigen wensen kan aanpassen. ben nog beetje op zoek naar de juiste structuur....
                misschien kan ik hem later wel sharen met jullie, mocht er iemand geinteresseerd zijn....
                Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                Vixen Great Polaris
                Canon 350D - NexImage

Commentaar

Hallo,

Misschien een ideetje voor degenen die hun visuele deepsky waarnemingen op een gemakkelijke manier willen bijhouden:

Ik heb samen met een collega DeepskyLog ontwikkeld, een open source PHP / MySQL applicatie waarmee je gemakkelijk je visuele deepsky waarnemingen kan invoeren, inclusief tekeningen. Doordat je waarnemingen online raadpleegbaar zijn en meerdere waarnemers hun waarnemingen toevoegen aan eenzelfde databank, is DeepskyLog ook een tool geworden waarmee je gemakkelijk waardevolle informatie kan uithalen zoals wat er juist te zien is van een deepsky object met verschillende telescoopdiameters, hoeveel meer er te zien is vanuit een donkere plaats en andere interessante dingen.

Met DeepskyLog kan je bovendien gemakkelijk je waarnemingen en waarnemingslijstjes bewaren in pdf-formaat, zoekkaartjes maken, objectinformatie opzoeken enz...

Meer informatie over het project kan je vinden op:

http://www.deepskylog.org

Een werkende versie van de VVS (Vlaamse Vereniging voor Sterrenkunde) met bijna 3000 waarnemingen en meer dan 10.000 deepsky objecten kan je vinden op:

http://www.deepskylog.be

Groeten,

Jan
                  15 inch Obsession

Commentaar

Ik doe zo veel mogelijk in een blanco boekje met wat onderschriften ed bij mn schetsen. deze week een aantal foto's bekeken van Macholz genomen door amateur astro. waar een foto bij zat die als twee druppels op mn schets leek , doe je het voor
                    Persoonlijk vind ik de schetsen persoonlijker en net wat eerder genoemd werd een stuk leuker om te laten zien dan een stapel fotos
                    Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                    Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Werken...
                    X