Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Second light Ossi

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Second light Ossi

Vannacht eindelijk weer eens naar buiten kunnen gaan met de telescoop

Maar voordat ik naar buiten ging heb ik eerst maar eens mijn Red Dot Finder op mijn telescoop gezet, met die nylon stripjes. Echt ideaal.

Voor de mensen die niet weten hoe een RDF werkt.
    Je zet m aan en lijnt hem uit met de telescoop.
    Vervolgens kijk je er door heen met je ene oog (van een afstandje) en met je andere oog kijk je gewoon naar de hemel. Als het goed is kun je nu heel makkelijk objecten zoeken aan de hemel.

Om eerlijk te zijn heb ik gisteren mijn 8x50 zoeker helemaal niet meer gebruikt

Ik ben begonnen met M57 de Ringnevel. Maar om eerlijk te zijn vond ik hier niet zoveel aan met deze telescoop (kan m niet echt uitvergroten zonder barlow) plus ik vind de lucht veel te licht.

Vervolgens ben ik naar de dubbelster albireo gegaan. Het was duidelijk te zien dat ie een rood/oranje ster een groen/blauwe ster had. Maar niet echt spectaculair zeg maar

Vervolgens naar M13 gegaan. Helaas mis ik hiervoor aperture. Met een 9mm plossl en averted vision heb ik het idee dat ik wat sterretjes kan zien, maar niet bepaald duidelijk. Maar wel leuk om weer eens te zien.

Toen door naar M92 die ook in hercules staat. Die was helaas helemaal niet spectaculair. Het is een heeele kleine M13 zeg maar. Ik zal m wel nog een keer opzoeken met de C8, misschien dat ie dan wat meer laat zien, maar voorlopig was het niet veel soeps

Vervolgens door naar M56 tussen de lier en de zwaan in. Helaas was die niet veel spectaculairder dan M92, dus ik ben weer gauw verder gegaan

Van M56 door naar M27 de dumbell nebula. Ik had m vrij gauw gevonden in het 30mm occulair. Vervolgens de 16mm er in gedaan, maar dat gaf niet echt veel beter beeld Denk toch dat ik hiervoor maar eens een keer een UHC filter moet aanschaffen. En C8 zal het waarschijnlijk ook beter doen op dit object. Desalniettemin wel een leuk object om weer eens te zien.

Van M27 door naar de Coathanger. Ik heb m zelf een keer perongeluk ontdekt met de verrekijker (7x50) Het is een leuk sterrenhoopje die een beetje vergelijk is met de pleiaden, maar dan anders van vorm. hij heeft echt de vorm van een kleerhanger. Hij zit een stukje onder de zwaan, boven de pijl. Alleen is het vrij lastig om hem te zien in de telescoop. Weet dus ook niet of ik m wel echt heb gezien. Zal m misschien vanavond nog wel een keer opzoeken.

Van de coathanger door naar M29.
    Het is een vrij matige sterrenhoop waarvan ik niet zeker wist of ik m nou in beeld had. Ik heb m net ff opgezocht op internet en gelukkig was het wel M29 die ik in beeld had
    Hier even een plaatje:

Uiteindelijk nog geprobeerd om M11 te vinden, maar weet niet of ik daarin geslaagd ben. Hij stond vrij laag aan de horizon, met alle lichtvervuiling van dien Het kan zijn dat ik M11 in beeld had, het had ook M26 kunnen zijn.
    Al met al toch een redelijk lijstje afgewerkt

Om half 2 trok helaas de lucht dicht, dus toen ben ik er maar mee opgehouden. Nog even getest of ik het dubbelcluster tussen cassiopeia en perseus met het blote oog kon vinden. Het is ook nog gelukt, zij het met averted vision. Kan niet wachten tot het winter wordt!! Eindelijk een donkere lucht!
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Nou Ossi, je hebt echt nog genoeg gezien! Mooi verslag ook!!

Commentaar

Re: Second light Ossi

Origineel geplaatst door Ossi
      Maar om eerlijk te zijn vond ik hier niet zoveel aan met deze telescoop...
      Maar niet echt spectaculair zeg maar
      ... maar niet bepaald duidelijk.
      Die was helaas helemaal niet spectaculair.
      ... maar voorlopig was het niet veel soeps
      Helaas was die niet veel spectaculairder dan M92...
      ... maar dat gaf niet echt veel beter beeld
      Uhhm Ossi, klinkt alsof je nogal teleurgesteld bent. Ga eens met je telescoop naar een goede, donkere waarneemstek en er gaat een wereld voor je open!
      Om enkele voorbeelden te geven, M101 is in donker Zuid-Frankrijk met gemak door een 7x50 zoeker (of verrekijker) te zien. In Rijswijk met een 14" Schmidt-Cassegrain blijft hij onzichtbaar. M33 is een blote oog object in Zuid-Frankrijk en op goede avonden wordt hij op de Veluwe door een verrekijker zichtbaar.

Groeten,

Maurice
      Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Vervolgens kijk je er door heen met je ene oog (van een afstandje) en met je andere oog kijk je gewoon naar de hemel. Als het goed is kun je nu heel makkelijk objecten zoeken aan de hemel.
        Zo gebruik ik mijn zoeker ook bij heldere objecten. Als de 2 sterbeeldjes samenkomen staat ie in beeld. Bij zwakkere objecten gaat dat al wat moeilijker.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Maurice Toet
          Maar om eerlijk te zijn vond ik hier niet zoveel aan met deze telescoop...
          Maar niet echt spectaculair zeg maar
          ... maar niet bepaald duidelijk.
          Die was helaas helemaal niet spectaculair.
          ... maar voorlopig was het niet veel soeps
          Helaas was die niet veel spectaculairder dan M92...
          ... maar dat gaf niet echt veel beter beeld
          Uhhm Ossi, klinkt alsof je nogal teleurgesteld bent. Ga eens met je telescoop naar een goede, donkere waarneemstek en er gaat een wereld voor je open!
          Om enkele voorbeelden te geven, M101 is in donker Zuid-Frankrijk met gemak door een 7x50 zoeker (of verrekijker) te zien. In Rijswijk met een 14" Schmidt-Cassegrain blijft hij onzichtbaar. M33 is een blote oog object in Zuid-Frankrijk en op goede avonden wordt hij op de Veluwe door een verrekijker zichtbaar.

Groeten,

Maurice
          In zekere zin ben ik her en der ook niet helemaal tevreden
          Don't get me wrong het meeste vind ik wel prachtig om te zien, maar die kleine globular clusters kunnen mij niet echt boeien en laat ik die nou allemaal hebben gezien . Dat komt misschien omdat mijn telescoop niet genoeg scheidend vermogen daarvoor heeft.
          Of omdat het een lichte zomeravond is, weinig contrast in de lucht.

Ik kijk vanuit mijn achtertuin, maar daar kan ik in de winter als het goed helder is makkelijk M31 zien. En ik heb gisteravond ook vagelijk de dubbelcluster kunnen zien met het blote oog. Ik denk dat mijn tuin wel redelijk geschikt is hiervoor. Maar ik kan het altijd eens tussen Doldersum en Wateren proberen

Vanavond ga ik eens op jacht naar andere dingen.
          M52, M81/M82, M51 voor de honderste keer , M101
          Heeft iemand verder nog ideeŽn?
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

JA,
            NGC 6210.
            Dit is een piepkleine planetaire nevel in Hercules.Gisteren zocht ik in Hercules naar komeet Barnard: die is net als M101 erg uitgestrekt en diffuus. Ik dacht hem steeds te zien, maar dat bleek dan steeds een wolkje te zijn: er onstonden voortdurend nieuwe wolkjes aan de westelijke hemel. Uiteindelijk heb ik de komeet NIET gezien.

Maar een nieuwe geinige ontdekking was die superkleine planetaire nevel:
            10x zo klein als de ringnevel. Maar met magnitude 8,8 erg helder.
            Het lijkt bij een zwakke vergroting een ster. Bij een sterke vergroting een wazige ster en pas bij 300x is het duidelijk een klein neveltje.

Zoals Maurice al zei, is de sterrenlucht in Nederland niet geschikt voor uitgestrekte objecten. Objecten als M33, M101 en ook 177P/Barnard zijn gedoemd om tegen te vallen of zelfs geheel onzichtbaar te zijn.
            Ik hoop dat je een keer in de gelegenheid bent om met je kijkers af te reizen naar echte donkere gebieden: je weet niet wat je meemaakt: je C8 lijkt opeens wel een C28 te zijn.
            Ik hoorde geluiden dat er mogelijk dit najaar een kleine Astrostartexpeditie naar Kollase gaat; het donkerste dorp van Duitsland.

groet
            HArro
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ossi, nog eentje:
              M94 in de Jachthonden:
              een galaxy met een heldere compacte kern. Hij is erg eenvoudig te vinden en ook in slechte omstandigheden niet over het hoofd te zien.

succes
              HArro
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

HEe Ossi, ben ik weer
                wat voor kijker gebruikte je tijdens je Second light?
                Jij had toch ook een 15cm refractor gekocht?

Met een beetje doorzetten kon ik vannacht M13 behoorlijk goed oplossen in de 15cm f5-refractor (dit verraste me want mijn lokatie was 4 km naast luchthaven Schiphol.)

groet
                HArro

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                  HEe Ossi, ben ik weer
                  wat voor kijker gebruikte je tijdens je Second light?
                  Jij had toch ook een 15cm refractor gekocht?

Met een beetje doorzetten kon ik vannacht M13 behoorlijk goed oplossen in de 15cm f5-refractor (dit verraste me want mijn lokatie was 4 km naast luchthaven Schiphol.)

groet
                  HArro
                  Ik heb geen 6 Inch refractor Harro. Was er wel naar op zoek, maar losse skywatcher OTA's kon ik niet vinden en de andere 6 Inchers zijn te zwaar voor mijn montering.
                  Uiteindelijk heb ik een 5" gekocht van Ralon.

Maar ik zal eens een keer afrijzen naar dwingelderveld of naar de heide bij Wateren, misschien dat ik het daar toch iets beter kan zien.

BTW de tweede nacht dat ik naar buiten ging was een behoorlijk tegenvaller
                  De maan gaf enorm veel licht af en het was enorm vochtig in de lucht.
                  Volgende keer beter

Commentaar

Ik heb geen 6 Inch refractor Harro. Was er wel naar op zoek, maar losse skywatcher OTA's kon ik niet vinden en de andere 6 Inchers zijn te zwaar voor mijn montering.
                    Uiteindelijk heb ik een 5" gekocht van Ralon.
                    Je had indertijd de mijne moeten kopen hť :!: Hij zit nu trouwens ergens in Nederland. Heb ik al spijt van overigens .
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Werken...
                    X