Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M11 is toch echt een stuk fraaier dan M13 hoor mensen.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M11 is toch echt een stuk fraaier dan M13 hoor mensen.

Eergisteravond nog even gekeken naar ons aller sterrenhemel en met een redelijk transparante lucht na het onweer stuitte ik rond een uur of 0 tegen M11. Niet te missen in de verrekijker en met de C8tig was ie pr8tig! (Pentax 30mm oculair)
    Ter vergelijking (bijna tegen het zenit aan) M13 daarna opgezocht. Wat een tegenvaller zeg! Ook vreselijk mooi hoor, maar M11 spant de kroon. Heb ik nou goed begrepen dat M11 een OPEN sterrenhoop is? en M13 een Bolvormige?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

M11:
    Het is een van de rijkste en meest compacte open sterrenhopen aan de hemel. Hij bevat ongeveer 2.900 sterren. Door zijn compacte uiterlijk, lijkt M11 erg veel op een echte bolvormige sterrenhoop. De afstand bedraagt rond de 6.000 lichtjaar.

Bron:
    http://home.tiscali.nl/ppsmeets/index.html
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Pentax 33mm? toemaar. ;-)
      Was het je nog opgevallen dat M11 een V-vorm heeft? Net een kudde ganzen.

Commentaar

Wel nop toen ik ongeveer dezelfde datum als jouw keek zei ik dat in mezelf ook.
        Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Die V vorm? Niet echt gezien, het zijn een soort uitlopers he. Naarmate je langer kijkt wordt ie steeds mooier en contrastrijker.
          Was het niet het wild duck cluster?
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
            Was het je nog opgevallen dat M11 een V-vorm heeft? Net een kudde ganzen.
            en dan? M13 lijkt wel aardappelenmoes , ik vind M11 mooier, Voor M13 mooi te kunnen zien moet je toch wel naar frankrijk zoals roel ofzo hoor , maar wat zou M11 dan zijn?

Commentaar

Origineel geplaatst door Deepsilence80s
              Voor M13 mooi te kunnen zien moet je toch wel naar frankrijk zoals roel ofzo hoor , maar wat zou M11 dan zijn?
              Ik weet het nog goed. Mijn eerste nacht samen met jou, M11. Er stonden vele mensen om mij heen bij Copernicus, maar bij jouw eerste aanblik verstomde alle geluiden om mij heen. Enigszins verstopt in de juni-schemer dicht bij de horizon leek je enigzins verlegen. M13 was irritant aanwezig, velen hadden alleen aandacht voor haar. Maar bent sinds die nacht voorgoed mijn favoriet. Mijn M11je..

Onze eerste vakantie in Frankrijk was er een om nooit te vergeten. Je was nog mooier dan die nacht in Haarlem. Ik kan bijna niet wachten om je weer te zien. Tot snel.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Yep, M11 is een bijzonder mooie open cluster.

Is ook fotografisch niet verkeerd:

/Raimond.
                i love astronomie

Commentaar

SMS "M11 AAN" naar 0900-HETESTERREN
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

haha , en dat geld gaat naar een nieuw oculair zeker ? kunnen we geen M11 gebruikersgroep op dit forum starten?
                    M11 Lovers

Commentaar

Origineel geplaatst door Deepsilence80s
                      en dan? M13 lijkt wel aardappelenmoes
                      ?? m13 lijkt op een pak rijst dat van 12 hoog naar beneden is gevallen.

Commentaar

Werken...
                      X