Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Roels "astrovakantie" in Frankrijk

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Roels "astrovakantie" in Frankrijk

Een beetje eerder dan gepland, maar ik ben terug van mijn vakantie in het plaatsje Molieres Glandaz, vlakbij Die in Frankrijk. Eerder dan gepland, want het weer viel toch wat tegen. Overdag rond de 38 graden onder een felle zon en 's avonds regen en onweersbuien, vrijwel elke avond opnieuw. We hebben het nog geprobeerd in de Vogezen, maar ook daar was het erg bewolkt. Om met de woorden van Lousewies te spreken: ronduit pet.

Toch was het twee avonden helder. Tussen de regenbuien klaarde het af en toe op en was de prachtige Franse sterrenhemel te zien. Ongelofelijk, wat een verschil met Deventer... De Melkweg van horizon tot horizon, Boogschutter en Schorpioen helemaal boven de horizon en met het blote oog waren al veel nevels te zien waaronder de Noord-Amerikanevel (de typische vorm was duidelijk te zien en ook verschillende donkere vlekken in de Melkwegband. Door de verrekijker was het helemaal genieten, met ontelbare neveltjes in Schutter en Slangendrager. De telescoop heb ik niet veel gebruikt, de verrekijker liet al zoveel zien! De tweede heldere avond heb ik gebruikt om te fotograferen. Groothoekopnames van de Melkweg en telelensopnames van verschillende nevels. Teveel om op te noemen!! Zodra het rolletje ontwikkeld is (u weet wel, van die filmstrookjes uit grootmoeders tijd) zal ik de foto's hiet natuurlijk posten!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Ik ben benieuwd Roel!

Commentaar

Hey Roel, welcome back! Maaike ook natuurlijk. Jammer dat het tegenviel. Kan niet wachten op je foto's. Ben weer eens benieuwd!!!

Commentaar

Ik ben ook zo benieuwd naar de foto's. Ik laat ze branden op een cd, daarna kan ik ze bewerken op de Mac en later druk ik ze pas af. Als ik ze direct zou laten afdrukken geeft de afdrukmachine aan dat de foto onderbelicht is (veel zwart) en zal ie de foto corrigeren naar een een gemiddelde helderheid. Dat komt er op neer dat ik dan grijze foto's terugkrijg....

Nightsky vertelde me dat zelfs bij het digitaliseren van de fotonegatieven soms automatisch wordt gecorrigeerd voor "onderbelichting". Ik heb er dus nadrukkelijk bij vermeld dat de negatieven op geen enkele wijze gecorrigeerd mogen worden; dat doe ik later thuis zelf wel. Ik had verwacht dat ik helemaal moest gaan uitleggen waarom ik dat allemaal wilde maar de verkoper begreep direct wat ik bedoelde toen ik vertelde dat het sterrenfoto's waren. Da's het voordeel van een fotograaf boven het fotozakje van de HEMA!

Woensdag zijn ze klaar!!!!

Commentaar

Cool Roel! Ik ben erg benieuwd! Afgelopen weekend heb ik heel even een experimentje gedaan met piggyback fotografie met de D50 op de SP-DX . De pooluitlijning lukte me niet perfect (poolzoeker is niet verlicht!) en de maximale sluitertijd was 30 seconden. Toch heb ik M13 er nog net herkenbaar opgekregen. Niet goed genoeg om hier te posten, helaas...
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
            Cool Roel! Ik ben erg benieuwd! Afgelopen weekend heb ik heel even een experimentje gedaan met piggyback fotografie met de D50 op de SP-DX . De pooluitlijning lukte me niet perfect (poolzoeker is niet verlicht!) en de maximale sluitertijd was 30 seconden. Toch heb ik M13 er nog net herkenbaar opgekregen. Niet goed genoeg om hier te posten, helaas...
            Laat zien die foto!

Die pooluitlijning; vreselijk. Ik ontdekte in het donker dat de poolzoeker zelf niet meer helemaal gecentreerd stond vanwege hobbelige weggetjes. En zonder uitlijning kun je tien minuten belichten wel vergeten! Dus in het donker, met de rooie zaklamp, in een onmogelijke houding de boel weer gefatsoeneerd. Ik hoop met goed resultaat!

Commentaar

Yup, yup, yup, foto's Roel!!!

Wel jammer dat jullie al zo snel terug zijn van vakantie.
              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Feauteaux Roel! 1 uur service!!
                Kijken of je je M31 overtreft!
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Roel is blij:

De Melkweg in Boogschutter, 28mm groothoek, 400 ASA, ongeveer 15 minuten.

Weer de Melkweg in Boogschutter, 150mm zoomlens, ongeveer 15 minuten. Veel neveltjes te zien waaronder M8 (Lagunenevel) in het midden van de foto en M20 (Trifidnevel) er vlak boven.

M31 (Andromedastelsel) detail van grotere foto, 150mm zoomlens, ongeveer 15 minuten. Stond op dat moment zo'n 30 graden boven de horizon!

Dit zijn de mooiste drie van het rolletje. Binnenkort meer!

Commentaar

WAUW!!!!!!!!!
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Inderdaad wauw! Prachtige foto's! Dat volgen is nog prima gelukt, zo te zien!
                      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Tegenvallers Roel! Waarom is die electriciteitsmast bewogen en die boom zo onscherp? Zonde zeg!

Supermooie opnames man! En Syntaklaas levert het bewijs: Analoog Roels! Met je volgmotortje?
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                          Met je volgmotortje?
                          Yep, volgmotortje (ook uit de zak van Syntaklaas) aanzetten, sluiter open, ondertussen op m'n rug met de verrekijker wazige vlekjes kijken en na een kwartier de sluiter weer dicht. Lekker makkelijk!

Misschien ook leuk: de dubbele donkere nevel B142 (de linker U-vormige vlek) & B143 (de langwerpige direct ernaast). Ik kon ze ook goed zien door de verrekijker. Volgens mij in de oranje soep van Nederland erg moeilijk te zien. De heldere ster rechtsonder is Altair.

150mm zoomlens, 15 minuten, detail uit grotere foto.

Commentaar

WOW! Mooie foto's hoor!! :o

Commentaar

Prachtige foto's Roel!
                              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Werken...
                              X