Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vuurbal?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vuurbal?

Hoi allemaal,

Vannacht zag ik om 00.55 in Makkum, Friesland een verschijnsel dat ik nog nooit eerder heb gezien.
    Een wit, blauwe bal met daarachter een staart van rood, geel, oranje.
    De bal leek een soort stekels te hebben als een egel.
    Ik keek uit het raam en zag het ding dus uit de hemel komen en schuin naar beneden richting IJsselmeer gaan.
    Het ding was heel helder en ik zag het voor een paar seconden.
    Het leek ook heel groot, maar ik weet dat dat niets zegt. (optisch bedrog)

Kan dit een vuurbal zijn geweest? En zijn er dan resten van te vinden op de grond?

Je bent niet de enige, jacobien:

http://www.urania.be/forum/read.php?f=1 ... &noframe=&

Het is vrijwel zeker een zeer heldere meteoor geweest.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Jammer dat ik die gemist heb, klinkt heel indrukwekkend!
      Roses are red, violets are blue

I'm schyzofrenic, and so am I

Commentaar

Zie http://www.astrostart.nl voor meer info

Commentaar

Heb ik vannacht dus de hele nacht buiten gestaan samen met Bandit. Maar dit gebeurde dus net achter mijn huis. Dus heb het niet gezien. Wel veel vallende sterren, maar die vuurbal niet. Jammer! Maar wat een mooi gezicht moet dat geweest zijn.

Commentaar

Voor de liefhebber: een Belgisch grondstation heeft deze meteoor afgelopen nacht vastgelegd.

Dus Jacobien, dit was 'em! Maar vast niet zo mooi als in het echt... Ik stond toen in Sneek ook te kijken, maar niet gezien helaas... Ik ben jaloers!!
            SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
            Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Dat lijkt me geen meteoor, met zo'n duidelijk patroon in het spoor... roterende satelliet klinkt me nog steeds het meest waarschijnlijk.
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                Dat lijkt me geen meteoor, met zo'n duidelijk patroon in het spoor... roterende satelliet klinkt me nog steeds het meest waarschijnlijk.
                Die foto is waarschijnlijk gemaakt met een sector. Een snel rondraaiende "propeller" die met een vast toerental voor het objectief langsdraait. Zo kun je uitrekenen wat de boogsnelheid van de meteoor is geweest.
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Lieuwe
                  Voor de liefhebber: een Belgisch grondstation heeft deze meteoor afgelopen nacht vastgelegd.
                  Er is zowel in BelgiŽ als in Zeeland een Westkapelle, maar deze meneer Klaas Jobse komt toch echt uit Oostkapelle en dat ligt ook op Walcheren. In Nederland, dus.

,xtG
                  .tsooJ
                  Ich bin ein Kollaser.
                  http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
                    Klaas Jobse[/url] komt toch echt uit Oostkapelle en dat ligt ook op Walcheren. In Nederland, dus.

,xtG
                    .tsooJ
                    Da's reserve-Belgie . Maar dat doet er niet toe, dit is wat 'ie heeft vastgelegd. En de rotor verklaart inderdaad de stippellijn
                    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
                    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Ah Roel, goed punt. Ik verwarde deze melding ook met een andere die pas is gepost.
                      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Lieuwe
                        Da's reserve-Belgie . Maar dat doet er niet toe, dit is wat 'ie heeft vastgelegd. En de rotor verklaart inderdaad de stippellijn
                        AHEM! Wij zijn wel errug trots op ons observatorium en ZEELAND IS GEEN RESERVE-BELGIň!! :P

Brabant of Limburg, ok... :P maar Zeeuws lijkt totaal niet op Vlaams! :P

Commentaar

Moet jij maar eens West-Vlaams horen. Lijkt zeker wel een beetje op Zeeuws.
                          This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Prachtig. Ik wist dat Marijn ging reageren op reserve-Belgen.

Commentaar

Een beetje respect voor de Vlamingen hť
                              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Werken...
                              X