Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First light Amica

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First light Amica

Zo, ik heb mijn telescoop veilig opgeborgen en nu is het tijd voor een verslag van mijn allereerste waarneemavond.

Eigenlijk ben ik vanmiddag al begonnen, direct toen ik mijn telescoop thuis had. Ik heb de telscoop in elkaar gebouwd en op mijn balkon gezet. Het bijgeleverde zonnefilter heb ik toen maar direct uitgeprobeerd. Ik had enige moeite met de zon te vinden. Want je kunt natuurlijk niet rechtstreeks door de zoeker kijken. Dankzij de tip van Roel om de schaduw van de kijker zo klein mogelijk te maken, is het me gelukt om de zon te vinden. Ik kon mooi de paar kleine zonnevlekken zien. Ik heb de zon met de 3 verschillende oculairs bekeken, zodat ik een beetje doorhad hoe de verschillen waren.

Toen was het voor mij wachten op het donker. Ik had van Roel een kaartje gekregen wat er allemaal te zien was op het zuiden om 23:00 uur. Ik had in het begin moeite met het oriŽnteren, omdat ik uitzicht heb op het zuidoosten. Na enige tijd kon ik toch Hercules en de Lier ontdekken. Voor mij belangrijk want ik wilde een poging wagen om M13 en de Ringnevel (M57) te vinden. Hier ben ik zo'n 2,5 uur mee bezig geweest... Ik vond de sterren van Hercules en de Lier redelijk makkelijk, maar M13 en de Ringnevel kwamen niet tevoorschijn in mijn kijker. Toch heb ik plezier beleefd aan het zoeken. Ik kreeg langzamerhand door hoe de kijker werkte en wat de verschillende oculairs deden. Toen de maan hoger kwam te staan was het eigenlijk te licht om te kijken en Hercules was al achter het dak gedraait.
    Vandaar dat ik de telescoop op de Maan heb gericht. Ik heb wel vaker de maan door een telescoop gezien (o.a. door de Dobson van Miranda) maar het feit dat ik de maan door mijn eigen Lidlscoop zag vond ik toch waanzinnig! Ja, als beginner is zelfs dit fantastisch! Ik heb bijna een half uur naar de maan gekeken en ook hierbij de 3 oculairs uitgeprobeerd.

Ondanks dat ik eigenlijk niks gevonden heb, behalve de maan, vond ik het wel geslaagd! Toch merk ik dat ik nog veel moet leren hoe ik alles moet opzoeken, want waarschijnlijk doe ik iets niet goed. Maar ik heb goede hoop!

Ik vond het heerlijk rustgevend, ik alleen met mijn telescoop genieten van de nachtelijke hemel! De resultaten zullen vanzelf volgen!

Cool he?! Sterrenkijken is nog best lastig Maar wel leuk, totdat je 's ochtends je bed weer uit moet ;p

Ben gisteravond zelf voor het eerst eens op zoek geweest naar wat anders dan planeten. Toch eerst Jupiter even bezocht, en daarna, net als Am|cA op zoek naar M13. Gevonden! Kon absoluut geen detail zien, maar dat verwachtte ik ook niet met een 76mm spiegel.
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

@Am|cA:

Leuk dat je zo enthousiast bent joh.
      M13 zou moeten kunnen volgens mij, maar de ringnevel is denk ik te klein om hem goed te kunnen vinden.
      Voor je het weet ben je er aan voorbij gegaan. Je moet echtop een miniscuul wazig vlekje letten.
      Maar straks van de winter... Dan kan je ook nog wel wat leuke dingen zien.

Zo heb ik met mijn Luxon scoopje de Orionnevel bekeken.. (slechter dan de Lidlscoop)

Heel veel plezier verder.
      Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

super hoor amica

leuk dat je het zo leuk vindt! En M13 en de ringnevel.. die komen vast nog wel!
        I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Super Vincent! Hopelijk leer je nog veel van je nieuwe telescoop. En als de tijd rijp is zul je vanzelf wel over willen stappen op iets groters

Commentaar

De ringnevel is zeker wel de doen! Ik (en Amica) hebben hem zaterdag in Overveen duidelijk kunnen zien door de Lidlscoop. En niet alleen als wazig vlekje maar je kon goed zien dat het een miniscuul ringetje is.

Heb je de zoeker al goed uitgelijnd? Hij kan iets verschoven zijn tijdens het vervoer. Je kunt dit het beste overdag doen op een ver verwijderd object. Als je de zoeker dan 's nachts precies tussen de twee onderste sterren van de lier richt, zou je hem met het 10mm oculair kunnen zien. De nevel is erg klein dus met de 20mm zou ie best eens verward kunnen worden met een sterretje!

Gelukkig maar dat je het zoeken ook leuk vind, vooral in het begin kan het best lastig zijn, maar je zal al snel merken dat het steeds sneller gaat bij objecten die al eerder gevonden hebt. Bij dit sterretje zo ver naar links, en dan nog een stukje naar boven....
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik zal zo eens even kijken of mijn zoeker goed is uitgelijnd. Wilde zo naar de zon kijken, om er toch maar mee bezig te blijven, maar het is wel erg warm.

De ringnevel is inderdaad te doen door de Lidlscoop en vanavond waag ik gewoon weer een poging. Ik geef het niet zomaar op! Bedankt voor al jullie enthousiaste reacties.

@Lieuwe: Zeker cool! Echt heerlijk vond ik het! Maar zoals je misschien wel ziet als je de shoutbox in de gaten houdt, slaap ik meestal niet voor 3 uur, dus heb geen problemen met 's ochtends opstaan.

@Japie: Je hebt kans dat ik aan de ringnevel voorbij ben gegaan zonder dat ik het weet. Maar ik ga hem zelf vinden! Ooit... Want hij is goed te zien door de Lidlscoop, dat is afgelopen zaterdag bewezen. En normaal heb ik een hekel aan de winter, maar ik zei gisteren ookal tegen Roel, ik kan nu niet wachten totdat de nachten weer langer worden!

@Sanne: Bedankt voor je bemoedigende woorden!

@Tim: Ik weet dat ik op den duur wat groters wil, maar eerst deze maar eens onder de knie krijgen

@Roel: Bedankt voor de tips, ik probeer het vanavond gewoon weer! En je bent de eerste die te weten krijgt als ik wat vind! Want ik wil niet dat je hem weer op komt halen :P

Commentaar

Haha! Die Am|cA toch! Gewelidlig!
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                  Haha! Die Am|cA toch! Gewelidlig!
                  Haha, Nop... pffrpfpfrrr Whahahahaha!

Hoe kom je er op???

Maar het klopt wel! Denk dat we dat woord maar in moeten voeren, het verwoord namelijk precies hoe het is!

Commentaar

@ amica
                    het is ook mijn probleem om echt de wat kleiener objecten te vinden. de maan lukt mij ook wel aardig goed. maar verder................
                    ik ga vanavond proberen om jupiter te vinden. hij staat niet zo hoog geloof ik dus ik hoop dat het lukt.
                    ga jij vanavond ook weer kijken? succes in ieder geval!
                    groeten erik
                    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                    The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Ja ik ga zeker vanavond weer kijken. Jupiter kan ik vergeten, daar staat ie te laag voor. Beetje beouwing in de weg. Maar vanavond weer vol goede moed! Nu nog even de zon, voor een half uurtje denk ik...

Commentaar

Zo de mini Tukkermeeting is van start. Het wordt langzamerhand donker en enkele sterren zijn al te ontwaren.

Bandit is aangekomen, we hebben net lekker een kopje koffie gedronken en hij heeft mijn Lidlscoop bewonderd. Om in zijn woorden te spreken: "Deze telescoop ziet er op de foto lekker uit, maar in het echt zie hij er net zo lekker uit!"

Heb net ook de Kruidvat verrekijker gedemonstreerd. Nu is het tijd voor zijn fotocamera. Ben benieuwd wat het is.

Ik ga nog een bakje koffie inschenken en dan is het wachten totdat het donker genoeg is. Het verslag volgt uiteraard! Vanavond is het belangrijkste dat de ringnevel gevonden wordt! Zoals gezegd: Een persoonlijke vete!

Commentaar

@ Am|cA en Bandit: Het kan! Ik heb hem zojuist gevonden! Met een 76mm reflector as 'ie heel vaag te zien, maar na wat langer kijken wel duidelijk als een "kringetje". Als je het sterrenbeeld Lier hebt, dan de onderste 2 sterren van linksonder naar rechtsboven volgen, dan kom je er wel!
                          SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
                          Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Ringnevel m57?
                            zet em op vincent
                            De aanhouder wint. je hebt in elk geval al bewezen dat je doorzettingsvermogen en geduld hebt.
                            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

nog wat boeiends gezien? ik heb jupiter nog even kunnen bekijken. met een 76 mm newton. niet veel meer gezien dan een wit/gele schijf. en ik dacht zelfs iets van de banden te kunnen zien. ik had een mooi plekje op het dak
                              Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                              The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Werken...
                              X