Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First Light met mijn 5" refractor :)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First Light met mijn 5" refractor :)

Ik heb gisteren een dovetail plate te leen gekregen van Jeffrey

Dus vandaag heb ik eindelijk mijn refractor aan de montering kunnen hangen. Wat een kanon is het toch!
    Het gewicht wat bij mijn montering zat is maar net genoeg, maar verder kan ie ook echt niet op de stang. Dus ik zal binnenkort ff één extra bijkopen.
    Vanmiddag direct de zon bekeken, maar helaas viel daar niets op te zien vandaag, dus hopelijk een volgende keer beter.

Op dit forum had ik gelezen dat de GRS te zien zou zijn op Jupiter, maar helaas heeft Harro zich schijnbaar vergist
    Het viel me direct op toen ik met een 32mm plossl naar
    Jupiter keek dat ik de wolkenbanden al kon zien
    Ik had de wolkenbanden 1x eerder gezien thuis door mijn lidlscoop, maar daarna niet weer kunnen zien (behalve op de starparty's).

Uiteindelijk heb ik heel lang naar Jupiter gekeken door een TS 6mm wideangle, een vergroting van grofweg 136x
    Het viel mij op dat de telescoop echt amper last heeft van CA, dat komt grotendeels door de fringekiller die er op zit, maar zelfs zonder fringekiller heeft ie weinig last van CA.

Toen Jupiter onder de bomen verdween, ben ik maar eens in een boek wezen bladeren om een object uit te zoeken. Uiteindelijk besloten om M13, M101 en M27 op te zoeken. M101 en M27 heb ik helaas niet kunnen vinden M13 gelukkig wel.
    Eerst met een 32mm, maar daar zag ik helemaal niets mee.
    Toen een 20mm WA (41x), maar die was al niet veel beter.
    Toen mijn Meade 12,4 serie 4000 (66x, i kvind het trouwens een zeer matige plossl, al die 4000 series vind ik ruk tot nu toe, koop ook geen meade occulairs weer!!). Toen mijn TS6mm en daar zag ik toch eindelijk een beetje detail in de bolhoop. Ik kan niet wachten tot ik een echt donkere lucht heb!! Ik kon enkele sterretje onderschijden had ik het idee.

Toen heb ik maar eens besloten om op te gaan ruimen, het werd steeds vochtiger buiten

Tot zover mijn first light.
    Hopelijk binnenkort ook een first light van mijn C8
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

hai Ossi,

je hebt een nieuwe kijker nu?
    Ben benieuwd. wat voor merk en type?

Goed gezien dat jupiter geen rode vlek vertoonde. Je kan vanavond proberen om te kijken of je de vlek wel kan zien. en daarna natuurlijk een poging wagen op Vlek Junior!

En M101: is erg moeilijk hoor: Is een erg uitgestrekt sterrenstelsel. Alleen zichtbaar bij allerlaagste vergroting en onder goed donkere hemel.

groet!
    Harro
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

M101 vond ik inderdaad ook erg moeilijk om te vinden! Ik gebruikte de C9.25 met een 2" oculair van 30 mm, vanuit de tuin van mijn ouderlijk huis in het niet eens zo heel erg lichtvervuilde Neede. Ik heb wel 20 minuten staan zoeken in het kleine stukje hemel waar hij toch echt moest staan! Uiteindelijk kon ik met 'afgewende blik' een uiterst zwak vlekje ontwaren op de juiste plek. Natuurlijk extra gecontroleerd of het niet gewoon wishful thinking was - maar het was 'm.

M51 (de whirlpool, geloof ik? Die met dat satellietstelseltje 'eraan vast', in ieder geval) daar in de buurt was een heel stuk eenvoudiger om te vinden.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Het lukte mij geeneens om M51 te vinden , maar dat komt omdat ik nu ook zit te oefenen zonder GoTo he . Ik heb nu al 2 maanden een 2" 40mm 72 FOV (50x vergroting op de LX90, dus lekker voor DS :P ), maar heb hem geeneens fatsoenlijk uit kunnen testen

Commentaar

Oooohw ik zie nu dat ik een vergissing maakte.

Ik was niet op zoek naar M101, maar naar M51
          Ik kon dat dakje al niet vinden wat er net boven zit :S
          Ben toch wel al een half uur bezig geweest ofzo met zoeken!

Ik had m een keer gevonden met mijn 25x100 bino, maar wist niet meer precies waar ie stond.
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Haha! M51 is mijn kwelgeest, ik weet nog wel dat ik uren zocht en driehoekjes maakte, de keren daarna verscheen ie plots in beeld. Grote kans dat ik m bij de volgende poging weer niet kan vinden!
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
              hai Ossi,

je hebt een nieuwe kijker nu?
              Ben benieuwd. wat voor merk en type?

Goed gezien dat jupiter geen rode vlek vertoonde. Je kan vanavond proberen om te kijken of je de vlek wel kan zien. en daarna natuurlijk een poging wagen op Vlek Junior!

En M101: is erg moeilijk hoor: Is een erg uitgestrekt sterrenstelsel. Alleen zichtbaar bij allerlaagste vergroting en onder goed donkere hemel.

groet!
              Harro
              Hoi Harro,

Zie dit topic over mijn aanwinst

http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?p=47772#47772

Commentaar

DAmn ik zie nog een foutje
                Ik was niet op zoek naar M27, maar naar M57 in de Lyra.

Die kon ik ook al niet vinden, maar dat is mij eigen domme schuld, want ik dacht dat ie aan de lange zijde zat, maar hij zit dus aan de korte zijde

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                  Ik kon dat dakje al niet vinden wat er net boven zit :S.
                  Haha, prachtig om te lezen hoe iemand al die sterpatronen bekijkt. Ik geef de patronen ook altijd van die tijdelijke namen: "Ik begin bij die heldere ster, dan volg ik dat sliertje zwakkere sterren tot aan die wigwam, en loop ik daar rechtsaf zo langs dat huisje...". Geweldig!
                  The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                    Origineel geplaatst door Ossi
                    Ik kon dat dakje al niet vinden wat er net boven zit :S.
                    Haha, prachtig om te lezen hoe iemand al die sterpatronen bekijkt. Ik geef de patronen ook altijd van die tijdelijke namen: "Ik begin bij die heldere ster, dan volg ik dat sliertje zwakkere sterren tot aan die wigwam, en loop ik daar rechtsaf zo langs dat huisje...". Geweldig!
                    Ja zo zit de mens in elkaar he
                    Ik vind m alleen iets te vlak voor een wigwam

Commentaar

Proficiat met je speeltje. Ik heb ook nog een refractor gehad (6") en het zijn inderdaad leuke dingetjes. Een 6" Mak heeft inderdaad wel een klein beeldveld. Met een 30mm krijg je de zon er net in.
                      Het enige dat ik nu nog wil is een 15 of 18cm TMB refractor..... Iemand geld teveel?
                      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Werken...
                      X