Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vanavond Jupiter kijken!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vanavond Jupiter kijken!

Vanavond is jullie grote kans om de twee rode vlekken van Jupiter boven elkaar te zien staan! Als het donker wordt, staat de planeet precies goed naar de aarde gedraaid.

Het wordt helder, dus ik verwacht niet anders dan dat er morgen allemaal enthousiaste kijkverslagen van jullie hieronder staan!!

succes
    Harro
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Dat gaan we proberen!
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Deal!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik ga het zeker proberen met mijn refractortje
        Het trekt nu helaas wel dicht, dus het is maar afwachten of we resultaat hebben.
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Bedankt voor de tip, Harro! Ik gebruik gewoon m'n oude vertrouwde 13cm, want die bresser krijg ik niet gecollimeerd (of is van belabberde kwaliteit)
          Ik heb nog nooit de GRS gezien, dus vanavond grijp ik m'n kans. De kleine vlek zal niet lukken met mijn opening denk ik...
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
            De kleine vlek zal niet lukken met mijn opening denk ik...
            Hahaaa Roel: nu heb ik jou ook eens gequote met een "openingszin"

Ik twijfel ook of het je lukt met je refractor. Een maand geleden hebben we tijdens het copernicus weekend ingespannen getuurd door de 32cm. De grote vlek was toen fraai zichtbaar , maar van Vlek Junior konden we met moeite alleen de donkere omlijning zien.
            Gisteren heb ik een vergelijking gedaan tussen Dobby en Bully.
            De 32cm liet meer fijnere structuren zien, maar de 15cm lenzenkiiker deed er niet veel voor onder!
            Dus ik geef je nog wel een kans hoor met de 13cm refractor. Gebruik vooral een gaasfilter. Uiteraard heb jij dat gaasfilter voor jouw refractor allang gemaakt.... toch?

En veel geduld hebben en langdurig kijken.

Succes
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Roel's 13cm is helaas een reflector, als ik het goed heb...
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Harro, heb ik uberaubt kans om de grote vlek te zien met een 76/700 reflector?
                SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
                Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                  Origineel geplaatst door Roel
                  De kleine vlek zal niet lukken met mijn opening denk ik...
                  Hahaaa Roel: nu heb ik jou ook eens gequote met een "openingszin"
                  Wacht maar....

Origineel geplaatst door harro
                  Dus ik geef je nog wel een kans hoor met de 13cm refractor. Gebruik vooral een gaasfilter. Uiteraard heb jij dat gaasfilter voor jouw refractor allang gemaakt.... toch?
                  Zoals Brinx al zei: ik heb een 13cm reflector... met een klont obstructie. En dat gaasfilter.... ehh.. alles op z'n tijd!
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Gaaf, ik ga vanavond ook eens een poging wagen!... met het blote oog -_-

Commentaar

Met je 76/700 kun je mischien net 2 wolken banden zien en 4 maantjes dus de grote vlek zal helaas net niet gaan of de seeing moet zo goed en donker zijn.
                      "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Vanavond even snel gekeken (c8 en binoviewer) , ondanks de rotlantaarnpaal de grs gezien, junior echter niet.
                        Wat staat Jupiter laag zeg!
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nou ik heb om 11 uur gekeken met m'n LX90 maar heb dat t*ering ding dus mooi niet gezien!

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
                            Nou ik heb om 11 uur gekeken met m'n LX90 maar heb dat t*ering ding dus mooi niet gezien!
                            Welk ****************** ding?? De GRS? Of Jupiter?

Ik heb vanavond first light gehad met mijn 5" refractor.
                            De wolkenbanden zag ik al met mijn 32mm plossl
                            Maar de GRS heb ik niet kunnen spotten helaas
                            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

euhh... zojuist de kijkers opgeruimd: heb met moeite de Grote Rode Vlek aan de rand zien verschijnen. Geen spoor van de kleine.
                              De planeet staat nu te laag om nog zinvol te waarnemen. Bovendien was de seeing meestentijds slecht.

Overigens: mijn excuses: Mijn oproep was vals alarm.
                              Ik heb me vergist in het tijdstip dat de GRS zichtbaar zou zijn. Dat vlek zal pas zometeen om 02h20m de centrale meridiaan passeren. Dan is de planeet al ver onder de horizon.

De volgende echte kans is... vanavond. 13 juli. Zodra het donker wordt (ca 22 uur) is de rode vlek midden op de planeet. Dan staat jupiter nog niet zo erg laag aan de hemel.

Het zal niet eenvoudig zijn om in een 76mm reflector de grote rode vlek te zien. Het lukt me met moeite in mijn 60mm refractor. Echter de 76mm reflector zal contrastproblemen hebben. Waag een poging... en heb vooral geduld en doorzettingsvermogen. En een groenfilter...

groet
                              HArro

Commentaar

Werken...
                              X