Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemavond 03-04/07/'06

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemavond 03-04/07/'06

Hier een klein verslag van de waarneemavond van 03-04/07/'06

Toen het donker aan het worden was stelde ik mijn telescoop (150-1800 MCT Pro Series op EQ-5) op.
    Ik begon met de maan met een 25 mm LER. Ik kon mijn ogen niet geloven hoeveel kraters ik al door de zoeker (9X50) alleen al zag, dan keek ik door de 25 LER (90x) en ik werd helemaal gek. Daarna heb ik de 9 mm LER (200X) ingestoken en kon ik mooi op de kraters kijken . Zag wel dat hij atmosfersiche storing had door de waas. maar dat was niet erg.
    Dan zat ik te wachten op Jupiter tot deze ongeveer om 22:30 verscheen als mini sterretje , ik richte de scope erop en ik kon men ogen niet geloven hoe ik de wolkenbanden al kon zien en de 4 maantjes+ 2 sterretjes. Later toen eht echt donker werd ging ik zowat uit mijn dak. Je moet weten dat ik van een 60/700 refractor van slechte kwaliteit komt (ALDI :P). Toen begon ik M13 te zoeken omdat M3 al achter het bos in het westen was verdwenen. Ik begon aan de rechterkant van hercules dichtbij de bovenste ster . Een beetje starhoppen omdat mijn scope nog niet polar aligned is en de setting circles niet echt correct staan.Dus ik hopte en hopte tot ik een wazig bolletje door de zoeker zag. Richte de zoeker erop en keek door de 25 . Ik zag duidelijk een wazige bol , maar kon geen sterretjes onderscheiden . Mss komt dat wel omdat er 2 - 3 straatlampen in men nek zitten , atmosferische storing door de warmte. En mss sluierwolken omdat ik er overdag een paar had. Heb dan mijn sterrebeelden verrijkt met de sterrenkaart en daarachter naar de zwaan zitten kijken met zoeker en 25 . Zoveel sterren had ik van mijn leven nog niet gezien . Het was alsof ik in de ruimte zat .Heb dan maar om rond 2 uur te stoppen.

Opstelling:

Hercules:

Zwaan (lichtvervuiling) :

Hercules :

En het was toch een gezellige avond
    Een nachttemperatuur van 24 graden en de radio op,
    eten en drinken en vrienden + veel sterren
    Jupiter. Mannen weten waarom.

Wauw! Leuk verslag en foto´s! Je hebt een echte superjupiterkijker. Daar kan maar weinig tegenop!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

LoL, Ik heb dezelfde scope. Ben nu aan het wachten op mijn glazen zonnefilter
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Leuk verslag!

Commentaar

Topavond dus voor jou!!
          Hoe houd de montering de kijker?? Is het een beetje een stabiel geheel? Houden de trillingen snel op na het scherp stellen?
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Leuk je enthousiaste verhaal te lezen! Je hebt ook een prachtige kijker. Blijven proberen hoor op M13! In de herfst als het weer wat donkerder wordt en onder wat betere omstandigheden moeten die losse sterren echt wel lukken.
            En ervaring opbouwen! Binnenkort ga je echt ook de grote rode vlek op Jupiter zien!
            30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Jullie maken me steeds gelukkiger

@Ossi: De kijker zelf heeft een rail maar op die rail heb ik een monteringplaat die bij de montering zat opgeschroefd met loctite (schroefdraadlijm) en dan vastgeschroefd met de 2 knoppen. En ja het is een stabiel geheel , ik heb hem mooi gebalanceert en op waterpas gezet, en de trillingen houden meteen op naar scherpstellen , bij hoe vergroting een beetje trilling maar als je stil bent bijna niks , bij lage vergroting praktisch niks of heel weinig van trillingen.
              Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Wat een aanstekelijk enthousiasme. Dat is de goede spirit!
                En zoals Jeffrey al schreef: is M13 voor een groot deel op te lossen in sterretjes in jouw kijker: als het maar goed helder en vooral donker is.

Wat betreft Jupiter : de kleine rode vlek beweegt langzaam naar de Grote Vlek en men verwacht dat ze elkaar rond 10 juli passeren: wat er dan gaat gebeuren weet niemand: passeert ie of wordt ie verzwolgen door de grote? Dus een mooi gebeuren om te bekijken.
                Al moet ik wel toegeven dat vier weken geleden de kleine vlek nauwelijks zichtbaar was in mijn 32cm-Dobby. Jouw kijker is veel kleiner, maar wel veel beter geschikt als planeetkijker. Maar je zal wel erg goed en gedudig moeten turen hoor.

En natuurlijk een gaasfilter gebruiken....
                sorry ga ik weer: ik laat geen gelegenheid onbenut om dat ding aan te prijzen. Ik heb hier eerder al een topic over geschreven:

http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=697&highlight=

Veel succes
                HArro
                Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                X