Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een Messiermarathon in het klein

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een Messiermarathon in het klein

Hieronder een stukje tekst uit een persoonlijk verslag van een zeer geslaagde kijknacht in mijn uppie:

Ben zojuist teruggekeerd van een korte trip naar midden-Duitsland. Gisterochtend nog lag ik te kijken naar een prachtige donkere sterrenhemel op het heuvelachtige platteland, ca 70km boven Frankfurt.
    's Avonds laat begaf ik me met de 20x80 verrekijker heuvelopwaarts. Over de akkerlanden vlogen vele vuurvliegjes voorbij: spookachtig.
    Recht voor mij de donkerblauwe gloed van de late avondschemering in het Westen. Net naast de weg lag een prachtig stuk platgeslagen graan. Nee Nop, ik heb dit keer niet zelf graancirkels gemaakt. Deze lag er al. Een mooie plek om mijn kleedje uit te spreiden en op mijn rug naar de donker wordende sterrenhemel te kijken.
    Laag in het zuiden scheen Antares. In de verkijker was de bolhoop M4 nog juist te zien: net niet verzwolgen door de lichtvervuiling van Frankfurt. De tweede was een inkopper: M13. Deze was prachtig zichtbaar. Zelfs met het blote oog.
    Vervolgens de andere bolhoop in Hercules M92. Toen de onvermijdelijke Ringnevel M57. Stond er niet ook een bolhoopje in Lyra? Ik haalde mijn PALM-computertje tevoorschijn. Met behulp van het mooie programma Planetarium had ik em al gauw gevonden: M56. Veel kleiner en zwakker dan M13, maar toch leuk.

Zo begint mijn verslag. Ik zal jullie niet verder vermoeien met nog meer tekst. Wel met de uitslag: 53 deep sky objecten in iets meer dan 2 uur tijd!!! Ik schrik er achteraf zelf van. Een persoonlijk record.
    Maar het was dan ook echt prachtig helder en donker. Dan gaat het bijn a vanzelf.

Hoogtepunten waren de vele bolhopen en gaswolken in de Boogschutter: er waren zoveel objecten dat ik daar de weg echt kwijtraakte. M8 was een topper die ik met een blote oog ontdekte terwijl ik een plasje pleegde: direct gevolg door een kleine meteoor er doorheen!

Ook de Cirrusnevel was prachtig zichtbaar: zelfs een flard van het zwakke westelijke deel.
    Verder nog 12 sterrenstelsels in de omgeving van de Grote Beer. Het hield gewoon niet op.

Het was bepaald geen waarneemsesie volgens de richtlijnen in mijn onderschrift, maar zeker wel een gedenkwaardige nacht.
    Deutschland = OK!

Groet
    Harro
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Geweldig Harro! Je hebt binnen die 2 uur meer Messier-objecten gezien dan ik tot nu toe uberhaupt ontdekt heb, haha!

Was je trip speciaal voor die waarneemsessie trouwens, of had je nog andere business in Deutschland?
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Leuk verslag Harro!
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Mooi verslag! Het lijkt me geweldig om naar een donker gebied een keer af te reizen. Hopelijk zie ik wat meer in Luxemburg.

Commentaar

Om te watertanden, Harro. Nu krijg ik nog meer zin om naar diep, donker Frankrijk af te reizen. Nog drie weekjes....
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Heel mooi, Harro! In de winter vast nog donkerder.

Roel! Waar is je mooie foto??
            30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Mooi verhaal Harro! Ik had wel t hele verhaal willen lezen!
              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Ga je die marathon binnenkort nog een keer overdoen met "bully"??

Leuk verhaal, wanneer type je de rest
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Mooi verslag Harro. En ik ben ook wel benieuwd naar de rest van het verhaal.
                  - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                  - EQ3, aandrijving + poolzoker
                  - Bresser 10x50
                  - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Zo begint mijn verslag. Ik zal jullie niet verder vermoeien met nog meer tekst
                    Vermoei ons met nog meer tekst!
                    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ja inderdaad.. Wij willen MEER!!
                      I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Nee dank je, ik vind er niks aan. Kunnen we het niet gewoon weer over GOTO, periodieke errors, laptopverbindingen en auto-guiding hebben?

Nee serieus, het verhaal van Harro geeft maar weer eens aan hoe geweldig visueel waarnemen kan zijn, ook zonder dure en/of moeilijke snufjes.
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                        X