Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

schitterende planeetconjunctie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

schitterende planeetconjunctie

Hallo. een beetje laat misschien. maar afgelopen weekend de 17e
    was weer een buitengewone waarneem nacht.
    Martin, Bram en ik hadden ons opgesteld bij Copernicus (Haarlem). Niet bij de koepel, maar op de weg tussen de Zandwaaier en het grote waterbassin. Daar hadden we vrij zicht op de westelijke horizon. Om 22.15 kregen we Mercurius in beeld. Erg laag, en de seeing was niet optimaal, maar de schijngestalte van 44% was duidelijk zichtbaar, Bram en ik konden allebei zelfs iets van een donkere vlek bij de terminator zien in de 32cm dobson (afgestopt tot 14cm)
    .

Toen gingen we de lightbridge van Martin collimeren. Was ook hard nodig.
    Terloops vertelde Hennie dat er een nauwe samenstand was tussen Saturnus en Mars. Nog net op tijd zagen we het tweetal laag boven de noordwestelijke horizon. Slechts 35' van elkaar vandaan. Een fantastisch gezicht door de 32cm met het William Optics 40mm widefield oculair. Geniaal!

Zijn er nog anderen die deze samenstand hebben gezien?

vriendelijke groet!
    Harro Treur
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Ik heb wel gekeken, maar te druk geweest met het colimeren van de spiegel en uitrichten van zoeker
    Leeuw stond eigelijk al veel te laag..

Jammer, had het graag willen zien.
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Ja, ik heb de samenstand ook gezien, prachtig! Het was hier het hele weekend helder gelukkig.

Commentaar

Ik heb m ook gezien, maar kan nou niet zeggen dat ik het echt prachtig vond, maar dat kan aan mij liggen.
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Helaas zat de bebouwing in de weg, terwijl ik ze de 16de nog wat er boven kon vinden. Als ik dat geweten had dan had ik een goede locatie opgezocht...
          Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

@ossi: het mooie van de samenstand was de gehele compositie van het beeld: de boomtoppen, dunne wolken flarden, Sarurnus met titan, Planeet Mars en de ster Delta CNC: alles in 1 beeldveld, geprojecteerd tegen een blauwgroene hemelachtergrond.
            En natuurlijk het goede gezelschap van Martin, Bram,Hennie en Wendy.

@Japie, Als je problemen hebt met collimeren wil ik je wel een keer helpen hoor

groet Harro
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Harro, Je vergeet nog even erbij te vertellen dat we ook nog de ISS hebben lang zien vliegen.
              conclusie een geslaagde waarneem avond

Commentaar

Werken...
              X