Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemens dit weekend! 16 en 17 juni

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemens dit weekend! 16 en 17 juni

De waarneemopdracht van dit weekend luidt:

- Jupiters 2 vlekken fotograferen/cammen
    - Plaatje van een herkenbaar iss maken.

Succes mensen! Maandagochtend op mijn bureau svp.

30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

oke! ik ga mijn best doen.alleen niet foto's maken natuurlijk maar wel kijken! want ik heb dus die rode vlek nog steeeds niet gezien!!!

Commentaar

Hai Miranda: de rode vlek was twee weken geleden zichtbaar op de vrijdagavbond van het Astrostartweekend. Hij was echter erg moeilijk.
      Hij is visueel niet te herkennen als een rode vlek, maar meer als een licht gebied dat wordt omgeven door dunne donkere wolkslierten.
      De grote vlek had op dat moment wel duidelijk een oranje tint..,. hoe toepasselijk, zo vlak voor Nederlands tweede WK-optreden.
      OEPS: geen voetbal. Sorry!
      Veel succes

Groet
      HArro
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Waarneemopdracht nr. 3:

Er stond een artikel in de Sky & telescope over de dubbelster Gamma Virginis.
        Deze dubbelster is een enorme uitdaging: de afstand tussen de sterren is op dit moment ca 0,55" . Ik ga vanavond kijken of ik dat ding kan scheiden.

De grap van deze dubbelster is dat de omwentelingssnelheid van de begeleider niet duizenden jaren is, maar 169 jaar.
        Vorig jaar stonden de sterren het dichtst bij elkaar , nu verwijderen ze weer heel langzaam (iedere maand iets van 0,02" ). Dus een mooie uitdaging om dit de komende jaren eens in de gaten te houden.

Een mooi verslag is te vinden op
        http://www.homepages.hetnet.nl/~nbhogev ... ma_vir.htm

Ik ben gisteren nog eens door mijn oude waarnemingen gaan bladeren en vond een waarneming van Y Vir uit mijn jonge jaren. Dat was door mijn 6cm-lenzenkijker in 1983 (jaaa ik ben al een ouwe jongen) : Toen kon ik ze nog goed scheiden, dus de afstand was ik denk iets van 2,5"

Groetjes en succes
        HArro
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Kijk Harro, dat is tenminste een haalbaar waarneemobject, aangezien ik voor Nops opdrachten de apparatuur niet heb...
          Weet jij toevallig wat het scheidend vermogen van een 13cm Newton is?
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Theoretisch P=120/D

Dus

120/130= 0.92 boogseconden.
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Nee, Gamma Virginis zal je niet zo snel lukken, Roel.

Maar misschien mijn opdracht 0:

Die verdraaide wolken wegblazen? :-)
              30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Gamma Virginis = nee
                Wolken wegblazen = nee

Leuk weekend? = NEE!
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hier IN ZEELAND is het helder :P

Commentaar

Werken...