Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vanavond

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vanavond

Hallo,

Ik ga vanavaond es met mij lidl scoopje aan de gang, maar wat is er zoal te zien vanavond. Is M13 met mijn scoopje te zien? en de ringnevel?
    Blurp :)

Als je toch aan de gang gaat vanavond, probeer het dan zelf gewoon :P. Dan zie je het gelijk. Maar volgens mij is M13 te doen, ringnevel weet ik niet of dat lukt.

Commentaar

M13 is zeker te doen. De ringnevel is lastig, maar niet onmogelijk. Hangt natuurlijk ook van je omgeving af. Het is een wazig speldeprikje in je telescoop. M13 is daarentegen een makkie als je eenmaal de lijntjes van Hercules kunt vinden. Succes!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Vanaf kwart over 11 kan je ook een schaduw van een maan van Jupiter over Jupiter heen zien gaan. Ook een mooi gezicht.

Ik weet niet in hoeverre jou telescoop daar in staat is.
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Tomme, laat wel even weten wat je hebt kunnen zien! Ben heel benieuwd wat je nou met je lidlscoop kunt!

Commentaar

testen bij bijna volle maan, niet erg handig.
            Carpe Diem

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
              Vanaf kwart over 11 kan je ook een schaduw van een maan van Jupiter over Jupiter heen zien gaan. Ook een mooi gezicht.

Ik weet niet in hoeverre jou telescoop daar in staat is.
              heb er een stukje van gezien.
              foto's trekken was een no go , want mijn balkon is helemaal leeg (werkzaamheden die maar niet gebeuren ) .

Commentaar

Ik heb helaas alleen de maan en jupiter kunnen bekijken, M13 kon ik echt niet vinden. Mijn 4 mm oculair is ook erg brak. lichtzwakkee sterren kan ik er niet mee bekijken, omdat wss het oculair donkerder is geworden door een foutje met de zon ooit Maar jupiter was wel leuk om te zien. Heb enkele manen gezien, maar met mijn barlow lens en 4 mm oculair werd het beeld alleen maar wazig en veel kleurfouten. Erg jammer vind ik..

Commentaar

4mm is echt te weinig hoor. Ik zou M13 maar eens proberen met een zo groot mogelijk oculair (20mm of groter)
                  Heb je een oculair met een langere brandpuntsafstand?
                  In het algemeen geldt dat je nevels, bolhopen niet te veel moet vergroten, en planeten juist wel.
                  Uitzonderingen daargelaten.
                  Dus bijv: de 20 mmm gebruiken voor M13 en de 4mm voor mars.
                  Wil je maantjes zien, moet je ook niet al te veel vergroten. Een barlow is soms te veel van het goede.
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                    4mm is echt te weinig hoor. Ik zou M13 maar eens proberen met een zo groot mogelijk oculair (20mm of groter)
                    Heb je een oculair met een langere brandpuntsafstand?
                    In het algemeen geldt dat je nevels, bolhopen niet te veel moet vergroten, en planeten juist wel.
                    Uitzonderingen daargelaten.
                    Dus bijv: de 20 mmm gebruiken voor M13 en de 4mm voor mars.
                    Wil je maantjes zien, moet je ook niet al te veel vergroten. Een barlow is soms te veel van het goede.

Mars hoef je niet eens te proberen met de lidl scoop
                    Heb het ondertussen 3x geprobeerd om wat te zien, maar krijg niet meer dan een rood sterretje.
                    De enige planeten die ik met mijn lidlscoop heb gezien is Jupiter, Saturnus en Venus (schijngestalten)

Ik hoop verder dit weekend ff wat te kunnen waarnemen met mijn lidlscoop. Als ik tenminste geen last heb van mijn ogen door de hooikoorts
                    Het word weer tijd voor de winter :P
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Mars is per definitie een wazig ding. Alleen met grotere telescopen en filters is het nog ´iets´. Ik loop er niet warm voor. Saturnus en jupiter zijn door de lidl wel de moeite waard.

Commentaar

Origineel geplaatst door Tomme6
                        met mijn barlow lens en 4 mm oculair werd het beeld alleen maar wazig en veel kleurfouten. Erg jammer vind ik..
                        Dat komt omdat je daar meteen de zwakste punten van de Lidlscoop te pakken hebt: de barlow en het 4mm oculair. Beiden van slechte kwaliteit, laat staan als je die twee combineert!
                        Ik denk dat een setje Plossl-oculairen een goede investering kunnen zijn. Vooral bij hoge vergrotingen bij planeten is de kwaliteit van het oculair een zeer belangrijke factor.
                        Bij grote nevels en sterrenhopen zoals M13 en M31 kun je trouwens het best zo min mogelijk vergroten, zodat het zwakke neveltje niet wordt uitgesmeerd maar mooi compact, weliswaar klein, in je beeldveld staat.

De Ringnevel is daarentegen al behoorlijk compact, dus zou je daar waar meer kunnen vergroten.

M13 is overigens goed zichtbaar met een 10x50 verrekijker
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                          Origineel geplaatst door Tomme6
                          met mijn barlow lens en 4 mm oculair werd het beeld alleen maar wazig en veel kleurfouten. Erg jammer vind ik..
                          Dat komt omdat je daar meteen de zwakste punten van de Lidlscoop te pakken hebt: de barlow en het 4mm oculair. Beiden van slechte kwaliteit, laat staan als je die twee combineert!
                          Ik denk dat een setje Plossl-oculairen een goede investering kunnen zijn. Vooral bij hoge vergrotingen bij planeten is de kwaliteit van het oculair een zeer belangrijke factor.
                          Die barlow is inderdaad ruk.
                          Maar dat 4 mm occulair vind ik nog best meevallen.
                          Omdat ik altijd las dat ie ruk was heb ik een keer een Meade 5mm plossl gekocht, maar dat ding is nog 10x meer ruk. Vind hem nog best meevallen dus.
                          Maar niet in combinatie met de barlow!!
                          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Mja, kan zaterdagnacht pas weer proberen, zal es dan naar een wat donkerdere locatie gaan ofzo, hier is het nog vrij licht. M13 kreeg ik dus niet gevonden. ik kreeg het sterrenbeeld niet eens gevonden ^^

Commentaar

Gisteravond M13 gevonden, inderdaad een erg wazig vlekje, idem voor de ringnevel, daar moest je echt goed naar kijken.

Commentaar

Werken...
                              X