Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemingen 27-04-2006 met 114 apollo + foto Jupiter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemingen 27-04-2006 met 114 apollo + foto Jupiter

Gister avond was het van 6uur kraakhelder hier. Dus ik besloot naar een donker veldje te gaan om te waarnemen met mijn nieuwe elfje. Alle optiek op de telescoop is gereinigd en gecollimeert. Dus een perfect moment om alles uit te testen.

Eenmaal de montering op de pool gericht was, heb ik de scoop naar Saturnus gericht. 6mm erop. En wow, wat een beeld voor een elfje. Cassinischeiding duidelijk te zien. Titaan en 2 andere manen waren ook duidelijk te zien. Narmate de seeing verbeterde kon ik ook een stofband zien. Al met al, veel beter dan ik verwacht had.

Daarna naar m44. 23mm oculair erop. Na wat zoeken heb ik hem eindelijk gevonden. Door het kleine beeldveld van de scoop en oculairen paste hij maar net in. Maar wederom heel mooi beeld. Heel wat anders dan in de verrekijker.

En toen was het al 11 uur. Snel m13 opzoeken. Eenmal gevonden zag ik hem als een vaag vlekje. Ik kon geen sterren in zien. Maar dat had ik ook een beetje wel verwacht hoor.

Om 11:30 heb ik als laatst naar Jupiter gericht. 6mm erop. En wat een beeld zeg!! 6 a 7 manen zichtbaar. De 2 stofbanden waren ook goed te onderscheiden, maar ik twijfelde of ik nou de Rode vlek zag of niet. Ik heb ook ff snel een foto ervan geschoten door mijn flutcamera van 50eu :P

Vanaf 12 uur ben ik door mijn Dob gaan kijken. Alles was uitgetest en ik ben er dik tevreden mee.
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Superresultaat! Zeer knap voor een elfje.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Wat leuk! Door die nieuwe foto's hier krijg ik zelf ook extra de neiging om weer beelden vast te leggen. Helaas ben ik mijn webcam vergeten, en is het alleen nog maar bewolkt geweest...
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Over het weer ben ik het met je eens. Alleen werd het gister uit het niets kraakhelder. Dus heb ik de kans gegrepen
        - Bresser 10x50

Commentaar

Wat grappig, als ik je foto in Photoshop plak en 'auto levels' doe verschijnt er in een hoek van ongeveer 300 graden linksboven Jupiter een puntje, enig idee wat dat kan zijn? Hij staat uiteraard ook op je normale foto, maar dan héél wazig.

Maar goed, het is superhelder nou en ik heb gister 'Welke ster is dat' aangeschaft, dus ik ben even naar buiten!
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Lijkt me meer een artifact van je cam of pc, want als het een maantje zou zijn zou deze in lijn met jupiter moeten staan. (en dat is i nu niet ). Maar als je nog ietsjes langer zou belichten zou je de maantjes er wel opkrijgen.

Commentaar

Ik zeg ook nergens dat het een maan moet zijn. Zou er ook niet te snel van uitgaan dat het aan de Camera ligt, en aan de PC ligt het sowiso niet.
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Een andere verklaring dan een hot pixel heb ik ook niet. Maar hot pixels zijn normaal hoor, heeft iedere webcam.

Commentaar

Het is gemaakt met hele goedkope digitale camera, achter het oculair. Dus ik denk dat het gewoon een hot pixel is.
                  - Bresser 10x50

Commentaar

Zoom maar eens in, dan zul je zien dat het niet 1 maar meerdere pixels zijn en het dus niet om 'zomaar' een hot pixel zou gaan.

En ja, het kan best een defect zijn van de Cam, maar het viel me gewoon op.
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Waarom zou dit geen maan van Jupiter kunnen zijn? Ze zijn helder genoeg om door een eenvoudige camera vastgelegd te kunnen worden, en als ik de foto's zo bekijk staat ie redelijk in het equatoriale vlak van de planeet.
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Oowh.. Dan is het hem wel :P
                        - Bresser 10x50

Commentaar

Ja inderdaad zijn die manen helder genoeg om vast gelegt te worden, maar het zijn ze niet; ik heb jupiter bekeken met Starry Night software en die foto gruwelijk mishndelt zodat elke zwakke pixel eruit kwam, en nee geen van die zwakke pixels konden manen zijn omdat op dat moment niet de manen zo stonden.
                          Bresser Messier N-203

Commentaar

Werken...
                          X