Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus

Voor de meesten van jullie niet zo bijzonder.
    Maar voor mij wel, voor het eerst saturnus rustig kunnen bekijken.

Het koste mij in eerste instantie wat moeite om hem te vinden, maar achteraf stond hij precies waar ik hem ergens verwacht had.

Maar hij was wel klein hoor.
    Bij 36 keer vergroting heb ik hem er tussenuit gepikt, ook de ringen waren duidelijk. Bij 90 keer vergroting was het al wat groter.

Alleen de volgende keer een kleurenfiltertje gebruiken want hij was nu nog al fel wit.
    Tevens een poosje naar de maan gekeken, want voor mij is het allemaal nieuw. En de kraters waren wel heel duidelijk te zien.
    Klopt het dat je de kraters alleen aan de rand kunt zien?
    Voor een eerste avond dat ik heb kunnen kijken ben ik meer dan tevreden.

Kraters kun je ook gewoon op andere plekken zien, zolang je maar genoeg vergroot. Want dan is het licht niet zo fel.

Wat voor telescoop gebruik je?
    Ik heb namelijk met mijn elfje bij 150x vergroting met flutoculairen duidelijk cassinischeiding kunnen zien.

En leuk dat je er blij mee bent!! :thumbup:
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Ik gebruik een vixen 114/900 newton spiegel telescoop.
      Echter ik heb een maximale vergroting van 90 maal omdat ik op dit moment nog niet meer kan vergroten.
      Zal dus eerst een Barlow of een ander occulair moeten aanschaffen

Tevens heb ik geen filter gebruikt waardoor saturus en ringen volledig wit waren.

Commentaar

Oowh kijk, je hebt een topkwaliteit telescoop. Dus een barlow of een 6mm oculair zou het helemaal goed maken.

Ik gebruik trouwens met mijn elfje ook geen filter. Ik denk dat als jij rond 150x keer vergroot, dat je ook geen filter nodig hebt. Dan wordt het vanzelf minder fel.
        - Bresser 10x50

Commentaar

Het klopt dat je gisteren de kraters aan de rand het best gezien hebt. Dat komt omdat je de meeste oppervlaktestructuren het best ziet bij de terminator. Dat is de grens tussen licht en donker. Daar het nog maar net volle maan is geweest zat de terminator nog dicht bij de rand. Als je vanavond terug zal kijken zal je zien dat de terminator weer wat opgeschoven is. Hierdoor zal je de kraters die je gisteren gezien hebt niet meer zo scherp kunnen waarnemen. Maar in plaats daarvan zal je andere kunnen zien.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
            . Dus een barlow of een 6mm oculair zou het helemaal goed maken.
            een 6mm oculair ( super wide angle ) maakt in mijn 20 cm al belachelijk onscherp beeld dus zal niet al teveel nu hebben in 114mm kijker

Commentaar

Bij mij is er niks aan de hand hoor, ik heb gewoon mooi scherp beeld. Ik heb ook mijn focuserknop aangepast zodat ik nauwkeuriger kan scherpstellen.
              - Bresser 10x50

Commentaar

Erwin, je 20cm kijker heeft toch geen brandpuntsafstand van 900mm? Met een 6mm oculair krijg je in een snellere kijker een heel andere vergroting, natuurlijk.
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Heb net in Dreumel een Barlowlens opgehaald.
                  Ik kom tot maximaal 90 maal vergroting en mijn vixen moet de 200 wel kunnen halen.
                  Tevens bleek het zo te zijn dat ik deze barlow ook nodig heb om foto's te kunnen maken. Want scherpstellen wilde niet lukken.

Voor de maan heb ik gisteren trouwens wel gebruik gemaakt van een filter, die was me te scherp aan de ogen.

Commentaar

Met die barlowlens erbij moet het vast goed gaan. Ik hoop dat je een 2x barlow lens hebt gekocht. Dan is je vergroting 180x en meer is echt niet nuttig om Saturnus visueel te bekijken. Verder hoop ik dat je barlowlens van goede kwaliteit is. Bijvoorbeeld een Meade of Celestron of William Optics APO barlow. Met een slechte barlow doe je de kwaliteit van je telescoop (en die is vast hoog!) anders weer teniet.
                    Bij 180x zal Saturnus ook wat minder fel worden en zal een filter niet echt nodig zijn. Als je eens kleurenfilters gaat proberen is een geel filter voor Saturnus aan te raden.
                    En probeer ook Jupiter eens! Die staat nu 's avonds laat laag in het zuiden en wordt de komende 2 maanden steeds beter zichtbaar.
                    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Jupiter zal eerst nog wat omhoog moeten komen.
                      Anders kan ik hem denk ik niet zien ivm de bebouwing.

Ik heb een 2 maal barlow gekocht, geen super dure, maar ook geen goedkope.

Al mijn glaswerk is van orion.

Commentaar

Werken...
                      X