Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

29 maart Eclipsdag

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

29 maart Eclipsdag

Vandaag is de grote dag geweest. Veel te mooi om nu even te vertellen zonder enig begeleidend materiaal. We hebben een droomeclips beleefd!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

eikel wrijf het er maar in bij het thuisfront dat ze er niet bij waren grrrrrrrr
    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Mag ik? Ik plaats hierbij een foto van de totale eclips, genomen door het eclipsteam van de sterrenwacht Philippus Lansbergen in Middelburg.

Alvast even een impressie van hoe het daar was... we kunnen wel wat meer verwachten van 'ons' eclipsteam hoop ik :heiligboontje:

Commentaar

Ja wrijf het er nog maar eens even lekker in :violent1:
        We zijn zelfs nog een tijjde bezig geweest om Miranda te troosten.

Maar ben benieuwd naar de foto's en jullie belevingen
        "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Nou inderdaad!!! Miranda is flink overstuur geweest!! maar goed we gaan voor 2008!!
          Greetzzzzz Daantjuh
          Dobson Skywatcher 200/1200
          Skylux 70/700

Commentaar

Als de zon volledig verduisterd is. Kun je dan wel met het blote oog naar de zon kijken of heb je dan ook een eclips brilletje nodig?

Commentaar

Je kan er met het blote oog idd naar kijken, maar het blijft oppassen geblazen als de maan weer iets bij de zon weggaat.

Commentaar

Ja idd. De corona lijkt me ook al fel zat.

Maar ik ben benieuwd naar het verslag van jan en alleman. Ben vooral benieuwd wat Demelza ervan vond, want volgens mij was het haar eerste eclips!

Commentaar

Even snel een berichtje. Ben net geland en ga zo dadelijk naar de boekenbeurs (ja hoor!!!). Vanavond dus meer.

De eclips is met geen woorden te beschrijven! Het was zo ongelofelijk mooi! Er zijn zo ontzettend veel verschijnselen die zich voordoen tijdens het fenomeen!

Roel heeft een prachtige film gemaakt, Norbert tÚ coole detailfoto's, Harro op zoek naar Vulcano´den etc etc etc.

Dus: strakjes meer! Het verslag volgt als iedereen terug is, dus nog even geduld hebben!
                  Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                  http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

En je houdt je in Demelza! (zo ik was je even voor :albino: )
                    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ja, daar was je me inderdaad voor. Maar omdat ik nog steeds in de zevende hemel ben van gisteren zal ik me inhouden. Als jullie dit lezen: nog heel veel plezier daar en doe iedereen de groetjes!

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
                        Ja wrijf het er nog maar eens even lekker in :violent1:
                        We zijn zelfs nog een tijjde bezig geweest om Miranda te troosten.

Maar ben benieuwd naar de foto's en jullie belevingen
                        Ho! Ik was ˇˇk niet in Turkije! Dus ik wrijf helemaal niks in! :P

Commentaar

Maar wij wel! :tongue:

Commentaar

Grommerdegrom :P

Commentaar

Origineel geplaatst door Marijn
                              Mag ik? Ik plaats hierbij een foto van de totale eclips, genomen door het eclipsteam van de sterrenwacht Philippus Lansbergen in Middelburg.
                              Ik vind foto's persoonlijk altijd erg tegenvallen. Ik ben zelf de eclipse van 1999 in Frankrijk wezen bekijken. Het viel me toen op dat je met het oog veel meer details ziet in de corona dan op een foto. Met het oog kon je duidelijk rag fijne streamers zien die uit de polen kwamen. Op foto's zie je dat nooit terug. Film heeft nou eenmaal niet het dynamische berijk dat het menselijk oog heeft. Met digitale camera's is dit zelfs nog een stukje erger.

Wat je dus eigenlijk zou moeten doen is meerdere foto's maken met verschillende belichtingstijden. Zo krijg je dus een set foto's waarbij op de ene foto het centrale deel goed belicht is en het minder heldere deel niet zichtbaar is. Op de andere foto is het centrale deel dan overbelicht en zie je juist weer de fijne details goed. De verschillende sets combineer je natuurlijk binnen Photoshop tot een foto. Het mooiste zou dan zijn om het via een telescoop te doen en in te zoomen op een deel van de corona voor nog meer detail. De verschillende sets combineer je dan natuurlijk weer tot een grote mozaiek waar de hele verduisterde zon op de zien is. Om het laatste beetje kwaliteit eruit te persen moet je per belichtingssetting ook weer meerdere foto's maken. Door deze dan te stacken kan je sensorruis en atmosferische storing verminderen.

De 1999 Frankrijk eclipse was trouwens ook een mooi avontuur. Samen met een collega de dag van te voren besloten om er naar toe te gaan. Bij het zien van het weerbericht waren de vooruitzichten niet al te best. Er werd nog wel verteld dat er een hoge druk gebied voor de kust van Normandie zou liggen. Toen hebben wij maar besloten om de gok te wagen en naar Normandie te rijden. Rond 20:00 in de auto gesprongen en gassen maar. Heel de nacht doorgereden en toen het licht begon te waren zaten we eindelijk in de buurt van het eclipse gebied. We zagen in de bewolking de spiraal van het voorspelde hoge druk gebied. We zijn toen maar midden het hoge druk gebied in gereden om ons daar op te stellen. Hoe verder de eclipse vorderde hoe helderder de hemel werd. Vanaf ongeveer 30 minuten voor de totaliteit hadden we een strak blauw hemel. :applaus: Kortom alles perfect kunnen zien. Tijdens de totaliteit kwamen we trouwens nog een paar vage figuren tegen. Een of ander Nederlands gezin dat in hun Citroen BX terugkwam van vakantie. Koplampen aan en strak doorrijden :scratch: De reporter van Radio 10 Gold stond ergens in midden Frankrijk meldde dat hij alleen wolken zag :heiligboontje: Omdat we de volgende dag nog moesten werken zijn we een kwartier na de totaliteit weer in de auto gesprongen. Dertig minuten later en kilometer of 20 verder op zat de hemel weer potdicht :lol: Na flink wat file rijden in Frankrijk en de fantastische wegbewijzering in Belgie midden in de nacht eindelijk weer thuis.
                              PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje

Commentaar

Werken...
                              X