Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Op zoek naar Hyperion

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Op zoek naar Hyperion

Op jacht naar het achtste maantje

Laat op de avond van 21 maart 2006 vond ik de gelegenheid om naar Saturnus te kijken en vooral om het zwakke maantje Hyperion op te zoeken. Hiertoe aangespoord door de foto’s die de ruimtesonde Cassini onlangs van deze satelliet naar de aarde stuurde. Hyperion is een onregelmatig gevormde maan van 250 kilometer en heeft een zeer merkwaardige oppervlaktestructuur: het is een soort bevroren spons die meer holle ruimtes dan materiaal bezit.

Tekst bij The Astronomy Picture of the Day:
    “What lies at the bottom of Hyperion's strange craters? Nobody knows. To help find out, the robot Cassini spacecraft now orbiting Saturn swooped past the sponge-textured moon again last week and took an image of unprecedented detail. That image, shown above in false color, shows a remarkable world strewn with strange craters and a generally odd surface. The slight differences in color likely show differences in surface composition. At the bottom of most craters lies some type of unknown dark material. Inspection of the image shows bright features indicating that the dark material might be only tens of meters thick in some places. Hyperion is about 250 kilometers across, rotates chaotically, and has a density so low that it might house a vast system of caverns inside.”

Ik zette de telescoop buiten en richtte op Saturnus. Het viel direct op dat de seeing zeer goed was. Het beeld van Saturnus was erg klein. Zelfs bij een sterke vergroting van 200x is Saturnus niet groter dan een pasfotootje. Maar een enorme weelde aan detail was samengepropt in dat plaatje.
    Geen pen is scherp genoeg om het beeld te schetsen dat in het oculair zichtbaar was. Nooit eerder zag ik zoveel detail in het ringenstelsel van Saturnus:

Saturnus in 2005, foto door Damian Peach, 9"Celestron.

De planeetschaduw projecteerde zich op de ringen aan de rechterzijde.
    Aan de onderkant van het ringenstelsel kwam net een stukje van de planeetbol tevoorschijn.
    De transparante C-ring was duidelijker dan ooit tevoren. Door de C-ring heen kon je de schaduw van het ringenstelsel op de planeetbol goed zien, maar wel als een afgezwakte grijze zone.
    De B-ring was prachtig wit als altijd, maar ditmaal was in de binnenregionen iets van ragfijne grijze ringen zichtbaar.
    De Cassinischeiding was over het gehele stelsel zichtbaar als een prachtige scherpe zwarte zone, hoewel de buitenzijde iets minder scherp leek dan de binnenzijde. Dit kan ook veroorzaakt worden door het minder grote contrastverschil: de grijze A-ring weerkaatst minder licht dan de B-ring. Voor het eerst ging ik op zoek naar de beruchte Encke-scheiding en verdomd: af en toe werd deze zichtbaar: halverwege de A-ring. Naar buiten toe werd de A-ring nog iets donkerder, tot aan de rand van het ringenstelsel.

Tijdens het kijken sloeg de vermoeidheid gauw toe: de telescoop heeft een open framestructuur, dus uitgeademde lucht verraadt zich als een troebele wolk in je beeldveld. Adem inhouden was daarmee een noodzaak.

Vijf andere maantjes waren direct zichtbaar: Titan, Iapetus, Rhea, Dione, en Tethys. Een zesde maantje, Enceladus, was veel moeilijker zichtbaar. Ze was zwakker dan Tethys en stond dichter bij de ringen. Mimas staat nog dichter bij de ringen en is weer veel zwakker (m 12,8). Toch zag ik meermaals iets opflitsen op de plaats waar Mimas zou staan.

En Hyperion?
    Ik heb het uitgebreid geprobeerd. In het begin, toen ik nog zwakkere vergrotingen gebruikte, dacht ik een zwak sterretje te ontwaren. Maar toen ik echt ging zoeken met diverse sterkere vergrotingen, vond ik daar niets van terug. Ook het uitschakelen van de straatlantaarn aan de overkant gaf niet de doorslag.
    Misschien door de vermoeidheid. Ook liep er een lichte reflectiestreep (door diffractie van de vangspiegelophanging) over het gebied van Hyperion heen.
    De uitdaging was dan ook niet mis: een sterretje van magnitude 14,1 op 74” naast een heldere planeet van magnitude 0 is ook vragen om problemen. Vanavond wil ik het nogmaals proberen. Wie doet er mee??

Harro Treur
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Ik heb gisteren ook mimas gezien en de heldere maantjes vlak naast de planeet rechts en links. Hyperion heb ik niet opgelet eigelijk. Vanavond zal ik het proberen.

Commentaar

Jeetje. Vanavond zal ik het proberen. Fotografisch met de 300D misschien? Of is dat gekkenwerk?
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
        Jeetje. Vanavond zal ik het proberen. Fotografisch met de 300D misschien? Of is dat gekkenwerk?
        moet wel kunnen denk ik, proberen is het zeker waard .

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
          Origineel geplaatst door Nop
          moet wel kunnen denk ik, proberen is het zeker waard .
          mhm kwou graag proberen maarkheb nightsky mijn waarneemplek laten zien met foto's dus zal onmogelijk zijn zoals meerdere schouwspellen lol

en heb me t-ring nog niet :bounce:

Commentaar

Waarmee heb je gekeken Harro? Dobson?
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Vanavond wat geprobeerd
              22 maart: 10.44
              Twee foto's, helaas niet scherp. Uit 'raw gesneden' met edje.
              Foto 1

En foto 2
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

En het overzichtskaartje:

Commentaar

Gisteren ook me best gedaan met saturnus. Hyperion was redelijk makkelijk te doen hij stond ver genoeg. Ik had nu veel meer moeite nu met enceladus en mimas heel af en toe een hint van enceladus maar mimas was niet te doen. te dicht op die heldere bol.

hier een webcam beeldje alle instellingen zo hoog mogelijk, niet lang belicht
                  Mimas is ook niet te zien

Commentaar

Hallo Nightsky,
                    wat een goeie foto heb je gemaakt van Saturnus en zijn maantjes!
                    Saturnus is wel overbelicht, maar niet zo erg dat het een grote vlek is geworden. Je ziet duidelijk de ringen EN de maanjes. Een knappe prestatie.
                    Wat voor telescoop heb je gebruikt?

Voor Hyperion moet je wat langer belichten: die is twe eagnituden zwakker dan Enceladus.

Groet!
                    Harro
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik ben wel een beetje jaloers op je Nightsky: jij hebt Hyperion wel goed gezien.
                      Gisteravond wilde ik het nogmaals proberen. Pas tegen elfen had ik een beetje tijd om te kijken, dus de hele Dobsonhandel weer naar buiten gesleept. Ik had net Saturnus in beeld toen er driftig op het raam werd geklopt: Er werd weer een beroep gedaan op mijn vaderlijke plicht: ons jongste zoontje Benjamin was ontroostbaar vanwege de vaccinatieprik die middag.
                      Nog gauw een hele snelle blik: die deed mij vermoeden dat er iets zichtbaar was op lokatie Hyperion, maar ik had geen tijd om dit voor mijzelf te bevestigen

Groet!
                      Harro

Commentaar

Ik heb de foto gemaakt met me 35cm f5 dobson, stuk of 50 webcambeeldjes gestacked en de levels omhoog gewerkt om de maantjes naar voren te laten komen.

Hyperion was niet zo moeilijk als enceladus omdat hij toch redelijk ver van de planeet zat.

Misschien vanavond herkansing Harro

Commentaar

Helaas herkansing gemist. We hadden kraamvisite. En toen die weg was, was er al teveel bewolking binnengedreven.

Wel heb ik de gelegenheid gebruikt om oude negatieven van Mercurius uit 1989 te digitaliseren (met behulp van een oude doka-vergroter en een digitale fotocamera). Maar dit is een ander verhaal dat ik tezijnertijd op het forum wil plaatsen.

Oh ja ging jij ook naar Turkije???
                          Met vriendelijke groet

Harro Treur

Commentaar

Nee helaas, ik ga niet naar Turkije. ik spaar nog even door voor de totaal in 2009.

Commentaar

Werken...
                            X