Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

15 september: Workout met verschillende halters in het Dijkgatsbos

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

15 september: Workout met verschillende halters in het Dijkgatsbos

Op dinsdag 15 september mocht het er dan eindelijk weer eens van komen: Waarnemen in het Dijkgatsbos! De condities waren suboptimaal en dat wisten we van tevoren, maar zowel Rem als ik hadden geen zin om nog langer te wachten op wel optimale hemel (en dat je dan net niet kan bijvoorbeeld...).

Bij aankomst op de parkeerplaats rond 21:00 stond er nog een andere auto geparkeerd en reed er net één weg. Hopelijk zou die achterblijver ook snel weggaan (spoiler: nee dus). Vergeleken met de mistflarden die ik onderweg was tegengekomen leek het toch aardig mee te vallen qua neveligheid dus vol goede moed begonnen we met opstellen. Tijdens het opzetten van de telescopen hoorden we nog allerlei geritsel in het gras en later gebrul in het bos. Zo weet je weer dat je in de natuur bent he

We hadden allebei collimatiegeluk: bij mij was er zelfs helemaal geen bijstelling van de hoofdspiegel nodig (bedankt Marco en Harro J). Dus snel nog even Jupiter en Saturnus waarnemen! Poeh wat is dat laag, dat merk je helemaal met een dobson... Op dat moment kwam er nog wat meer volk het parkeerterrein op (lopend!) en begon er een slip-showtje met luid gejoel en erg veel licht. Nou ja, we hadden toch nog geen nachtzicht zullen we maar zeggen, maar irritant was het wel. Maar goed, aan alles komt een eind en blijkbaar ook aan de lol van autootjerijden dus na een tijdje vertrok men weer. Eindelijk rust in de tent!

Mijn plan was om deze avond een rondje halters te schetsen: M27, M76 en daarna Humason 1-2, die ik ooit van iemand anders zijn waarneemlijst heb gegapt (geen idee meer wie!) maar nog nooit gezien had. Ik begon met de eye candy: M27. Ik had nog helemaal geen rust in mijn lijf en staand schetsen is een crime dus ik heb niet zoveel omgevingssterren getekend. De vergroting was 182x en ik heb geen filter gebruikt. Alle waarnemingen zijn met de 16" F4.23 sumerian/nichol met TV paracorr.

Het viel op dat de zuidkant veel vlakker was dan de noordkant en de noordwestpunt liep uit. De “hap uit de appel” was aan de oostzijde redelijk symmetrisch maar aan de westelijke kant een beetje scheef. Ik herkende maar 2 sterren op het oppervlak van de nevel terwijl ik weet dat er meer zichtbaar zouden moeten zijn.
    Hier is de schets:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200915M27.jpg views: 146 grootte: 188,1 KB id: 1463932
    182x vergroting

Vervolgens door naar M76 dus. Het verraste me hoe veel ik hem wilde vergroten eigenlijk. Uiteindelijk was ik pas tevreden met het beeld op 427x. Hier kon ik wel lekker zittend tekenen en dat scheelt toch alweer een slok op een borrel. Het noordelijke uiteinde was zwakker dan de zuidkant en waaierde een beetje uit richting het westen.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200915M76.jpg views: 110 grootte: 133,9 KB id: 1463934
    427x vergroting

Ergens tussendoor had ik ook nog struggles met gecorrodeerde batterijen van de vangspiegelverwarming maar dat probleem was redelijk snel verholpen door de batterijen van de meegenomen wildcamera op te offeren (wel jammer natuurlijk want dus geen beelden daarvan).

Goed, Hu1-2 dus. Toevallig had Rem die ook op de lijst gezet, en hij had het object juist al in beeld. Alleen twijfelde hij nog. Mooi, dan had ik alvast een idee van wat ik moest verwachten. (Met 300x was het niet meer dan een wazig sterretje). Starhoppen met skysafari vind ik nog steeds geen feest en al helemaal als je met je toch al brakke hoofd vertalingen moet gaan maken van de kaart naar het oculair. Daar was een optie voor dacht ik maar ik had geen geduld om die op te zoeken (wat uiteindelijk vast tijd had bespaard maar ja). Enfin, uiteindelijk is het toch gelukt en kwam nog een leuk sterstraatje tegen ook! Met 608x werd het wel eens wat hoewel het lastig turen was zo donker en zo snel als het object dan alsnog uit beeld loopt.

Hier is de schets van Hu 1-2.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200915Hu-1-2.jpg views: 118 grootte: 109,8 KB id: 1463935
    608x vergroting

Daarna was het tijd voor even kalm aan: Ik heb even op een dekentje gelegen de melkweg op me in te nemen en toen bleek nog maar weer een keer dat de omstandigheden maar matig waren. Je kon net-aan le Gentil 3 zien en de lichtkoepels kwamen wel heel hoog. Nou ja, ik vermaakte me wel. Gezellig met een andere waarnemer op een toch veel donkerdere plaats dan thuis met min of meer rondom zicht en het grootste deel van de avond zelfs zonder jas.

We keken allebei reikhalzend uit naar Mars maar die zat nog achter bomen en na een paar lekkere herfstbolhoopjes sloeg bij mij de moeheid toe en besloot ik om 0:15 toch maar te gaan opruimen. Hopelijk later deze maand nog een keer kans met iets transparantere hemel.
    Voeg bestanden toe
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Mooi verslag en ondanks de tumult toch zo te zien een geslaagde avond
    Bresser Messier 8" 1218mm F/6 solar | Sky-Watcher Skyliner 12" GoTo 1500mm F/4,9 | Zwo Asi 290MC | ES82°+68°+52°| BH 68°| MarkIV | UHC | UV-IR | L-Extreme |L-Pro

Commentaar

Gaaf zeg en tof ook dat je tóch M 27 heb geschetst!
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Lekker verfrissend verslag, aanstekelijk enthousiasme!

Jouw M27 schets is toch prima De belangrijkste features zitten erbij: het helderste plukje linksboven, meer afvlakking aan bovenzijde (viel me pas vorig weekend écht op) en zelfs twee zwakke sterretjes in de nevel.
        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Mooi getekend, en logisch dat je brak bent na zo'n workout. Maar morgen is de spierpijn weer over ;-)
          Nu twijfel ik zeker niet meer over Hu 1-2. Het was zeker de moeite en de gok waard, deze avond.
          16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
          True light is from above.

Commentaar

Toch mooie resultaten bij die omstandigheden. Geinig dat ze steeds zwakker worden als je het topic van boven naar beneden leest. Bij betere omstandigheden zal je vast wel meer sterren voor M27 kunnen zien, en hogere vergroting ook.

Commentaar

Met alle respect voor de moeite die in de schetsen is gestoken: het getekende sterrenveld bij de planetaire nevel Humason 1-2 komt geheel niet overeen met het werkelijke sterrenveld. Wat dit ook is, het is niet Humason 1-2.

Bijgesloten afbeelding is een ongespiegeld, geroteerd beeldveld van 15 boogminuten met sterren tot mag. 16, gecentreerd op de nevel.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schermafbeelding 2020-09-17 om 14.01.46.jpg views: 61 grootte: 86,3 KB id: 1464027

Voeg bestanden toe
              "SQM is nothing, transparency is everything"

Commentaar

Zouden dit enkele van de sterren, die oetie getekend heeft, kunnen zijn?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_111585.jpg views: 60 grootte: 106,8 KB id: 1464029
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Het sterveld hierboven herken ik direct, met Hu 1-2 precies op de plek waar ik hem zag door mijn oculair maar ook bij Oetie. En inderdaad, de sterren op haar schetsen corresponderen mooi met die wvreeven hierboven aangeeft. Dus het is wel degelijk Hu 1-2.
                  16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                  True light is from above.

Commentaar

Oef ja het was voor het eerst in maan-den (misschien wel een jaar?) dat ik potlood op papier zette aan het oculair dus kan heel goed kloppen dat mijn sterren niet helemaal op de juiste plek zitten. Met de andere schetsen uiteraard ook.
                    Spuit 9 op zijn minst...
                    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Je schetst hoe dan ook -tig keer beter dan ik. Ik kan echt niet tekenen, dus ik begin er ook niet aan ;-)
                      Last bewerkt door Clear Skies; 17-09-20, 15:43.

Commentaar

Eergisteren, 18 september om half één 's nachts heb ik Humason 2-1 waargenomen, mijn vijfde vastgelegde waarneming met het object. Plaats delict was mijn achtertuin, instrument een 12" SCT. Transparantie was verre van optimaal maar na middernacht iets beter dan eerder in de sessie, seeing was matig. Ik ben de resterende waarnemingen van de sessie nog aan het uitwerken voor een blog, vandaag of morgen online.

17mm TeleVue Nagler Type 4 (179x / 27'): Een iets NO-ZW uitgerekte gloed, subtiel feller ten ZW van het midden, met AV is zwak een buitenste halo zichtbaar. Zonder AV is de nevel meer uitgerekt, met AV is de nevel meer rond. De zwakke ster 4UCAC649-101921 op de NW rand is niet zichtbaar.
                        Ten ZO staat een mag. 13.5 ster (component C van de dubbelster Milburn 899, de nevel vorm component AB), twee keer zo ver ten WZW staat een mag. 14 ster.

17mm TeleVue Nagler Type 4, Lumicon UHC: Met gebruik van dit filter de nevel iets duidelijker dan ongefilterd, de vorm is hetzelfde.

17mm TeleVue Nagler Type 4, Lumicon OIII: Met gebruik van dit filter is de nevel duidelijk feller in het ZZW deel.

7mm TeleVue Nagler Type 6 (436x / 11'): Zonder AV is het uitgerekte deel van de nevel duidelijk,het felste in het ZW deel, omgeven door een zwakkere gloed. Met AV is aan de NO kant van de nevel, richting het ZO, subtiel een kleine, zwakke uitloper te onderscheiden. Aan de ZW kant heeft de nevel zonder AV een meer rechthoekige vorm. Ten ZW van het fellere deel van de nevel dat met filters op een stellar punt lijkt, zijn met AV zwak extensies richting het NW en ZO zichtbaar die de nevel aan de ZW kant subtiel een hamer-vorm geven. De extensies aan de ZW kant zijn van gelijke grote, even fel en zijn alleen duidelijk op momenten van goede seeing. Daarmee is de enige kant waar geen extensie zichtbaar is de NW kant van het NO deel van de nevel.

7mm TeleVue Nagler Type 6, Lumicon UHC: Met gebruik van dit filter is de uitloper aan de NO kant die ongefilterd zichtbaar was, niet meer zichtbaar. Met AV is in het ZW deel van de nevel zwak een bijna stellar deel zichtbaar, in het NO deel is dat niet zichtbaar.

7mm TeleVue Nagler Type 6, Lumicon OIII: Met gebruik van dit filter is de nevel duidelijk feller ten ZW van het midden en is heel subtiel het fellere, bijna stellar deel te onderscheiden dat met gebruik van het UHC filter ook zichtbaar was. Met het UHC filter is dat duidelijker. De uitloper aan de NO kant is niet te onderscheiden, de nevel heeft een rechthoekige vorm, subtiel taps toelopend richting het NO.

5mm TeleVue Nagler Type 6 (610x / 8'): Met de seeing van vanavond is dit een te hoge vergroting. De nevel is een NW-ZO uitgerekte gloed die iets breder is aan de ZW kant. Met AV is het bijna stellar, fellere deel te onderscheiden. Met AV heeft de nevel heeft subtiel een 'taille', van ZW naar NO op 2/3 van de nevel richting het NO.

Waardering voor het object: 7/10, vanwege de bijzondere vorm.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schermafbeelding 2020-09-19 om 12.12.08.jpg views: 0 grootte: 914,6 KB id: 1464312
                        Voeg bestanden toe
                        Last bewerkt door Clear Skies; Gisteren, 12:14.

Commentaar

Werken...
                        X