Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste uitje naar de IJsseldijk bij Zwolle

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste uitje naar de IJsseldijk bij Zwolle

Gisteren was het zover: na een paar keer op het balkon te hebben gekeken wilde ik nu wel eens een minder oranje hemel zien. Dus hup, de Dobson in de fietskar zien te krijgen en een rugzak met verrekijker en alle toebehoren mee!
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200710_225121.jpg views: 191 grootte: 964,2 KB id: 1457166
    De afgelopen dagen heb ik al wat fietstochtjes rondom Zwolle gemaakt om een goede waarneemplek te vinden voor Neowise. Die vond ik in de buurt van 's Heerenbroek op een afgesloten stuk weg. Dus eerst een poging gedaan om Neowise in de verrekijker te krijgen, helaas niet gelukt, waarschijnlijk door bewolking aan de horizon.

Achter me stonden Jupiter en Saturnus te lonken dus door naar de volgende plek: de IJsseldijk bij de Vreugderijkerwaard, net buiten Zwolle.
    Wat een verschil is dat qua lichtvervuiling! Ik kon de sterrenbeelden hier veel duidelijker herkennen dan vanaf mijn balkon dus dat maakt het navigeren een stuk gemakkelijker. Eerst de fietskar uitgepakt en alles opgesteld/klaargelegd. Ik had 2 slaapmatjes bij me om de schommeldoos te stutten. Die kwamen nu mooi van pas want eerst moest de buis uit de fietskar. Dus matje op de grond, buis erop, schommeldoos uitladen, buis erop en vervolgens mijn bescheiden oculairendoosje op het matje (de volgende keer oculairen in de jaszak....) Ik stond te springen om voor de eerste keer mijn kersverse Baader Zoom te gebruiken!
    Eerste doelwit is Jupiter. Mooi met de 4 Galileďsche manen op een rijtje rechts van Jupiter (links in het oculair) en de wolkenbanden af en toe mooi helder zichtbaar. Ik was even in verwarring want ik dacht eerst 5 manen naast elkaar te zien maar die 5de is natuurlijk een ster! Toen naar Saturnus, ook hier bij vlagen mooi helder en zelfs de scheiding tussen de ringen gezien. Het in- en uitzoomen bevalt me echt heel erg goed, met name omdat ik het object in beeld houd tijden het zoomen, in plaats van een oculair te moeten wisselen.
    Na Saturnus ging ik op zoek naar M13. Die had ik al vaker bekeken vanaf mijn balkon maar nu was het navigeren een stuk gemakkelijker omdat ik Hercules goed kon herkennen. Dus op zoek naar het vage vlekje en al vrij snel had ik die te pakken. Ik heb nog wat gespeeld met in en uitzoomen en zelfs de Tri Mag er tussen gezet. Daar werd het beeld een stuk donkerder van. Wel kon ik de kern nu wat beter bekijken. Echt mooi om zoveel sterren te kunnen ontwaren! De barlow er weer tussenuit gehaald en nog genoten van het heldere beeld.
    Ik wist me te herinneren dat de ringnevel ergens "rechts onderin net buiten" het sterrenbeeld Lier te zien is. Dus eerst naar Vega, laten zakken en in de zoeker de plek opgezocht waar die volgens mij moest zijn. In het oculair kijken...meteen raak! Echt meer dan een vaag vlekje met weinig contrast is het niet geworden maar ik ben er blij mee!
    Toen hoorde ik opeens iets dichtbij door het gras ritselen, dus dat was even schrikken. Ik was weer goed wakker en besloot op te ruimen omdat het al rond 00.30u was. Alles weer sneller dan gedacht in de fietskar en nog even terug langs de plek waar ik Neowise hoopte te zien. Helaas nog steeds bewolking aan de horizon dus weer naar huis gefietst.
    Een geslaagde eerste uitje!

Zijn er toevallig meer mensen uit regio Zwolle die wel eens op een locatie in de buurt waarnemen? Lijkt me leuk om eens samen te gaan!
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door Rik H; 11-07-20, 09:28.
    Skywatcher Skyliner 200/1200, 25mm, 10mm Super Plössl 1,25" oculairen, Baader Hyperion Zoom, Orion Tri-mag 3x barlow, Skylux 70/700

Mooi verslag!
    Dank je wel!
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Leuk verslag! Wat zat er nou in het gras? Vosje misschien?
      TS 150/750 - Skywatcher EQ5 - Baader Hyperion 5mm / 10mm / 17mm / 24mm & Plossl 40mm - Nikon D5100 - Nikon D7200 - Nikon 35mm F1.8 - Sigma 150-500 + Sigma 2.0 extender

Commentaar

Bedankt voor jullie reacties! @Aquarii: misschien een vosje inderdaad of een haas. Was even flink schrikken. Later toen ik terugfietste nog een keer geschrokken omdat er ineens een tak van een boom over het smalle weggetje zwiepte. Waarschijnlijk een koe die blaadjes aan het eten was, van mij schrok en de tak losliet. Houd je alert zullen we maar zeggen...
        Skywatcher Skyliner 200/1200, 25mm, 10mm Super Plössl 1,25" oculairen, Baader Hyperion Zoom, Orion Tri-mag 3x barlow, Skylux 70/700

Commentaar

Ik ben wel eens opgeschrikt door een.... egel!

Commentaar

Leuke manier om een kijker te vervoeren.
            Had je veel bekijks onderweg?
            Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Leuk! In die buurt heb ik ooit mijn verste “sterren kijken op locatie” gedaan. Er is daar toch zo’n energiecentrale of zo?
              Was best ok kwa licht (als je van Zwolle wegkeek) en mooie vrije uitzichten.
              Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Orion ED80 Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Commentaar

Fabricius : de weinige mensen die ik op de fiets of wandelend tegenkwam keken inderdaad wel even om...

Sterren kijken in de stad: Ik zag inderdaad dat je daar bent geweest, leuk! In Zwolle-Zuid stond inderdaad een energiecentrale. Die is inmiddels afgebroken maar daar in de buurt is inderdaad een klein parkje net achter de dijk. Ik kan me voorstellen dat het daar een prima plek is, met misschien een kleine lichtkoepel van Hattem aan de overkant van de IJssel. Op het kaartje zie je overigens bij de gele ster de locatie waarvan ik vermoed dat je daar bent geweest: https://goo.gl/maps/DENxHPqxk2oq9RBdA
                De plek waar ik heb gestaan (ook te zien op het kaartje) is wat noordelijker aan de IJsseldijk, meer richting Kampen.

Ik zal de komende tijd dit gebied nog wat meer gaan onderzoeken op waarneemgeschiktheid. Ik was nu alleen en wilde even ervaren of de plek veilig genoeg voelt voor me. Verder naar het noorden is nog meer afgelegen...

Commentaar

Leuk om je verhaal te lezen Rik H!, en ook zeer leuk om te zien dat je ook gewoon met de fiets op pad gaat!
                  Is dat karretje trouwens een Dolphin XL? en is de kar alleen bedoeld voor vervoer van je Dobson? mocht je ooit een grotere kar zoeken schroom dan niet om een berichtje te sturen. Hangt wel helaas een iets steviger prijskaartje aan dan de Dolphin XL

Veel plezier gewenst!
                  Emhavee 7x50 - Tento 10x50 - ??? -

Commentaar

Hoi, zelf sta ik normaal gesproken met een telscoop op het Beekmanpad in Zwolle Zuid, voor het publiek, van wege de Corona nu niet met een telescoop, wel met verrekijkers. Ook met een kar dus Wim. https://wim.webzwolle.nl/the_sky.html https://www.youtube.com/watch?v=E1WjARFtJqM

Commentaar

@kstar: het is inderdaad een Dolphin. Ik weet alleen niet of het de XL is. Ik heb deze kar jaren geleden voor een prikkie van Marktplaats gekocht. Eerst voor mijn dochter, maar nu ze vooral veel zelf fietst is het meer een bagagekar geworden. Door wat met de bandenspanning te spelen kun je trouwens ook wat veerweg winnen. Bedankt voor je aanbod maar het formaat is precies goed voor mij.

WillemKarel, leuk dat je ook met een sterrenkijkerskar rondrijdt! Het Beekmanpad ken ik niet van naam maar ik zal het eens opzoeken. En je site bekijken.

Commentaar

Werken...
                      X