Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste waarneming

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste waarneming

Hallo allemaal!

Zo'n 5 dagen geleden m'n telescoop toe gekregen (skywatcher 102/1000 refractor) en vorige nacht al voor de eerste keren kunnen kijken.
    Alhoewel ze nog laag aan de horizon staan toch al een zeer mooi beeld gekregen van Jupiter en Saturnus. (van 2u tot 3u30 met 100x vergroting)

Bij Jupiter heel mooi het rijtje met 4 manen gezien: Io, Jupiter, Ganymede, Europa, Callisto. Alsook heel mooi de bruine banden kunnen onderscheiden.
    Bij Saturnus heel mooi de ring kunnen zien en onderscheiden
    Ik was meteen erg onder de indruk, als het alleen maar beter wordt als ze hoger staan, kan ik alvast niet wachten!
    Na een tijdje jammer genoeg dauw over de hele telescoop...

Tijdens het wachten ook even naar nevels gezocht maar niets in beeld gekregen. Hier nog wat in te verdiepen dus. Maar het hoofddoel van de aankoop was maan en planeten, dus ik ben ongelooflijk tevreden!

Groeten,
    Gijs

Dat was een succesvolle "firstlight"!
    Mooi zo. Gefeliciteerd!
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Dat dauwprobleem is gemakkelijk te verhelpen, een stukje yogamat oprollen en om de dauwkap met een elastiekje, een flink end laten uitsteken. Al die telescoopbouwers maken de dauwkappen veel te kort.
      Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
        Dat dauwprobleem is gemakkelijk te verhelpen, een stukje yogamat oprollen en om de dauwkap met een elastiekje, een flink end laten uitsteken. Al die telescoopbouwers maken de dauwkappen veel te kort.
        Bedankt voor de tip, ga ik volgende keer zeker proberen!

Commentaar

Goed bezig! Een mooi begin.
          TS 150/750 - Skywatcher EQ5 - Baader Hyperion 5mm / 10mm / 17mm / 24mm & Plossl 40mm - Nikon D5100 - Nikon D7200 - Nikon 35mm F1.8 - Sigma 150-500 + Sigma 2.0 extender

Commentaar

ik zeg het graag, ... als je nevels begint te zoeken, begin eerst met open sterrenhopen en bolhopen, begin niet meteen met galaxies
            Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary Bekijk bericht
              ik zeg het graag, ... als je nevels begint te zoeken, begin eerst met open sterrenhopen en bolhopen, begin niet meteen met galaxies
              Zeker tijdens de grijze nachten.

Jupiter en Saturnus komen dit seizoen niet veel hoger dan 17-18 graden. Je bent dus erg afhankelijk van de seeing voor de details die je kunt zien.

Ik heb hem trouwens ook gehad die 102mm f/10 achromaat en ben daarna, vanwege toenemende deepsky ambities, naar een C8 overgestapt. Maar met een 10cm achro valt heel veel moois te zien.

Commentaar

Sommige mensen doen er langer over om Jupiter en Saturnus te vinden en goed in beeld te krijgen.
                Dus je bent al goed uit de startblokken gegaan!

Origineel geplaatst door gijscollet Bekijk bericht
                ook even naar nevels gezocht maar niets in beeld gekregen.
                Welke nevels heb je geprobeerd?

Als je de tips van coldfieldboundary volgt en een paar open sterrenhopen hebt gevonden, bijv. M11 of M29, zou je als volgende stap M13 en M92 (bolvormige sterrenhopen) kunnen proberen. Als dat ook lukt, ben je toe aan relatief heldere nevelachtige objecten, bijvoorbeeld de Halternevel (M27).
                Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Werken...
                X