Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Clubje Utrecht e.ol bij elkaar

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Clubje Utrecht e.ol bij elkaar

Gisteravond nodigde ik wat lokale enthousiastelingen bij mij uit in de tuin. Beginners en meer ervaren mensen door elkaar.
    Uiteindelijk stonden we met 5 mensen, een drankje, veel te veel eten en een paar kijkers. Het was een leuke mix van keuvelen, ervaringen uitwisselen en naar objecten kijken.
    Het was voor het eerst in een lange tijd droog, dus eindelijk weer eens een avond zonder druipende kijkerbuizen aan het eind.

Ergens halverwege was er nog een felle meteoor te zien die volgens getuige in twee stukken uit elkaar viel. Helaas heb ik zelf deze niet gezien.

Wat heb ik zoal gezien?
    - Ik begon de avond met mijn binoviewer in de 120/1000 refractor. Wat me erg opviel was Aristarchus en de omgeving daar omheen. Een heldere witte krater, waaruit een soort ravijn wegkronkelt. Naast Aristarchus staat nog een krater, maar die viel door het invallende licht en de felle witte kleur van het jonge materiaal uit Aristarchus behoorlijk weg. Het hele gebied ligt op een donker vlak met verschillende kleurschakeringen erop. Door een groenfilter waren deze mooi te zien. Ik concludeerde dat dit voor schetsers toch een leuke uitdaging moet zijn. markleeman was het met me eens.
    - Daarna heb ik de binoviewer nog even op het trapezium in de Orionnevel gezet. Dat kijkt wel lekker rustig, maar het beeld wordt natuurlijk wel wat donkerder. Met mijn Meade 5000 40mm (2 inch) oculair, past het hele samenstel van de twee sterrenhoopjes boven en onder de nevel en de nevel zelf prachtig in beeld. Dat is dus precies wat je met het blote oog kunt zien. Dat vonden de meer beginnende gasten erg leuk. Gast Astroland was per direct verliefd op dit oculair en ik denk terecht in iets tragere kijkers. Ik heb niet voor niets mijn oculairselectie naar deze serie omgebogen.
    - Ook de Pleiaden nam ik in de bino mee, maar daar is de vergroting dan te hoog. Om in focus te komen moet immers tenminste de 1.6X barlow er in. Met 20mm widefield oculairen is het stuk hemel voor de 7 zusters toch te klein.

Mark bouwde ondertussen zijn 20cm kofferdobson op. Ik vond de dubbele cluster, die nu precies aan de goede kant van mijn dakgoot staat. Een leuk object met mooie kleurverschillen en veel magnitudeverschillen om je in onder te dompelen. Het was wel nodig met al het maanlicht wat verder in te zoomen, om de achtergrond donker genoeg te krijgen. Een vergelijk met Mark zijn Dobson laat wel zien dat 20cm spiegel een stuk meer licht vangt dan een 12cm lens, maar kwa helderheid en contrast vond ik de beelden vergelijkbaar. De lenzenkijker is warmer in toon.

Vervolgens vergeleken we even de prestaties van mijn HD-60 9mm in zijn Dobson en kwamen tot een positieve conclusie: dit oculair liet op M34 een mooi kalm beeld zien, tot ongeveer 80-90% van het blikveld, wat voor een snelle Newton niet slecht is.

Iets later kwam een gast langs met een Celestron Travelscope. Natuurlijk een startinstrument, maar toch vond ik de blik op Orion niet slecht. Het is een hele snelle kijker, dus voor brede velden hartstikke leuk. Doorvergroten is niet aan te raden.

De rest van de avond kwamen nog wat leuke dubbelsterren voorbij:
    - Castor in Tweelingen; de bekende wit-blauw dubbelster
    - Algieba in Leeuw; net de andere kant op - twee glorieuze gouden sterren
    - Sigma Orionis; het bekende multipele stelsel, met 9mm + 2X Barlow in de 120/1000 keurig helemaal gescheiden. Dit is een heel leuk object met meerdere sterren (die waarschijnlijk niet allemaal echt iets met elkaar te maken hebben).
    - Meissa in Orion (het puntje van het dak boven de schouders): een voor mij onbekende dubbelster. Heel leuk: zwak sterretje op 4 boogseconden van een felle ster, met daar om heen nog veel meer sterren. Mark: veel dank voor het introduceren van deze dubbelster!

Als afsluiting nog even de Maan met grootste vergroting (~250x) voor de liefhebbers en daarna inpakken geblazen.

Waarschijnlijk ben ik nog wel een object of 2 vergeten. Maar al met al een hele leuke avond waarvoor weinig organisatie nodig was, maar waar toch heel veel valt te zien en te delen.
    Hierbij een soort impliciete oproep aan iedereen om dit ook te doen!

Hieronder nog een foto met twee hier bekende AF's en de drie kijkers die we (naast een verrekijker) gebruikten. We waren met meer, maar anderen zijn uit privacy-oogpunt even uit de foto gelaten :-) Al het voedsel wordt op de foto precies afgedekt door de twee gasten, maar laat ik zeggen dat met 6 zakken chips, borrelnootjes, een zak M&M's, 12 roze koeken, nacho's met guacamole we geen honger kregen...
    [edit] Dat lichtje achterin stond alleen voor deze foto aan, anders kon ik niet scherpstellen...[/edit]

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: clubje 07022020_2.JPG views: 0 grootte: 2,71 MB id: 1439612
    Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Leuke actie!

Commentaar

Jep was inderdaad erg gezellig! Leuk om iedereen weer eens te zien en een beetje door verschillende kijkers te gluren. Die 120mm achromaat van jou geeft mooie beelden! Hopelijk snel weer eens een keertje samen waarnemen onder donkerdere hemel...
      Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Ja, dit was een goeie actie.
        Erg bedankt voor de gastvrijheid!
        Voor het eerst door een 2" oculair gekeken en ik ben inderdaad om ❤️
        Celestron C6S 150mm F/10 - EQ3-2 GoTo - Coronado 40mm F/10 PST - Zomz БПЦ 7x50 bino - Twitter: @astrolandNL - Weblog: http://astroland.info

Commentaar

Werken...
        X