Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Allerkortste waarneemsessie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Allerkortste waarneemsessie

Vanavond stond Venus mooi helder aan de hemel dus ik had alvast een telescoopje op montering klaargezet. Na het eten schoenen aan, jas aan en hup, telescoopje op het balkon. Kijk ik omhoog, blijkt het potdicht te zitten. LOL. Ga ik toch die afwas maar doen....

Zo, waar zat je dan? Aan de kust was het mooi helder tot ca negen uur, toen kwamen de wolken, en naar huis reed ik door mistbanken.
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Dan had ik mooi pech, hier in 't Gooi was de bewolking nét wat eerder.

Commentaar

Dat was een wel heel erg korte blote oog sessie.
        Hier in Zuidwest Nederland was heel even Venus door een telescoop te zien, net als de Maan. Daarna bewolking, maar het trok ook weer open. Vanochtend vlak voor zonsopkomst nog even Jupiter door een verrekijker gezien. ( Heliakische opkomst)
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Aan de kust hadden we dan inderdaad meer geluk. Ik kon gisteren net als skyfan nog een uurtje waarnemen (19:30 - 20:45). Het was (on)behoorlijk vochtig, maar gelukkig had de Cassegrain geen last van beslaan van de optiek. Ik had er wel een extra dauwkap op gezet, en die dreef na dat uur van het vocht.

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
            Vanochtend vlak voor zonsopkomst nog even Jupiter door een verrekijker gezien. ( Heliakische opkomst)
            Oh wow! Dat is wel een heel bijzondere waarneming, eindelijk weer Jupiter!!

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein Bekijk bericht
              Aan de kust hadden we dan inderdaad meer geluk. Ik kon gisteren net als skyfan nog een uurtje waarnemen (19:30 - 20:45). Het was (on)behoorlijk vochtig, maar gelukkig had de Cassegrain geen last van beslaan van de optiek. Ik had er wel een extra dauwkap op gezet, en die dreef na dat uur van het vocht.
              Inderdaad vochtig, afgelopen week heb ik mijn C8 een kwartiertje voor de cv moeten zetten (werkt prima). Wel mooi een sterbedekking meegepikt l-Tau als ik me niet vergis.

Commentaar

Hier was het gisteren ook helder! Mooi even de telescoop kunnen testen na het schoonmaken van de spiegels en het collimeren

verder ivm tijdsgebrek alleen de Orionnevel gezien, Andromeda heb ik ook nog even geprobeerd maar niet gevonden.

mvg
                TS 150/750 + Skywatcher EQ5

Commentaar

Werken...
                X