Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

"First light" Piet Meesters 60mm f/15

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

"First light" Piet Meesters 60mm f/15

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: firstlightmeesters.jpg views: 36 grootte: 156,9 KB id: 1439201

Natuurlijk is alles weer omkeerbaar; in deze kijker zal geen gaatje geboord worden, en geen origineel schroefje vervangen worden!

Bij het invallen van de duisternis stond de Maan fel en hoog in het zuiden. Een fotootje was snel gemaakt. Dit is het beeldveld als ik de camera prime focus aansluit:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0046.jpg views: 35 grootte: 47,5 KB id: 1439202

En een cropje. Dat oude ongecoate NEDOPTIFA objectiefje doet het nog prima!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: maam.jpg views: 34 grootte: 242,0 KB id: 1439203

Ik heb de Maan natuurlijk ook visueel waargenomen. Echt haarscherp, met een minmale kleurfout. De beeldkwaliteit is zeer vergelijkbaar met mijn 6cm Polarex, vergrotingen tot 130x waren geen enkel probleem. Daarboven blijft het beeld wel gewoon loeischerp, maar wordt voor mij de uittreepupil te klein om echt prettig waar te nemen. Net als bij de Polarexen is een 7mm oculair het mooiste compromis. Ook de loeizware zuil met het kleine vorkmonterinkje is verassend genoeg bij deze vergroting nog best bruikbaar, de Maan is met wat gevoel prima in beeld te houden. Toch zou ik de buis graag eens op een gemotoriseerde montering plaatsen, dan is schetsen van kleine maandetails of zonnevlekken prima mogelijk met dit kijkertje: leuk!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: firstlightmeesters1.jpg views: 30 grootte: 181,4 KB id: 1439204

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: firstlightmeesters2.jpg views: 30 grootte: 213,5 KB id: 1439205

Verklaar me voor gek, maar wat is het toch ontzettend bijzonder om met deze klassieker waar te nemen. Prachtig detail: in het maanlicht zijn op sommige onderdelen de draaisporen van Piet Meesters' beroemde voetbediende draaibankje nog te zien. Er schieten ook van allerlei beelden uit dat Polygoonfilmpje door mijn hoofd tijdens het waarnemen. Alsof Piet een beetje meekijkt.
    Last bewerkt door Roel; 01-02-20, 23:20.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Geweldig om zo’n moderne camera op zo’n klassieke kijker te zien. En geweldig ook dat het beeld zo mooi scherp is!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Gaaf!
      Hij doet dus nog steeds uitstekend wat ooit van hem verwacht werd!
      De foto's liegen er niet om. "Onze opa's" hadden dan wel ( vaak noodgedwongen) bescheiden objectieven, maar wel van hoge kwaliteit.
      Die 60 mm f/15 achromaten heb ik nog niet anders dan uitstekend zien presteren. Kan haast ook niet anders met F15. Fijn spul hoor. Oogstrelend ook!
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Wat een sfeervolle foto’s. En wat een verassend scherpe foto van de maan. Wat een heerlijke ervaring om te zien wat hij zag. Het moet Piet ook veel voldoening hebben gegeven dat hij in staat was om goede kwaliteit kijkers te bouwen. De eerste keer dat hij door deze kijker keek heeft hij waarschijnlijk ook geconstateerd dat het een goed objectief was.
        Hoe doet de kijker het op sterren? Zijn het mooie puntjes, schijfjes uit focus, hij was tenslotte een waarnemer van veranderlijke sterren.
        "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Mooi om te lezen en gaaf dat je met zulke eenvoudige kleine ingrepen de kijker echt praktisch kan gebruiken!

Commentaar

Zeer indrukwekkende opname van de Maan. Dit is echte ouderwetse kwaliteit.
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Deze kijker is bij de juiste persoon terechtgekomen.
              Geen verzamelaar die ze alleen maar opbergt, maar Iemand die het apparaat met veel liefde daadwerkelijk gebruikt !
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Supermooie kijker!
                Maar by the way: die laatste twee foto's. Cool, die kijker in helemaal zijn element, maar vooral: wat een ragscherpe sterrenhemel. Heel mooi vastgelegd
                16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                True light is from above.

Commentaar

Roel

Commentaar

Leuk topic! Ik kende Piet Meesters niet, maar ik heb een exemplaar van zijn boek op de kop kunnen tikken. Ik ben benieuwd!

Commentaar

Werken...
                    X