Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een avond lol met een nieuwe (oude) refractor

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een avond lol met een nieuwe (oude) refractor

Er zijn mensen in mijn omgeving (ik zal geen namen noemen) die mij ervan betichten naast kijken ook telescopen kopen en verkopen als hobby te hebben. Daar zit wel wat in, maar toen ik op MP een 120 f/8.3 refractor zag staan, was me dat toch vooral te doen om het kijken en laten kijken met dat apparaat.

Tegen alle weersmodellen in, was het vanavond ineens toch nog ietwat helder boven Utrecht, dus ik heb haar meteen eens tegen het sterrenlicht gehouden. Hier een verslag.

Pleiaden
    De avond begon bij M45 (de Pleiaden), want deze staan zo mooi hoog en zuidelijk aan het begin van de avond. Met een 2 inch 40mm oculair (en ook met het 32mm oculair) past de hele vloot aan sterretjes er prachtig in. Gelukkig kan ik mijn bril op bij deze oculairs, want met 25X vergroten een exit-pupil van bijna 5 mm en dan zie ik zonder bril bijkans kleine kruisjes. De sterren staken strak af tegen een toch vrij lichte achtergrond. Ze leken wat geler dan ik had verwacht, maar dat kan ook komen doordat ik M45 de laatste tijd veel heb gefotografeerd en dan alles er zo blauw uitziet. Met een 9mm staat in het midden een mooi driehoekje - voor zover ik weet zonder naam - en het riviertje van sterretjes loopt ver door - net zolang totdat de helderste sterren uit het beeld zijn verdwenen. Een prachtig object, zelfs met matig zicht.

Orion
    Orion piept rond die tijd langzaam boven de daken en Rigel was zichtbaar. Het splitsen van deze ster is een eitje met 9 boogseconden scheiding, maar het verschil in helderheid blijft een mooi gezicht. In tegenstelling tot Sirius, schittert Rigel een stuk minder, dus is het hele beeld van deze dubbelster rustiger. Na Rigel kon ik langs de takken van een boompje bij de buren precies Sigma Orionis bekijken. Dat oogt als een klein planetenstelseltje met drie sterren rondom de felste ster. Leuk om te zien. Hierna door naar Alnitak (de meest linker ster in de gordel.). Dit is een nauwere dubbelster, met iets van 2.5 boogseconden scheiding, maar met mijn 9mm in een 2X ED barlow voor 222X makkelijk te scheiden. Niet eens verborgen in een diffractie-ring, maar gewoon met een nette zwarte scheiding ertussen.
    Hierna was de Orionnevel helemaal achter de boom vandaan gekomen en heb ik deze van lage vergroting (met de 32mm bij 30X) helemaal in me opgenomen. Daarna ben ik door gaan vergroten op het trapezium. Leuk is dat in de donkere stofvinger die naast het trapezium altijd zo duidelijk te zien is (in het Engels "Fish's Mouth), er twee sterretjes doorheen prikken. Een wat feller, min of meer in het midden, recht tegenover het trapezium, en een zwakkere daar iets boven. Bij tijd en wijlen leek bij hoge vergroting de C-component [[EDIT: ik bedoelde de extra ster bij C; oftewel "F"]] in het Trapezium zichtbaar, maar 100% zeker weet ik het niet. M43 is bij zulke vergrotingen ook enigszins zichtbaar als een vage gloeiende rand, maar met veel vocht in de lucht is het contrast heel laag.

Tweelingen
    Castor is een bekende dubbelster, die bij toenemende vergroting eerst elliptisch wordt en dan bij rond de 100-125X ineens verdubbelt. Het zijn twee bijna identiek ogende, wit-gele sterren, maar een is net iets zwakker dan de ander. De separatie is nu iets van 5 of 6 boogseconden, dus dat is geen al te grote uitdaging. Langzaam de vergroting opbouwen is wel erg leuk bij deze ster.
    Na Castor ben ik nog even naar M35 op zoek gegaan. Het duurde even door de lichte achtergrond, maar op een gegeven moment had ik de hoop in de smiezen. Met het 14mm oculair was het een mooi gezicht. De vergroting was hoog genoeg om de achtergrond donker genoeg te krijgen, maar niet zo groot dat de hoop niet meer in het blikveld paste. Deze hoop heeft een soort centrale lege cirkel, waaromheen verschillende strengen van sterretjes een soort waaiers vormen. Een leuk object en met zo'n redelijk grote refractor een heel rustig object om naar te kijken. De sterren zijn namelijk niet zo fel, dus daarom vaak goed scherp te krijgen en contrastrijk. Deze keer leken de sterren wel voornamelijk blauw/blauw-wit, dus misschien dat het iets met donker-adaptatie te maken had.

Voerman
    Hierna nog even hoog de hemel in, om een poging te doen de sterrenhopen in Voerman in beeld te krijgen. Ik vond er uiteindelijk een en achteraf blijkt dat M38 geweest te zijn. Ik kan ze nooit uit elkaar houden. Ik was wat moe en koud (en alles werd ondertussen behoorlijk nat), dus ik hield het vrij snel gezien met Voerman.

Na een laatste blik op de Orionnevel (nog even met een CLS filter erbij), was het tijd om in te pakken.

Ik ben erg blij met deze refractor en heb eigenlijk in tijden niet zo'n lol met observeren gehad; ik denk dat ik zo 3- 3.5 uur buiten ben geweest. Ik denk dat ze mij nog een tijd bezig gaat houden en ook voor mensen die de hobby willen proberen een leuke kijker is, met een goede wow-factor!

Dank voor het lezen!!

[EDIT] nog maar een fotootje van het monster toegevoegd...
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 1538D7FE-B0F6-45C5-BDDD-198F3545C3E1.JPG views: 250 grootte: 878,8 KB id: 1438627
    Last bewerkt door Sterren kijken in de stad; 24-01-20, 13:52.
    Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Mooi verslag Victor!
    Je bent er enthousiast over. Dat kenmerkt de ware liefhebber.
    Zo'n refractorbeeld heeft wel wat,vind ik. Ik kijk al jaren met dobsons en bij f3 -f4 en grote spiegel vind ik het beeld vaak niet zo scherp.Vaak ook wollig door luchtonrust.
    De trapeziumsterren waren enige dagen geleden zeer wollig in mijn 44 cm f3.4,maar de E en F sterren waren toch wel mooi als puntjes te zien.
    Die C-component in het trapezium, hoort die niet makkelijk zichtbaar te zijn?Of bedoel jij iets anders dan ik in Orion?

Commentaar

Origineel geplaatst door fransvanschaik Bekijk bericht
      Mooi verslag Victor!
      Je bent er enthousiast over. Dat kenmerkt de ware liefhebber.
      Zo'n refractorbeeld heeft wel wat,vind ik. Ik kijk al jaren met dobsons en bij f3 -f4 en grote spiegel vind ik het beeld vaak niet zo scherp.Vaak ook wollig door luchtonrust.
      De trapeziumsterren waren enige dagen geleden zeer wollig in mijn 44 cm f3.4,maar de E en F sterren waren toch wel mooi als puntjes te zien.
      Die C-component in het trapezium, hoort die niet makkelijk zichtbaar te zijn?Of bedoel jij iets anders dan ik in Orion?
      Je hebt gelijk: ik bedoelde de ster bij C, dat is dan "F" geloof ik...
      Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Commentaar

Leuk verslag en je beschrijving van Orion komt me bekend voor!

Nog veel plezier toegewenst me de refractor!

mvg

TS 150/750 + Skywatcher EQ5

Commentaar

Een leuk en leerzaam verslag. Kennelijk heeft deze kijker prima nieuw huis gevonden. Mooi instrument ook om de zon eens op de korrel te nemen, veel plezier ermee.

Commentaar

Leuk verslag! Niks mis met wat aan en verkoop van spullen toch? Klinkt iig als een goede en fijne kijker, ik zou daar graag een keer door kijken

En dat sigma Ori en Altinak leuke dubbels zijn wist ik niet, dat ga ik onthouden!

Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Leuk geschreven verslag!
              Tja, ik word ook wel eens beticht van "telescopen en verrekijker- mania".
              Maar als ze vragen of ik voor mijn verjaardag "weer een verrekijker" wil en ik die vraag instemmend beantwoord, krijg ik hem nooit.....
              Niks van aantrekken dus.
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door markleeman Bekijk bericht
                Leuk verslag! Niks mis met wat aan en verkoop van spullen toch? Klinkt iig als een goede en fijne kijker, ik zou daar graag een keer door kijken

En dat sigma Ori en Altinak leuke dubbels zijn wist ik niet, dat ga ik onthouden!
                Dat moet toch te regelen zijn!

Commentaar

Werken...
                X