Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Noordwijk 19 januari, clusters, nevels en berenpoten..

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Noordwijk 19 januari, clusters, nevels en berenpoten..

Afgelopen zondag was het een beetje een gok, volgens sommige sites en de weervrouw van RTL was het compleet helder, de satelliet liet echter ook vanuit het NO inkomende wolkenvelden zien, maar, no guts no glory, dus toch naar Noordwijk gereden. Om kwart voor zeven was het geheel bewolkt, maar om kwart voor acht trokken de wolken weg en werd het prachtig helder met weinig vocht en geen wind. Daarna kwam er elk uur wel een wolkenveld over, maar dat duurde niet langer dan tien minuten, kortom, het werd weer een mooie avond met de Mewlon 210!

Begonnen met wat leuke toeristische uitstapjes naar M37 en M42, die slaan we nooit over. Ook de vlieger, NGC 1664 in Aur blijft een genot om naar te kijken.

Dan naar het Object van de Maand, NGC 1893. In de 22 Nagler (45’fov) met DS filter lopen er van NO naar ZW een groot aantal heldere sterren. Aan de O zijde een boog van sterren met een staart er onder (beetje mantarog-achtig), ZW een langwerpige groep waarin enkele dubbelsterren. Daartussenin heel veel zwakke sterretjes.

In de 17ES 92gr (39’) zijn ca 35 heldere en tientallen zwakke sterren te zien, het geheel is ca 35’ breed. Achteraf blijkt uit de Atlas of Open Star Clusters dat alleen de ZW groep de cluster NGC 1893 is.

Dan zet ik een UHC filter bij. De nevel IC 410 is goed zichtbaar, het helderst bij de helderste ster van de ZW groep , de nevel volgt de groep, en breidt zich dan vberder uit naar NO, tot in de NO groep, en ook in een boog om de Noord naar NW, naar een heldere ster, waaromheen de nevel ook verhelderd is. Er zijn dus twee nevelbogen te zien, een linksom, en een vanuit deze nevel omhoog rechtsom.

In de 30 mm (49’) springt de nevel er ook heel mooi uit, het lijkt wel een paard , met de kop naar W.

Samen met al die sterren geeft het een prachtig beeld!

M1 ; geeft alleen wat vlekkerigheid met OIII en de 22 Nagler.

Dan zoek ik de clusters in Taurus op, die coldfieldboundary van de week had waargenomen.

Filter: Moon&Skyglow.

NGC 1647: Beeldvullend in de 22Nagler allemaal groepjes van 2, 3 en 4 vrij heldere sterren, ertussen veel zwakke sterretjes, totaal ca 35 a 40 heldere plus tientallen zwakke sterren, leuk!

NGC 1746: In de 30 mm een lange groep, het geheel in een heldere vijfhoek van sterren, de basis aan de O zijde, de punt naar W, aan de W zijde zit een groepje van 12 heldere sterren, ook een dubbelster erbij, aan de O zijde een klein groepje van 5 vrij zwakkke sterren, dat een driehoek vormt met de 2 basissterren. De cluster telt ca 35 a 40 sterren en is alleen bij lage vergroting goed te zien.

NGC 1802: mooie cluster, valt meteen op, 13 vrij heldere, een dubbele en flink wat zwakke sterren, langwerpig, ca 35’. (110x)

NGC 1817: 5 heldere sterren op een rij N-Z, ten O een grote wolk van zwakke sterren, zeker tegen de honderd! In de 17ES (152x) een prachtig gezicht! Aan de O zijde van de sterrenwolk zit nog een groepje vrij heldere sterren. Ik schat de cluser ca 45’ groot.

NGC 1582: een grote, wat boogvormige cluster, met wat achtrergrondneveligheid, 2 heldere sterren er onder, een lijn door die sterren verbindt de einden van de boog, ca 25 sterren, ca 40’.

In Auriga NGC 1778: een wat rechthoekige groep van ca 12 sterren (110x).

Ook in Auriga een planetaire nevel, IC 2149. Bij lage vergroting een wazige ster, maar asl ik hem met de nagler 3-6 zoom stapsgewijs vergroot tot bijna 800x lijkt de wat ovale halo om de heldere centrale ster wel iets gelaagd.

Dan in Per tussen langskomende wolken de emissienevel NGC 1491 opgezocht, met OIII zie ik bij 110x een kleine driehoekige vrij heldere nevel, er lijkt wel een donkere scheiding in te zitten.

Om 22.05 is het weer helder. Lang kijk ik naar M81, de spiralen knallen er uit, zowel bij 80x, 110x en 152x, fenomenaal mooi!

Ook M 82 is zeer fraai, en beiden in een beeldveld met de Vixen 42mm is ook zeer de moeite waard.

Tenslotte nog 2 galaxies: In de Lynx NGC 2537, de Bear paw. Die poot zie ik er niet in maar bij 152x zie ik 2 heldere sterren boven elkaar, bij de onderste ster staat een rond wolkje, dat zijn helderste deel bij die ster heeft, en rechts ervan lijkt er een inham te zitten in de halo. Veel meer kan ik er niet van maken.

Ik eindig met m108, mooie edge-on met een bedriegelijke voorgrondster (geen supernova dus), en dan trekken er steeds meer wolken binnen en vind ik het weer mooi geweest. Afgelopen woensdagavond was ook al zo mooi, we worden alweer verwend in 2020!

Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Grote bof zeg!
    In Wijk bij Duurstede was het helder maar zeer vochtig en niet transparant. Ben knarsetandend beziggeweest.
    Bijv M74 kansloos in 44 cm Dobson

Commentaar

Hier in Leiden was het tot 21.00 helder, daarna opgeruimd totdat het weer opnieuw helder was. Maar jij bent gewoon doorgegaan, goed bezig! Leuk he, die clusters in Taurus.
      Van IC410 heb je meer gezien dan ik in het DGB, dus die ga ik zeker nog eens nader bekijken.
      16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
      True light is from above.

Commentaar

Prachtig en smaakmakend verslag weer. Gelukkig stond ik ook buiten, andere objecten, evenveel plezier
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Was het bij jullie dan wel transparant?!

Commentaar

Werken...
          X