Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste keer de Orion nevel als beginner.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste keer de Orion nevel als beginner.

Als ik vanavond bij mijn vriendin de deur dichttrek is het al donker buiten, het is helder en ik zie hier en daar al wat sterren staan. Ik stap snel in de auto om naar huis te rijden, het is een klein uurtje rijden. Eenmaal thuis aangekomen leg ik allereerst mijn telescoop en toebehoren alvast buiten zodat alles wat kan acclimatiseren. Later sleep ik de EQ5 naar beneden zodat deze later ook naar buiten kan.

Ongeveer drie kwartier later zet ik de montering op de juiste plaats, uit het licht van de twee lantarenpalen die elke avond vrolijk in mijn tuin staan te schijnen. Vervolgens zet ik de telescoop erop (TS-Optics 150/750) en doe ik deze eerst even collimeren wat slechts enkele minuten duurt. Vervolgens plaats ik de zoeker en het oculair en ga ik aan de slag. Deze hobby is nog volledig nieuw voor mij en het zoeken verloopt alles behalve soepel. Elke keer als ik de zoeker richt en vervolgens door het oculair kijk ben ik volledig verdwaald en heb ik geen enkel idee waar ik ergens uithang. Toch kan ik me er niet aan storen, komende week krijg ik mijn Omegon Deluxe led zoeker (zonder vergroting) binnen en gaat het wellicht wat makkelijker. De temperatuur buiten is zeer aangenaam en ik heb totaal geen last van kou of wat dan ook.

Omdat het gericht zoeken dus nog niet zo wil vlotten speur ik op mijn gemakje de hemel af met de EQ5 (zonder GoTo). Ik had eerst zelf een Dobson montering gemaakt maar ik vond dat deze niet soepel genoeg werkte wat voor wat frustratie zorgde. De Skywatcher EQ5 vervolgens snel bij Astromarket besteld en voor ik het wist werd deze geleverd. De telescoop en toebehoren weegt ongeveer een kilo of zes en de montering kan dit verder prima aan.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: telescoop.JPG views: 275 grootte: 51,7 KB id: 1438249
    TS 150/750 - Skywatcher EQ5 - Baader Hyperion 5mm / 10mm / 17mm / 24mm & Plossl 40mm - Nikon D5100 - Nikon D7200 - Nikon 35mm F1.8 - Sigma 150-500 + Sigma 2.0 extender

Fijn verslag! Die eerste waarneemsessies zijn een wonderlijke ontdekking, geniet ervan :razz:
    Om je zoeker optimaal te gebruiken, kan je best overdag je zoeker afstellen op een veraf gelegen object - bijvoorbeeld een kerktoren, elektriciteitsmast etc. Die herken je gemakkelijk. Dat gaat 1000x makkelijker dan trachten herkennen welk sterretje uit die miljoenen aan de hemel, je nou juist in beeld hebt.
    Succes!
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

TS 150/750 - Skywatcher EQ5 - Baader Hyperion 5mm / 10mm / 17mm / 24mm & Plossl 40mm - Nikon D5100 - Nikon D7200 - Nikon 35mm F1.8 - Sigma 150-500 + Sigma 2.0 extender

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: CB732BE7-2701-4F62-9985-FBDB3A419782.jpeg views: 150 grootte: 79,9 KB id: 1438275

Commentaar

50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Whaha Ik sta met mijn tuin serieus ingebouwd tussen twee erg felle lantaarnpalen, liever dat ze die eens uitzetten :razz:

Als ik een beetje meer wegwijs ben zoek ik wel een donker stekkie buiten het dorp

Commentaar

Mooi telescoop hoor!
              Bij mij in de achtertuin staat ook een leuke lantaarn die de steeg moet verlichten...….gelukkig gaat die om stipt 23:00 uit!
              Scheelt echt super veel.

Orion nevel is super mooi zelfs vanachter een verrekijker ^^

Leuk verslag weer trouwens!
              GSO 8inch Dobson / CatEye 10x50/

Commentaar

Mooie waarnemingen! Straks met andere oculairen wordt het alleen maar mooier. Nu keek je met de Orion 9 mm, toch? Dan zit je dus al op een vergroting van ruim 80x. Een onderwerp als M42 leent zich in jouw kijker uitstekend voor iets meer widefield, bijvoorbeeld met een oculair van 15mm- of 20mm. Probleem is dan natuurlijk wel de lichtvervuiling, die komt met een F5 stevig binnen en doet het contrast geen goed.

Overigens eens met voorgaande schrijvers om je zoeker overdag af te stellen (sorry, dat vergat ik je er laatst bij te zeggen). Dan gaat het zoeken prima (behalve dan, dat je het kruis in de zoeker niet ziet in het donker). Maar je hebt nu de nieuwe zoeker al. Ook dan zou ik adviseren hem overdag af te stellen.

Zonder ‘go to’ blijft het trouwens een mooie sport om zelf de hemel af te struinen op zoek naar wat je wilt zien.
                Meade 8" SCT, Robtics 80/560 apo, 70/420 apo, SkyWatcher Mak 127/1500, Polarex 60/900, Royal Tokyo 76/1200, Fujinon 10x70 FMT-SX, Tento 20x60

Commentaar

Vanaf de drie gordelsterren van Orion een klein stukje recht naar beneden. M42 is al zichtbaar met het blote oog, zelfs vanuit mijn stadse achtertuin. Vlakbij het helderste deel van de nevel heb je een wat donkerder stuk waarin je, ook bij een lage vergroting van 40x, een groepje van vier sterren kunt herkennen. Dat is het Trapezium.
                  Ik heb er gisteren ook nog even naar gekeken met een Skymax 102 maksutov bij 40x en 200x met LPS en UHC filter. In alle gevallen kon ik structuur zien in de nevel. Een mooie vergroting is rond de 60x, dan heb je overzicht en het dempt de achtergrond wat ten opzichte van je laagste vergroting. Het LPS-filter voegt wat extra contrast toe, maar ik vind de sterbeeldjes minder aantrekkelijk en met een uittreepupil van 2,5mm begint het beeld met zo'n filter al aardig donker te worden. Het UHC-filter vergergert dat nog een beetje. Nog meer contrast, maar nog donkerder beeld. Meer opening gaat hier zeker helpen, dus met jouw 150mm f/5 optiek zal het er nog aantrekkelijker uitzien.

Commentaar

Origineel geplaatst door Genie Hendriks Bekijk bericht
                    .......... Dan gaat het zoeken prima (behalve dan, dat je het kruis in de zoeker niet ziet in het donker).....
                    Heerlijk, als het zo donker is dat je het zoekerdraadkruis en je velddiafragma niet kunt zien!

Commentaar

Origineel geplaatst door Genie Hendriks Bekijk bericht
                      Mooie waarnemingen! Straks met andere oculairen wordt het alleen maar mooier. Nu keek je met de Orion 9 mm, toch? Dan zit je dus al op een vergroting van ruim 80x. Een onderwerp als M42 leent zich in jouw kijker uitstekend voor iets meer widefield, bijvoorbeeld met een oculair van 15mm- of 20mm. Probleem is dan natuurlijk wel de lichtvervuiling, die komt met een F5 stevig binnen en doet het contrast geen goed.

Overigens eens met voorgaande schrijvers om je zoeker overdag af te stellen (sorry, dat vergat ik je er laatst bij te zeggen). Dan gaat het zoeken prima (behalve dan, dat je het kruis in de zoeker niet ziet in het donker). Maar je hebt nu de nieuwe zoeker al. Ook dan zou ik adviseren hem overdag af te stellen.

Zonder ‘go to’ blijft het trouwens een mooie sport om zelf de hemel af te struinen op zoek naar wat je wilt zien.
                      Klopt Genie De letters zijn niet zo goed leesbaar meer maar volgens mij staat er Orion XP 9mm 66 Multi coated. Volgens mij heb je het wel nog tegen me gezegd dat ik de zoeker beter op een kerktoren of iets dergelijks kon afstellen. Ik heb daarstraks toen het licht was mijn nieuwe zoeker dan ook afgestemd op de kerktoren een eindje verder (is het beeld van de telescoop altijd ondersteboven?). Hopelijk kan ik vanavond nog een keertje proberen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Josan Bekijk bericht
                        Vanaf de drie gordelsterren van Orion een klein stukje recht naar beneden. M42 is al zichtbaar met het blote oog, zelfs vanuit mijn stadse achtertuin. Vlakbij het helderste deel van de nevel heb je een wat donkerder stuk waarin je, ook bij een lage vergroting van 40x, een groepje van vier sterren kunt herkennen. Dat is het Trapezium.
                        Ik heb er gisteren ook nog even naar gekeken met een Skymax 102 maksutov bij 40x en 200x met LPS en UHC filter. In alle gevallen kon ik structuur zien in de nevel. Een mooie vergroting is rond de 60x, dan heb je overzicht en het dempt de achtergrond wat ten opzichte van je laagste vergroting. Het LPS-filter voegt wat extra contrast toe, maar ik vind de sterbeeldjes minder aantrekkelijk en met een uittreepupil van 2,5mm begint het beeld met zo'n filter al aardig donker te worden. Het UHC-filter vergergert dat nog een beetje. Nog meer contrast, maar nog donkerder beeld. Meer opening gaat hier zeker helpen, dus met jouw 150mm f/5 optiek zal het er nog aantrekkelijker uitzien.
                        Het Trapezium heb ik gisteren ook kunnen ontdekken en vond idd dat de structuur van de nevel goed te zien was. Filters heb ik nog niet maar dat komt later wel een keer.

Mvg

Aquarii

Commentaar

Origineel geplaatst door RoPo Bekijk bericht
                          Mooi telescoop hoor!
                          Bij mij in de achtertuin staat ook een leuke lantaarn die de steeg moet verlichten...….gelukkig gaat die om stipt 23:00 uit!
                          Scheelt echt super veel.

Orion nevel is super mooi zelfs vanachter een verrekijker ^^

Leuk verslag weer trouwens!
                          Thanks Ronnie Hoe gaat het bij jou met de Dobson?

Mvg

Commentaar

Goed hoor.
                            Moet zeggen dat ik soms meer neig naar de kleinere vergrotingen dan heel hoog vergroten.
                            Heb nu een 25mm super plossl.
                            Maar denk eraan om richting de 30+ te gaan.
                            Dit lijkt me met sterrenhopen veel mooier waarnemen.
                            Met bijvoorbeeld de Pleiades en m44? Geloof ik.
                            Die zitten onder de 2 hoofdsterren van het sterrenbeeld tweeling. (m44 bedoel ik dus)

Vind het geweldig om zoveel mogelijk sterren tegelijk te zien in 1 beeldveld.

Kijk soms liever met de 10x50 dan met de telescoop ^^

Orion nevel is met telescoop dan wel weer mooier.
                            GSO 8inch Dobson / CatEye 10x50/

Commentaar

Origineel geplaatst door RoPo Bekijk bericht
                              Vind het geweldig om zoveel mogelijk sterren tegelijk te zien in 1 beeldveld.
                              Daarom gebruik ik af en toe mijn MaxVision-oculair van 24mm 82gr. Als je daar aan kunt komen, zeker doen! Maar let op: het oculair weegt 850 gram!
                              Meade 8" SCT, Robtics 80/560 apo, 70/420 apo, SkyWatcher Mak 127/1500, Polarex 60/900, Royal Tokyo 76/1200, Fujinon 10x70 FMT-SX, Tento 20x60

Commentaar

Werken...
                              X