Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

nieuwe kijker, zelfde achtertuin...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

nieuwe kijker, zelfde achtertuin...

Afgelopen woensdag was het lekker helder. Tijd dus om de nieuwe kijker eindelijk eens te proberen.

De nieuwe kijker is een Skywatcher Heritage 130mm (f=650mm) op een dobson montering. De kijker werd geladen met de volgende oculairs:
    - een plossl 32mm
    - een kelner 20 mm
    - een plossl 10 mm
    - een barlow 2x

De nieuwe kijker bevalt erg goed. Ik gebruik nu een RDF en na goed afstellen werkt dat erg lekker, lekkerder dan een zoeker naar mijn mening. Ook heb ik een shroud gemaakt van een A3-velletje foam van de pipoos (een hobbywinkel). Werkt goed! Ik heb de shroud met klittenbandjes aan de kijker vastgemaakt, zodat ik deze makkelijk kan verschuiven wanneer nodig, maar toch ook goed blijft zitten.

Afijn, naar buiten! De kijker is lekker snel afgekoeld, ik had nog geen tien minuten nodig. De maan is rond 21:30 ook niet op, dus ik kan op zoek naar neveltjes en sterrenhopen. Ik begin met de Orionnevel: dat ziet er mooi uit! Ik meen zelfs een heel licht groenig tintje te ontwaren. Het is in ieder geval mooier dan eerder: vier sterren midden in de nevel? Check! Verder naar de paardenkopnevel: tja, ik zie een vaag vlekje, maar geen paardenhoofd...

Afijn, na nog een paar keer de orion goed te hebben bekeken (toch wel een van mijn favoriete sterrenbeelden) ga ik verder buurten. Ik heb drie hulpmiddelen: een planisfeer (die van Rob Walrecht), een pocket sky atlas en stellarium. Vanuit de Orion wordt de jacht geopend.

Op naar de M35 en de naastgelegen NGC 2158. Met enig speuren kan ze beiden vinden! Dan besluit ik naar de Voerman te gaan: M36, 37 en 38 krijgen mijn aandacht. Met een vergroting van 65 x (10 mm oculair) zijn ze goed waarneembaar, maar met de 32 mm (20x vergroten) laten ze zich ook wel vinden. Met hulp van een 8x42 kan ik ook de lichtvervuiling nog wat omzeilen: de sterrenbeelden zijn niet allemaal goed te zien, dus dan is het soms lastig om een startpunt te vinden voor het hoppen. Met een verrekijker lukt het vaak wel om even een beginnetje te maken. En de sterrenhemel ziet er ook gewoon goed uit door een verrekijker.

Ik begin het inmiddels koudte krijgen, maar wil toch nog even M31 (Andromedanevel) en de Plejaden zien. Vooral die laatste is toch wel erg fijn!

Zo, spullen naar binnen (dat is met deze mini dobson zo gedaan, ideaal!) en even een hete douche om op te warmen. Het was weer erg mooi!

Mooi verslag en goede object keuze! Heel fijn om te lezen dat je nieuwe kijker bevalt.

Toch even over dat paardenhoofd. Het is een zeer beroemde nevel maar ze is ook geweldig zwak. Om deze te kunnen zien heb je niet alleen een zeer donkere hemel nodig maar vaak ook een speciaal filter dat lichtvervuiling blokkeert (in dit geval een H-Beta filter). Er staan verschillende reflectienevels in de omgeving van het paardenhoofd en wellicht heb je er daar een van gezien. Anders denk ik dat je het toch bij wishful thinking moet laten voor wat je betreft je waarneming.

Heb je de Bambi-lijst op dit forum al gevonden? Dat is een mooie beginnerslijst waar je heel veel plezier aan kunt beleven. En verder: ga lekker door zo!

Groetjes, Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Leuk verslag! Goed dat je nieuwe kijker bevalt! Ik geloof dat we komende week ook nog wat heldere nachten krijgen

mvg

Aquarii
      TS 150/750 + Skywatcher EQ5

Commentaar

Dat vleklje zal wel eerder de "Flame Nebula" zijn...
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
          Dat vleklje zal wel eerder de "Flame Nebula" zijn...
          Daar zou ik al zeer van onder de indruk zijn, maa wellicht hebben we het over een aanzienlijk donkerdere lokatie; zo leest het verslag niet.
          Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Commentaar

Ik heb eind vorig jaar de Flame Nebula geprobeerd in Ramillies (sqm ~20,6) met een C11 (en Neodymium filter), en dat lukte me toen toch niet.
            Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | Skywatcher Heritage 130P f/5 | Samyang 135mm f/2 | Skywatcher AZ/EQ-GTi | ASI1600MM-Cool | ASI290MM | SA100

Commentaar

Werken...
            X