Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

30 dec. avondje waarnemen in de kerstvakantie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

30 dec. avondje waarnemen in de kerstvakantie

Prachtige dag dus het kriebelde weer eens. De maan was nog net klein genoeg en was vlot onder. De kerstverlichting in de tuin van de buren had het begeven dus de achtertuin lonkte. Achteraf had ik beter bij de Papenslagweg kunnen gaan kijken want de hemel was toch niet heel erg donker. Begonnen met M 42, mooi om de buitenomtrek als "kring" met OIII-filter te volgen. De seeing was beroerd en E en F lieten zich niet zien. NGC 2024 de vlamnevel was wat flets, maar de donkere laan was te onderscheiden. Aan IC 434 heb ik me maar niet gewaagd. M 78 en de nabije NGC 2071 was aardig om te zien. Toen NGC 2022 in beeld gezet, leuke planetaire nevel net wat hoger namelijk bij het “hoofd” van Orion. Met wat moeite en langduriger kijken was de centrale holte te zien. Sterrenrijke omgeving.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2022_30122019.jpg views: 161 grootte: 29,1 KB id: 1437122
    Het “37”-cluster NGC 2169 was mooi en helder. Nog wat hoger kwam ik uit bij M 1, de krabnevel. Interessant object, vooral met OIII. Geprobeerd iets van de vreemde structuur te tekenen die totaal verschilt van de diffuse aanblik zonder filter. Er lijken ineens radiale structuren zichtbaar.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M 1_06012020.jpg views: 106 grootte: 31,5 KB id: 1437123
    Toen na een korte onderbreking naar de Eskimonevel. NGC 2392, doet het altijd goed. NGC 2264 liet zwak de reflectienevels zien, van de nevel met de kegel was zoals verwacht niet te zien. NGC 2261 de veranderlijke nevel van Hubble was schitterend en komeetachtig, vind de schets wel wat op de komeet West lijken. Hoewel die alleen van de foto's ken.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2261_30122019.jpg views: 105 grootte: 28,7 KB id: 1437124
    NGC 2174 een vrij heldere gestructureerde nevel niet ver M 35 toonde behoorlijk wat structuur met verschillende gelaagdheden. NGC 2244 de Rosette als ronde kring maar niet netjes gecentreerd ten opzichte van het cluster. IC 443, SN-restant bij Eta Gem was met OIII niet erg moeilijk, en had ook nog een lijnvormige verheldering. Tenslotte blijven hangen bij NGC 2194 een cluster in Orion. Met de IDSG kwam ook het begeleidende clustertje Sk 4 op de schets.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2194+Sk 4_30122019.jpg views: 105 grootte: 31,4 KB id: 1437125
    Toen was het wel weer mooi geweest. De volgende ochtend was het mistig wat tot de jaarwisseling zo zou blijven. Dat terwijl de avond nog bijna zonder dauw was.

Heel verrassende objecten, Tom!
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Stuk voor stuk juweeltjes aan de winterhemel. Mooie schetsen!

De weergave van M1 met die radiale structuren doet me direct terugdenken aan mijn vroegere schets, écht een bizar object met OIII filter.
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Erg mooie schetsen en gave objectkeuze! In Sky and Telescope van Jan of Feb 2020 staat een tekenverslag van NGC 2261 door Howard B (sorry ik ben zijn achternaam even kwijt) door de jaren heen die de variabiliteit van de nevel zeer duidelijk laat zien. Misschien is jouw tekening het begin van zo’n zelfde serie?
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Bedankt voor de reacties.
          Leuk idee inderdaad of er verandering ook echt zichtbaar is. Uit de voorbeelden van verschillende auteurs zou dat wel zo moeten zijn.
          Als ik zelf terugkijk heb ik een schets uit 2011 die er op het eerste gezicht wel anders uitziet. Maar eigenlijk is een jaarlijkse schets het mooist om eventuele veranderingen op te sporen.
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2261 Hubble nevel 090111.jpg views: 76 grootte: 62,7 KB id: 1437183

Commentaar

Werken...
          X