Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslag vanuit een achtertuin

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslag vanuit een achtertuin

Hoi allen,

In dit voorsteltopic had ik mezelf even voorgesteld. En in dit topic kreeg ik wat hulp bij het collimeren van mijn kijker(tje), waarvoor dank!

de locatie
    Afijn, afgelopen weekend was het een paar uur helder (en koud) in mijn Haagse achtertuin. De lichtomstandigheden zijn slecht, erg slecht:
    - Kassen in het Westland en bij Pijnacker: check!
    - Verlichting van drie autosnelwegen: driedubbelcheck!

Maar is dat dan alles? Welnee! Een lantaarnpaal die behoorlijk in de weg staat bij uitlijnen op de Poolster: ja hoor, die is er ook. Enige kans op nachtzicht krijgen mijn ogen dus niet. Afijn, dat is allemaal een gegeven. Donkere hemels in de achtertuin zijn er gewoon niet, helaas...

de kijker: collimatie en de upgrades
    De kijker: mijn oude Bresser Gemini (f=1000mm, d=114mm), voorzien van een catadioptische lens in de focusser (sommigen noemen het een ingebouwde barlow). Ik heb de kijker al 20 jaar, waarvan de laatste 15 jaar niet gebruikt…

Het collimeren had ik al een keer gedaan en uiteindelijk op het statief nog een keer. Dat scheelde toch weer wat! Tip: de laser kan minder fel: dat scheelt aanzienlijk (de ‘straal’ lijkt ook wat ronder daardoor). Met enig schroeven lukt het uiteindelijk om de boel heel aardig te hebben uitgelijnd. In het collimatietopic (zie boven) stond de tip om te kijken naar astigmatisme. Dat blijkt er niet te zijn: de ‘vlaggetjes’ verschijnen bij uit focus halen steeds aan dezelfde kant. Maar de vlaggetjes zijn wel aanzienlijk kleiner. En: een ster is een punt, ook bij 100x vergroten.

Ik heb onlangs een paar upgrades gekocht voor mijn kijker en die wilde ik proberen:
    -Een red dot finder
    -Een laer collimator
    -plossl 32 mm
    -asferisch 23 mm, 10 mm en 4 mm.

Maan
    De Maan scheen mooi in het zuiden. De Plossl 32 mm geeft een erg mooi overzicht: wat een verschil met de 20 mm (kellner) die ik eerder als grootste had! Daarna de 23 en de 10 mm: ook prima beelden, met een behoorlijk WOW-effect! Echter, de 10 mm Plossl die ik al had geeft een net even wat mooier beeld, maar wel met een minder grote kijkhoek. Tja, het is een beetje om het even Ik heb ook het 4mm oculair geprobeerd. Dat is uiteindelijk ietsje te veel van het goede: 250x vergroten op een d=114mm is wat te donker. En het trilt ook te veel.

Hier een plaatje van de Maan, vanuit de hand genomen (zonder een hulpstukje dus). Volgens mij was dit de 23 mm, maar het kan ook de 32 mm zijn geweest.
    Maan
    (klik voor groot)

Plejaden, Andromedanevel, Orionnevel
    Goed, de Maan is niet ingewikkeld te vinden natuurlijk. Dan naar het volgende object: de Plejaden. Die zie ik gelukkig gewoon aan de hemel staan. Met enig mikken en richten krijg ik ze dan ook in beeld: met een 32 mm oculair een erg spectaculair gezicht t.o.v. 20 mm!

Dan een (klein) stapje moeilijker: Andromedanevel. Met de stellarium app en de red dot finder kom ik na een paar minuutjes zoeken uiteindelijk een vaag vlekje tegen. Het is gelukt de Andromedanevel te vinden! Okay, niet zo spectaculair als de plaatjes op internet, maar toch: zelf gevonden, dus ik kan het nog J

Daarna zie ik in het oosten de Orion boven de huizen in de straat naast me opkomen. Op naar de Orion nevel. Hoe zat dat ook al weer…? Ohwja: 1) de drie sterren in het centrum; 2) dan de drie sterren daaronder; 3) bij de middelste ster daarvan moet dan Orionnevel zijn. En ja hoor: hij is er nog steeds! Daarna begint het kouder te worden en vooral ook vochtiger. Het is bijna niet meer te doen met alle condens... Dus pak ik de boel op en laat het binnen lekker drogen.

terugblik
    Ik kijk toch wel met tevredenheid terug op deze avond. Ik heb een uurtje gekeken en heb gezien wat ik wilde zien. Ook heb ik kunnen constateren dat de kijker best prima functioneert en kan ik met de RDF en de nieuwe oculairs een stuk makkelijker kijken.

Op naar nog meer mooie avonden, met dan ook planeten!

Toch heel wat moois kunnen zien, ondanks de lichtvervuiling. De buitenplaneten laten nog even op zich wachten maar Venus komt er aan. Details in het wolkendek zijn eigenlijk niet te verwachten maar de fase kan je wel volgen van bijna vol (momenteel en de komende maanden), via 'halve Venus' (eind maart 2020) tot sikkel (april/mei 2020), terwijl de polaire hoekdiameter toeneemt van 12" momenteel tot boven de 50" vanaf half mei. Hopelijk heb je daarvoor redelijk zicht in westelijke richting.
    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Leuk verslagje. Ik heb gisteren wat met de DSLR zitten prullen om de Pleijaden te fotograferen (zonder telescoop), maar ondertussen zowat dezelfde objecten zitten bekijken door mijn spiegeltje. Heel herkenbaar dus
      Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Blijft toch prachtig om te zien hoor , die Plejaden Leuk verslag!

Commentaar

Leuk verslag met herkenbare elementen! Doet mij denken aan mijn eigen herintreding in de hobby een paar jaar geleden. Op naar de volgende sessie!
          Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Leuk! Gisteren net zo’n avondje gehad, maar dan even met de verrekijker. Al die Sint-dingen kosten me maar kostbare kijk-avonden :-/ Maar ja, de lieve vrede in huis is ook wat waard.

Nog object-tips: de dubbele cluster tussen Cassiopeia en Perseus staat nu hoog in de hemel (om 22.00 bijna in zenit). Dus ook met lichtvervuiling goed te zien, want een dunne laag vocht om doorheen te kijken; best een relatief lage vergroting gebruiken als je allebei de hoopjes in een beeld wilt vangen.

En iets later komen Voerman en Tweelingen op in het oosten. Daar bevinden zich 4 sterrenhopen (M35,36,37,38) die een leuke uitdaging zijn. Vanaf 22.30 goed te doen als je enigszins naar het oosten kunt kijken.
            Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Leuk verslag! Gisteren ook naar de maan gekeken, blijft prachtig. Dat is iets wat lichtvervuiling niet van ons kan afpakken.

Commentaar

Prcs Binnenkort nog eens proberen foto's te maken met de Sigma 150-500 en 2x extender, alleen handmatig scherpstellen is wat lastig op een te licht statief met brandunt 1500

Commentaar

Werken...
                X