Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Noordwijk 30 november, een komeet en nog veel meer..

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Noordwijk 30 november, een komeet en nog veel meer..

Zaterdagavond was het zomaar weer helder, wel koud, maar daar heb je warme kleding voor. Om half acht stond de Mewlon in Noordwijk uitgelijnd onder een donkere hemel, die zelfs wat van de melkweg liet zien.

Begonnen met NGC 744, een fraaie wat langwerpige cluster , ca 20 vrij heldere sterren, 110x.

Dan eens kijken of ik M 74 kon zien. Met Deepskyfilter bij 110x was dat vrij eenvoudig, maar ik zag alleen een ronde vlek, naar het midden iets helderder, geen spiralen. Maar wel in het lichtste gedeelte van de hemel, dus toch niet gek!

Toen bedacht ik dat er ook een komeet in Auriga moest staan. Guus gebeld voor de coordinaten , en daarmee was hij snel gevonden. Erg helder is Pannstars niet, een bijna rond wolkje, waarin wel asymmetrisch een kern te zien is. Het beste is ie met het Moon&Skyglowfilter te zien, het kometenfilter maakt hem juist zwakker. Ik heb hem geschetst, en ook nog eens om half twaalf, de verplaatsing is behoorlijk, ca 20’ .

In Per is IC 351 een klein planetair neveltje, staat boven een driehoek van heldere sterren, het is rond met een vrij zwakke centrale ster.

In Aur is Berkely 11 een vrij zwakke cluster van ca 12 sterretjes, ze zitten W van een heldere dubbelster, die zelf in een rij van heldere sterren zit. 345X

IC 405 laat na lang kijken een zwakke nevelboog zien, vanuit AE Aur , zie schets. Met UHC filter in de nagler 22.

Berkely 8 is een vrij grote zwakke cluster, ik zie enkele zwakke sterren, de meeste blijken mag 15 a 16 te zijn, dus dat vergt wel een donkere hemel. 4 Sterren lijken iets helderder.

NGC 1893 is een vrij grote OC, een boog van sterren, daarnaast een ring van sterren, totaal ca 25 sterren, erg mooi bij 110x , en zoals bij alle clusters met Moon&Skyglowfilter.

Stock 8 ligt ca 10’van Phi Aur, een groepje van zwakke sterretjes, twee sterbogen plus een knotje, leuk!

NGC 2126 is een fraaie cluster , aan een heldere leidster hangt O een grote ronde wolk van ca 25 a 30 vrij zwakke sterren, naarmate je langer kijkt zie je er steeds meer, 110x.

IC 2149 is een planetaire nevel, bij 345x een ronde egale nevel waarin een heldere centrale ster.

NGC 2192: ZW van een rij van 3 heldere sterren zit een heel klein wolkje , bij 345x zijn er enkele sterretjes te zien, maar deze cluster eist volgens de boeken een donkere hemel en een grote kijker.

NGC 2281; fraaie cluster in de vorm van een 3 , ca 25 heldere plus nog wat zwakke sterren, ca 20’ (200x).

In het zuiden komt cirrusbewolking op, we gaan naar M 81 , deze laat twee grote spiralen zien, hij staat gunstig boven de donkere duinen en Noordzee.

Ook M 82 is gedetailleerd, en de begeleidende stelsels 3077 en 2976 zijn beiden goed te zien bij 152x.

Ik sluit de avond af met wat showpieces, M 37, M 35, M 38 en natuurlijk M 42 , altijd mooi, maar nog te laag om de E en de F ster te verschalken. Orion begint trouwens al in de cirruswolken te verdwijnen, dus ik maak nog mijn tweede schets van Pannstars en dan is het weer tijd om de Mewlon, die helemaal onder het ijs zit (maar niet beslagen is!!) in te pakken.
    Ook de autoruiten moesten gekrabd worden, het is weer wintertijd!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C 2017 Pannstars 30-11-2019 zwwit.jpg views: 68 grootte: 888,5 KB id: 1434747Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC 405 zw.jpg views: 36 grootte: 656,6 KB id: 1434748

Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Leuk verslag, zeer interessant om te lezen!

Commentaar

Mooie koude, vochtige sessie (zoals het hoort in de winter )

Leuk die schets van IC 405, toch een lastig geval. Een H-Beta filter werkte zelfs nog iets beter de laatste keer dat ik die bekeek (met de 10" in 2016 op Breezanddijk)
      16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Werken...
      X